Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 2.5 TDi vs. 1.9 TDi


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver fortsatt og skal kjøpe A4. Prøvde idag en Audi A4 2.5 TDi med tiptronic (2002-mod). Samtidig har jeg satt import-firma på leting etter enten 1.8 TQ eller 2.5 TDi Q.

 

Synes det var fint skyv i 2.5 TDi Q'n jeg prøvde idag, men ble ikke blown away heller. Kjører til daglig en 9-5 2.0 Turbo med ca. 200 hk, og vil si den hadde kjørt fletta av 2.5 TDi'n...

 

Saken er at denne importøren påstår at en chippa 1.9 TDi vil kjøre fra en 2.5 TDi anytime? Og at det i tillegg skal være mye feil på 2.5 TDi-motorene?

 

Finner det merkelig, eller?

 

En chippa 1.9 TDi er vel god for ca. 170 hk / 400 Nm, mens en chippa 2.5 TDi er god for 230 hk / 430 Nm.

 

I tillegg trodde jeg 2.5 TDi var en bra og solid motor? Har hørt at den kan gå i det uendelig fra enkelte hold, inntil jeg fikk høre dette idag...

 

Synspunkter ang. 1.9 TDi (manuelt gir) vs. 2.5 TDi (tiptronic)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2.5 TDi motoren til Audi en god motor, men det tallene du har

fått oppgitt på 2.5 TDi chip er ikke helt riktig, tiptronic kassa

tåler mindre og bør derfor en egen chip der momentet er

begrenset til 405 Nm og effekten til 210hk (KCR). Den med

den manuelle kassa får 215 hk og 425 Nm med chip (KCR)

Automatkasse stjeler en god del effekt så du får ikke helt

det samme draget som du ville fått med en manuell kasse.

2.5 tdi er en god motor jeg har ikke hørt noe om at det er

noe tull med dem, kjenner til flere med Audi A6 som har denne

motoren og de har ikke noe og utsette på denne motoren.

1.9 TDi er også en god motor men den bråker en del noe

som kan bli slitsom i lengden og har ikke det bunndraget

du får med en 2.5 tdi. At en chipa 1.9tdi kjører fra en 2.5tdi

"anytime" er en heller heftig påstand (så sant det er snakk om

samme bilen) 1.9 tdi er noe lettere men det er i seg selv ikke

et godt nok argument for å kjøpe en. 2.5 tdi holder seg godt i pris,

er lettsolgt, stille gange og har leverer 370Nm (orginalt) fra 1500rpm

som gjør forbikjøringer og tung last/mange personer til en lek.

 

EDIT: Får håpe du finner deg en bil ;)

Endret av zandro
Lenke til kommentar
2.5 TDi motoren til Audi en god motor, men det tallene du har

fått oppgitt på 2.5 TDi chip er ikke helt riktig, tiptronic kassa

tåler mindre og bør derfor en egen chip der momentet er

begrenset til 405 Nm og effekten til 210hk (KCR).

5549113[/snapback]

Kommer vel litt an på hvilken chip man bruker. Jeg har vært i kontakt med de mest kjente (isåfall for meg), og fått opplyst følgende om chip til 2.5 TDi Q tiptronic:

 

Originalt: 180 / 370

BSR: 210 / 430 (-)

ES Tuning: 215 / 440 (8000,-)

TS Racing: 220 / 430 (7000,- i feb. - tilbud)

 

Både ES Tuning og TS Racing må ha inn bilen for å lage eget program for Tiptronic-kassen, ettersom den også må modifiseres etter chipping.

 

Masse trøbbel med audi sine tiptronic kasser....

Hm... ser det der. Mulig de som har fått problemer ikke har re-programmert Tiptronic-kassen da? ES Tuning og TS Racing lager jo eget program til Tiptronic-kassen når de har chippet bilen. Finner det rart at de tar noen sjanser, de vil vel neppe ha rykte på seg for at chippen ødelegger noe på bilen...

