Gå til innhold

Informasjon om forumstyrets nye blasfemiregler


Anbefalte innlegg

Hører nå at noen nettsider har blitt lagt ned etter å ha vist disse tegningene, så har kanskje noe med det å gjøre ?

5586543[/snapback]

Et svensk parti fikk sin side stengt, vistnok etter press fra UD på ISP'en. Men så trykket de også den i en slik kontekst at den var ment å provosere. Slikt er unødvendig.

5587825[/snapback]

 

 

Ja, det er veldig "unødvendig" å bruke en rettighet som ytringsfrihet. At det svenske utenriksdepartementet truer Internettleverandøren til et parti som publiserer noen tegninger av en fantasifigur er helt hårreisende. Enhver tilhenger av ytringsfrihet og demokrati bør være sjokkert av dette.

 

Det kommer dog ikke som noen overraskelse at dette foregikk i det nøytrale kujonlandet Sverige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg for eksempel poste dette blasfemiske bildet av Jesus?

user posted image

5544539[/snapback]

 

Det kan du selvfølgelig, for "blasfemireglene" har ingenting med respekt for religion å gjøre. Dette handler vel heller om tvangsnyanserte, politisk korrekte mennesker, frykt for egen sikkerhet, og penger. *host* Orkla *host*

Lenke til kommentar
Hører nå at noen nettsider har blitt lagt ned etter å ha vist disse tegningene, så har kanskje noe med det å gjøre ?

5586543[/snapback]

Et svensk parti fikk sin side stengt, vistnok etter press fra UD på ISP'en. Men så trykket de også den i en slik kontekst at den var ment å provosere. Slikt er unødvendig.

5587825[/snapback]

 

 

Ja, det er veldig "unødvendig" å bruke en rettighet som ytringsfrihet. At det svenske utenriksdepartementet truer Internettleverandøren til et parti som publiserer noen tegninger av en fantasifigur er helt hårreisende. Enhver tilhenger av ytringsfrihet og demokrati bør være sjokkert av dette.

 

Er selv ikke sjokkert. Men finner stengingen av siden som unødvendig, dog er en ISP i sin fulle rett til å fjerne noe som er ment til å provosere. Det svenske partiets benyttelse av ytringsfrihet var smakløs og latterlig. De kan gjerne få lov til å ytre sin mening, men det er likeså fullstendig akseptabelt at man reagerer på det, som f.eks. ved at siden blir stengt. Grensen går ved vold og trusler. Men det er en annen diskusjon.

 

Jeg er helt for at Muhammed karikaturene bør tillates her på forumet, såfremt det er i riktig kontekst. Er det i feil kontekst, som f.eks. for å provosere eller off topic finner jeg det helt rett og rimelig at man fjerner karikaturene. Eksempelvis som posten rett før min som denne moderator nettopp har fjernet.

 

Det kommer dog ikke som noen overraskelse at dette foregikk i det nøytrale kujonlandet Sverige.

5590705[/snapback]

 

Som om Norge var noe mindre nøytral under 2.verdenskrig? Var vel først når vi ble tvunget til det at vi tok parti. Svenskene maktet ikke å fremskaffe noen Quisling heller, dog foretok de seg mye for å hjelpe nordmenn. Men også det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Er selv ikke sjokkert. Men finner stengingen av siden som unødvendig, dog er en ISP i sin fulle rett til å fjerne noe som er ment til å provosere. Det svenske partiets benyttelse av ytringsfrihet var smakløs og latterlig. De kan gjerne få lov til å ytre sin mening, men det er likeså fullstendig akseptabelt at man reagerer på det, som f.eks. ved at siden blir stengt. Grensen går ved vold og trusler. Men det er en annen diskusjon.

 

Du kan få lov å ytre meningen din, men må forvente at du blir kneblet etterpå? Er det slik du mener at ytringsfrihet skal være? Skremmende.

 

Jeg er helt for at Muhammed karikaturene bør tillates her på forumet, såfremt det er i riktig kontekst. Er det i feil kontekst, som f.eks. for å provosere eller off topic finner jeg det helt rett og rimelig at man fjerner karikaturene. Eksempelvis som posten rett før min som denne moderator nettopp har fjernet.

 

Du får nesten ha meg unnskyldt, men det tror jeg ikke på for fem flate øre. Beklager.

Mitt inntrykk er at dette med kontekst bare er et dekke for å ikke fremstå som motstander av ytringsfrihet.

 

OPPDATERING: Det er noe som skurrer her. Du sier:

Er det i feil kontekst, som f.eks. for å provosere eller off topic finner jeg det helt rett og rimelig at man fjerner karikaturene. Eksempelvis som posten rett før min som denne moderator nettopp har fjernet.