Lenke til kommentar
Bare så det er nevnt så er chipen jeg nevnte ovnfor beregnet for å brukes uten å måtte reprogramere Tiptronic kassa derfor er momentet redusert. KCR har vært med på flere diesel tuning tester som Bilsport

har gjort med både Audi, Volvo, Mercedes, Saab og noen flere.

5550412[/snapback]

Ah, ok. ;) Men med tuning av girkassen går det kanskje bra med ytterligere effekt? Blir jo overrasket om de lager motorprogram som gruser kassen i løpet av kort tid, eller?

 

For øvrig hørt litt om at tidlige utgaver av Tiptronic-kassen har hatt en del problemer? Noe i dette?

Lenke til kommentar

Skulle jeg valgt mellom 2,5 og 1,9 hadde jeg definitivt valgt 1,9. Sistnevnte er langt mer kjørbar enn 2,5. Responsen i 1,9 er eventyrlig mye bedre enn i 2,5, der du formelig må sende skriftlig søknad i tre eksemplarer før ladetrykket kommer og motoren gidder å dra. 2,5 høres også ut som en Scania mens 1,9 høres langt mer sivilisert ut. Effektmessig er en chippa 1,9 en fryd å kjøre. Den drar godt hele turtallsregistret, har god respons og virker minst like pålitelig som den store tunge 2,5-litern.

Lenke til kommentar
Skulle jeg valgt mellom 2,5 og 1,9 hadde jeg definitivt valgt 1,9. Sistnevnte er langt mer kjørbar enn 2,5. Responsen i 1,9 er eventyrlig mye bedre enn i 2,5, der du formelig må sende skriftlig søknad i tre eksemplarer før ladetrykket kommer og motoren gidder å dra. 2,5 høres også ut som en Scania mens 1,9 høres langt mer sivilisert ut. Effektmessig er en chippa 1,9 en fryd å kjøre. Den drar godt hele turtallsregistret, har god respons og virker minst like pålitelig som den store tunge 2,5-litern.

5555362[/snapback]

Takk for at du igjen står tvil om valget mitt. :p Faen. ;)

 

Neida... Så du mener 1.9 TDi er langt sprekere altså? Hvorfor er det sånn da? Skulle jo tro at 2.5 TDi med langt mer hester og langt mer moment skulle lett dra fra en 1.9 TDi?

 

Tror ikke så mange er enig med deg i at lyden er bedre i 1.9 TDi, men? 2.5 TDi høres vel langt mer sivilisert ut både på tomgang og ikke minst når man tyner V6'ern litt... lite som høres bedre ut enn det...

Lenke til kommentar

Toppeffekten i 2,5 er høyere ja, men det er ingen tvil, den har også Scania-lyd. Det vet jeg godt, jeg er Audi-mekaniker :) Responsen er ikke å glemme heller. Det er veldig mye lag i 2,5. Men... prøv dem du, finn ut hvilken du liker best, det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Lenke til kommentar

1.9 TDi bruker relativt gammel teknologi men en mekanisk pumpe

(Pumpe-Düse system) på hver cyl som drives av en kamaksling.

Denne motorn har stort sett vært uforandret siden den for første

gang ble tatt i i bruk i Audi 80, noe som støynivået og den meget

bratte stigningen i momentkurven mellom 1500-2200rpm viser.

Når du virkelig drar på så blir dieselbankingen meget merkbar.

 

2.5 TDi bruker en moderne elektronisk styrt Bosch VP 44 pumpe

som gir en mye stillere gange og har en turbo med variabel

turbogeometri som gjør at den har en veldig fin momentkurve

og yter 370Nm allerede fra 1500rpm, til sammenligning leverer

1.9 TDi ca 150Nm på samme turtallet.

Lenke til kommentar

Ikke alt som kommer frem i tråden her stemmer like bra..