 

Hvordan vet du at den omtalte posten hadde som hensikt å provosere? For meg virket det som den ble postet for å teste hva som er tillatt, akkurat som trådstarters første post. Det verste av alt er at bildet i posten som du nettopp fjernet ikke hadde noe med religion å gjøre overhodet. Det er ikke meningen å være uforskammet her, men det må vel kunne gå an å forvente litt anstendighet og ærlighet fra moderatornes side? Dere er ved deres fulle rett til å sensurere dette privateide forumet, men vær så snill å ikke lyg når dere begrunner modereringer.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar
Er selv ikke sjokkert. Men finner stengingen av siden som unødvendig, dog er en ISP i sin fulle rett til å fjerne noe som er ment til å provosere. Det svenske partiets benyttelse av ytringsfrihet var smakløs og latterlig. De kan gjerne få lov til å ytre sin mening, men det er likeså fullstendig akseptabelt at man reagerer på det, som f.eks. ved at siden blir stengt. Grensen går ved vold og trusler. Men det er en annen diskusjon.

 

Du kan få lov å ytre meningen din, men må forvente at du blir kneblet etterpå? Er det slik du mener at ytringsfrihet skal være? Skremmende.

Det eneste jeg finner i nærheten av "skremmende" er denne stråmannen din.

 

Jeg er helt for at Muhammed karikaturene bør tillates her på forumet, såfremt det er i riktig kontekst. Er det i feil kontekst, som f.eks. for å provosere eller off topic finner jeg det helt rett og rimelig at man fjerner karikaturene. Eksempelvis som posten rett før min som denne moderator nettopp har fjernet.

 

Du får nesten ha meg unnskyldt, men det tror jeg ikke på for fem flate øre. Beklager.

Mitt inntrykk er at dette med kontekst bare er et dekke for å ikke fremstå som motstander av ytringsfrihet.

 

Og unnskyld meg, hva du tror eller ikke tror er for meg revnende likegyldig. Nå har det seg slik at jeg var den første her på forumet som postet karikaturene, jeg er også den av moderatorene som også går hardest til verks for at karikaturene skal tillates, såfremt det er i riktig kontekst. Men som sagt, tro hva du vil. Å insinuere at jeg bedriver løgn er uansett hverken saklig eller konstruktivt.

 

Moderatorene har fått sine føringer, Muhammed karikaturer er ikke tillat. Det er ikke min oppgave å overprøve de retningslinjer og føringer som er gitt av forumstyret. Min oppgave er å sørge for at de følges, enten jeg er liker regelen eller ikke. Det øyeblikket jeg bedriver selektiv moderering utifra hvilken regel jeg liker eller ikke er det øyeblikket jeg overhodet ikke har noe som moderator å gjøre.

 

Du må skille mellom hva jeg mener og hva jeg legger til grunn i moderering. Jeg er for at karikaturene bør tillates, men forumstyret ser det annerledes. Som moderator er det ikke tvil at det selvfølgelig er forumstyrets føringer og retningslinjene som foreligger som legges til grunn for moderering jeg foretar meg. Så er overhodet ingenting som skurrer i at bildet ble fjernet.

Lenke til kommentar
*snip*

Så er overhodet ingenting som skurrer i at bildet ble fjernet.

5592058[/snapback]

Jo, det er det. Er ingenting som skurrer med at _DU_ fjernet bildet, men det er i mine (og svaert mange andres) oeyne galt at de ble fjernet... Men dette er ikke noe du kan gjoere noe med, og ikke vi heller, saa det er ikke vits i aa diskutere. Forumstyret har talt, deres ord er lov.

Lenke til kommentar
*snip*

Så er overhodet ingenting som skurrer i at bildet ble fjernet.

5592058[/snapback]

Jo, det er det. Er ingenting som skurrer med at _DU_ fjernet bildet, men det er i mine (og svaert mange andres) oeyne galt at de ble fjernet... Men dette er ikke noe du kan gjoere noe med, og ikke vi heller, saa det er ikke vits i aa diskutere. Forumstyret har talt, deres ord er lov.

5592518[/snapback]

Klart det er vits å diskutere. Det er vi som til syvende og sist sitter med makten her. Uten oss er det revnende likegyldig hva forumstyret mener. Uten oss finnes det ikke noe forum.

Nettopp derfor er det skremmende å se at fornuftige utfyllende tilbakemeldinger fra andre enn brukermoderatorer glimrer med sitt fravær.

Lenke til kommentar
*snip*

Så er overhodet ingenting som skurrer i at bildet ble fjernet.

5592058[/snapback]

Jo, det er det. Er ingenting som skurrer med at _DU_ fjernet bildet, men det er i mine (og svaert mange andres) oeyne galt at de ble fjernet... Men dette er ikke noe du kan gjoere noe med, og ikke vi heller, saa det er ikke vits i aa diskutere. Forumstyret har talt, deres ord er lov.

5592518[/snapback]

Klart det er vits å diskutere. Det er vi som til syvende og sist sitter med makten her. Uten oss er det revnende likegyldig hva forumstyret mener. Uten oss finnes det ikke noe forum.

Nettopp derfor er det skremmende å se at fornuftige utfyllende tilbakemeldinger fra andre enn brukermoderatorer glimrer med sitt fravær.

5592572[/snapback]

Naaja, forumet eksisterer nok uten deg og meg. Er mer enn nok folk som ikke setter sin foten innenfor PRL, og de merker jo ikke forskjellen. Men det er trist aa se at forumstyret bryr seg saa lite.

Sannsynligvis svarer de aldri, eller saa sier de at de beklager, men de diskuterte det og ville ikke svare foer... Hadde vaert litt kjekt aa faa vite at folk bryr seg, eller om dere rett og slett gir faen. Noen debatt vil de i alle fall ikke ha.

Lenke til kommentar
Klart det er vits å diskutere. Det er vi som til syvende og sist sitter med makten her. Uten oss er det revnende likegyldig hva forumstyret mener. Uten oss finnes det ikke noe forum.

 

Jeg er redd for at det ikke stemmer helt. Hardware.no er eid av et gigantisk konsern som ikke har noen annen agenda enn å tjene mest mulig penger. Om diskusjon.no blir befolket av reflekterte mennesker eller ikke spiller liten rolle, for forumet vil alltids fylles av 15-åringer som skriver om "CS", "BF2", casemodding og "hjææælp!! hvem skjermkort skal jeg velge?".

Lenke til kommentar
Naaja, forumet eksisterer nok uten deg og meg. Er mer enn nok folk som ikke setter sin foten innenfor PRL, og de merker jo ikke forskjellen. Men det er trist aa se at forumstyret bryr seg saa lite.

Sannsynligvis svarer de aldri, eller saa sier de at de beklager, men de diskuterte det og ville ikke svare foer... Hadde vaert litt kjekt aa faa vite at folk bryr seg, eller om dere rett og slett gir faen. Noen debatt vil de i alle fall ikke ha.

5592614[/snapback]

Jeg er redd for at det ikke stemmer helt. Hardware.no er eid av et gigantisk konsern som ikke har noen annen agenda enn å tjene mest mulig penger. Om diskusjon.no blir befolket av reflekterte mennesker eller ikke spiller liten rolle, for forumet vil alltids fylles av 15-åringer som skriver om "CS", "BF2", casemodding og "hjææælp!! hvem skjermkort skal jeg velge?".

Jeg tenkte på oss som i brukerne. Ingen brukere intet forum.

Lenke til kommentar
Det er vi som til syvende og sist sitter med makten her. Uten oss er det revnende likegyldig hva forumstyret mener.

Brukerne sitter ikke med mer makt enn de som driver dette forumet mener de skal ha. Eierne kan gjøre som de vil så lenge de følger norsk lov, og det inkluderer å nekte folk å diskutere ting de ikke ønsker at skal diskuteres her.

 

Jeg er redd brukere ikke har noen makt her i det hele tatt. Vi kan prøve å påvirke ved å komme med tilbakemeldinger, men de har ikke plikt til å følge opp.

Lenke til kommentar
Naaja, forumet eksisterer nok uten deg og meg. Er mer enn nok folk som ikke setter sin foten innenfor PRL, og de merker jo ikke forskjellen. Men det er trist aa se at forumstyret bryr seg saa lite.

Sannsynligvis svarer de aldri, eller saa sier de at de beklager, men de diskuterte det og ville ikke svare foer... Hadde vaert litt kjekt aa faa vite at folk bryr seg, eller om dere rett og slett gir faen. Noen debatt vil de i alle fall ikke ha.

5592614[/snapback]

Jeg er redd for at det ikke stemmer helt. Hardware.no er eid av et gigantisk konsern som ikke har noen annen agenda enn å tjene mest mulig penger. Om diskusjon.no blir befolket av reflekterte mennesker eller ikke spiller liten rolle, for forumet vil alltids fylles av 15-åringer som skriver om "CS", "BF2", casemodding og "hjææælp!! hvem skjermkort skal jeg velge?".

Jeg tenkte på oss som i brukerne. Ingen brukere intet forum.

5592703[/snapback]

Jepp. Men sannsynligheten for at "ingen brukere" skal bli et faktum er lik null. Dessuten er vel forumet noe hardware-konsernet ikke tjener noe paa (direkte), saa det er vel ikke saa farlig for dem.