 

TipTronic kassene er ikke laget av Porsche, men av ZF. Det er forskjellige kasser på 2.5TDi 150hk og 180hk, der kassa på 150hk versjonen takler max 420nm. Etter dette ryker trolig torqueconvertern, og det hjelper ikke å chippe kassa, den blir ikke sterkere pga det, men endrer litt karakteristikk.

 

Den første tdi'en som sto i Audi 80 hadde heller ikke pumpedyse, den kom først på 115hk og 130hk versjonene. Variabel turbingeometri har det vært på 1.9 siden 110hk utgaven i a4.

 

Når det gjelder hvilken motor du skal velge.. så kommer jo det litt an på hvilken utgave av 1.9 litern du tenker på og. 115hk utgaven gir jo ca150hk etter chip, en 2.5 gir ca 190hk. Chippingen endrer karakteristikken på begge motorene ganske kraftig, og begge blir mer kjørbare. Jeg har kjørt mye begge deler, og er iaffal ikke i tvil om at jeg ville gått for 2.5 dersom du har råd til det.

 

Ikke glem at reg bytte og endel andre ting er dyrere og på den.

Lenke til kommentar

Altså... man blir ambivalent, schizofren og det som verre er av å lese tilbakemeldingene i denne tråden. :D

 

Så lengt teller jeg fifty / fifty stemmer til 1.9 TDi og 2.5 TDi. We have no winner. :p;)

 

Jeg har lite peiling på biler, men jeg synes det er morsomt å kjøre biler med ok motor. Har aldri hatt bil under 200 hk, og hadde i utgangspunktet ikke tenkt å starte med det nå... (Hadde tenkt å chippe 2.5 TDi'n ja.) Så i utgangspunktet hadde jeg ditcha 1.9 TDi'n, helt til jeg fikk høre fra et par hold at den skulle "kjøre fletta" av 2.5 TDi'n...

 

Og det ønsker man jo ikke skal skje når man har betalt flere titalls tusen ekstra for å få en sprek V6-diesel, så er det surt å se den 4-sylindra 1.9 TDi'n suse i fra en. ;)

 

Jeg leser det dere sier, men jeg klarer ikke å skjønne at 2.5 TDi skal være så "sliten" som enkelte karakteriserer den? Hvis den var så underlegen 1.9 TDi i respons osv., hvorfor ikke bare avskaffe motoren? 1.9 TDi er jo billigere og bruker mye mindre drivstoff. Hvis den i tillegg er bedre burde jo bare alle kjøpe den?

 

Når skal reg.reim skiftes på 2.5 TDi da? Hvor mye dyrere er det på den enn på en 1.9 TDi?

Lenke til kommentar

Når det gjeller Tiptronic så er den laget av Porche og

produsert av ZF så litt flisespikkeri ute og går her.

Tiptronic er et varemerke registrert på Porsche AGH

 

En Audi A3 1.9 TDi FWD med 170hk (KCR) greier 0-100 på 8,6 sek (Bilsport nr 14/15 2002 "tuning testen")

 

En Audi A4 2.5 TDi Quattro med 180hk (Standard) greier 0-100 på 8,6 sek (DinSide.no)

 

Når en lett Audi A3 1,9 TDi med 170hk akkurat greier og holde tritt med A4 2.5 TDi Quattro så blir ikke en Audi A4 med 1,9 TDi på 170hk å piske en 2.5 TDi på 180hk på verken 0-100 eller opp til toppfart.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se må konklusjonen bli at 2.5 TDi er en bedre motor enn 1.9 TDi på de fleste punkter?

 

Med muligens unntak av responsen...? Men 2.5 TDi er jo uansett raskest på alle 0-100, 80-120, 70-90 osv., så veldig treg kan den jo ikke være...

 

Dessuten har jo "alle" snart 1.9 TDi, både de som kjører Audi, Saab, Ford og you name it... Morsomt å ha en bil ikke alle andre har, regner med 2.5 TDi er mer lettsolgt også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...