Men, kanskje mange serioese brukere i PRL og OT generelt vil forsvinne, men det er fortsatt veldig mye forum igjen. Sannsynligheten for at alle forsvinner er liten, rett og slett.

Lenke til kommentar

Til informasjon så er det en intern diskusjon blant moderatorene som har pågått en stund, også hvor forumstyret er representert. Forumstyret har også ført sin egen intern diskusjon. Så tilbakemeldingene blir lagt merke til.

 

Og dette er en kategori for tilbakemelding. Jeg vil oppfordre alle til å benytte den muligheten, da det er tilbakemeldinger som vil være det beste og viktigste verktøyet for å skape og opprettholde et best mulig forum :)

Lenke til kommentar
Til informasjon så er det en  intern diskusjon blant moderatorene som har pågått en stund, også hvor forumstyret er representert. Forumstyret har også ført sin egen intern diskusjon. Så tilbakemeldingene blir lagt merke til.

 

Og dette er en kategori for tilbakemelding. Jeg vil oppfordre alle til å benytte den muligheten, da det er tilbakemeldinger som vil være det beste og viktigste verktøyet for å skape og opprettholde et best mulig forum :)

5592772[/snapback]

 

 

Jeg bare lurer på en ting. Har dere problemer med å moderere dere?

Lenke til kommentar
Til informasjon så er det en  intern diskusjon blant moderatorene som har pågått en stund, også hvor forumstyret er representert. Forumstyret har også ført sin egen intern diskusjon. Så tilbakemeldingene blir lagt merke til.

 

Og dette er en kategori for tilbakemelding. Jeg vil oppfordre alle til å benytte den muligheten, da det er tilbakemeldinger som vil være det beste og viktigste verktøyet for å skape og opprettholde et best mulig forum :)

5592772[/snapback]

 

 

Jeg bare lurer på en ting. Har dere problemer med å moderere dere?

5594608[/snapback]

Moderatorene på dette forumet gjør stort sett en veldig bra jobb. I all hovedsak gir de fornuftige tilbakemeldinger og rasjonelle forklaringer på ting de har moderert.

Hvis du har frekventert andre norske forum vil du nok være enig med meg. Dette betyr ikke at de aldri gjør feil. Derfor har man tråder som denne der man kan diskutere avgjørelser.

Lenke til kommentar
Til informasjon så er det en  intern diskusjon blant moderatorene som har pågått en stund, også hvor forumstyret er representert. Forumstyret har også ført sin egen intern diskusjon. Så tilbakemeldingene blir lagt merke til.

 

Og dette er en kategori for tilbakemelding. Jeg vil oppfordre alle til å benytte den muligheten, da det er tilbakemeldinger som vil være det beste og viktigste verktøyet for å skape og opprettholde et best mulig forum :)

5592772[/snapback]

 

 

Jeg bare lurer på en ting. Har dere problemer med å moderere dere?

5594608[/snapback]

Moderatorene på dette forumet gjør stort sett en veldig bra jobb. I all hovedsak gir de fornuftige tilbakemeldinger og rasjonelle forklaringer på ting de har moderert.

Hvis du har frekventert andre norske forum vil du nok være enig med meg. Dette betyr ikke at de aldri gjør feil. Derfor har man tråder som denne der man kan diskutere avgjørelser.

5595063[/snapback]

 

Du skjønte ordspillet, ser jeg.

Lenke til kommentar

Det bør da være bare sundt å snakke om disse problemene etter min mening.

 

Mens vi voksne som faktisk kan diskutere dette på en hederlig og respektfull måte blir nektet dette her, mens barn i hele norge faktisk blir oppfordret til dette. (kilde: barnetv i dag, røde kors har åpnet egene tlf nummer for dette)

 

Det jeg mener er at vis alle verdens hendelser skulle blitt snudd ryggen til av alle verdens ledere, blir det bare ett gjenntak av alle okkupasjoner store hvor små. Hvor alle blir nektet å bry seg og ha meninger. Hva skal man da med ett diskusjonsforum hvor målet er demokrati, lærdom og forståelse for verdens hendelser!

Lenke til kommentar
Forumstyret har talt, deres ord er lov.

5592518[/snapback]

Til informasjon ble denne avgjørelsen tatt av ledelsen i nettverket, ikke av forumstyret. Vi har diskutert saken, men det endte kun med at avgjørelsen fra ledelsen ble videreformidlet til de andre moderatorene.

5599130[/snapback]

Kan jeg tolke deg dit hen at det har blitt tatt en avgjørelse på høyeste hold og den vil stå uansett hvor mange gode argumenter vi kommer med i denne tråden?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...