slash Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Jeg kan garantere deg at det finnes flere folk enn trådstarter som har møtt på samme problem. Ja, og trådstarter er altså en som har betalt for spillet. 5550445[/snapback] Betalt for spillet, MEN prøvde å bruke det på ulovlig vis.
Pricks Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Men poenget er altså at det ikke stopper piratkopiering, og det finnes legitime grunner for å kopiere spill/film/musikk man har betalt for.
slash Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Men poenget er altså at det ikke stopper piratkopiering, og det finnes legitime grunner for å kopiere spill/film/musikk man har betalt for. 5553575[/snapback] Vel, det stopper ikke piratkopiering i stor skala. Men om det hindrer en av ti i å spre det til ti personer, så hindrer det ti av hundre til å spre det til hundre personer, eller hundre av tusen til å spre det til tusen personer. Disse tallene er langt bedre enn hva de ville vært om det bare var å gå fra dør til dør og installere, og det liker utgiverne. Greit nok, kopisperrer skaper mange problemer for ærlige brukere. Men det hindrer også til en viss grad piratkopiering. Og så lenge det gjør det, så vil det være å finne på spill og lignende produkter. Du har helt rett i at det finnes flere legitime grunner for å kopiere spill/film osv. Men det viser seg at alle som er opplyst nok til å vite om rettighetene sine også er fullt klar over hvordan en skal komme seg rundt sperrene for å ta backup av sine kjære spill.
Pricks Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Vel, det stopper ikke piratkopiering i stor skala. Men om det hindrer en av ti i å spre det til ti personer, så hindrer det ti av hundre til å spre det til hundre personer, eller hundre av tusen til å spre det til tusen personer. Disse tallene er langt bedre enn hva de ville vært om det bare var å gå fra dør til dør og installere, og det liker utgiverne. Denne logikken henger ikke sammen. Hver person som har et spill sprer det ikke videre til ti andre. De aller færreste lager kopier av spill, faktisk. Men vi må ha muligheten til å gjøre det. Greit nok, kopisperrer skaper mange problemer for ærlige brukere. Men det hindrer også til en viss grad piratkopiering. Nei det gjør nok ikke det. Det er en myte. Du har helt rett i at det finnes flere legitime grunner for å kopiere spill/film osv. Men det viser seg at alle som er opplyst nok til å vite om rettighetene sine også er fullt klar over hvordan en skal komme seg rundt sperrene for å ta backup av sine kjære spill. Eller de lar bare være å betale for spillene for de vet at de bare blir behandlet som søppel uansett, så det er enklere å piratkopiere.
Zeph Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Greit nok, kopisperrer skaper mange problemer for ærlige brukere. Men det hindrer også til en viss grad piratkopiering. Nei det gjør nok ikke det. Det er en myte. Selvfølgelig hindrer det piratkopiering. Den tida det ikkje fantes piratkopiering kunne hvilken som helst sopp kjøpe eit spel og låne vekk i hytt og gevær, noko som ikkje er mogleg i dag. Alle er ikkje like oppegåande når det gjeld PC og internett som klarer å finne fram til piratkopier eller nocd og liknande på nett. At det stopper alt er jo selvfølgelig ikkje mogleg, men at det ikkje hjelper blir feil.
Pricks Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Som sagt, det hindrer ikke piratkopiering. Piratkopiering har eksistert i alle år, og det er fortsatt ingenting som hindrer en i å låne spillet til en annen så han kan spille det på sin maskin. Dette er dog ikke piratkopiering, men helt normalt utlån.
Desdichado Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Pricks - Selvfølgelig hindrer det noe piratvirksomhet, det er ikke alle som er like oppegående til å vite hvordan de skal gå rundt grøten vet du.
Pricks Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Den "piratvirksomheten" det hindrer er minimal i forhold til antallet som slutter å kjøpe spill fordi det er enklere å bare piratkopiere, og man slipper å behandles som søppel.
loathsome Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Skrevet 5. februar 2006 (endret) Her var det jo en del delte meninger. Jeg var ikke klar over at det ikke var lovlig å "dele" ut til venner og slikt, så takk for det. Men den absolutt største grunnen til at jeg vil kopiere CD-er, er pga. riper og ødelagte cder. Det med at fler i familien vil spille det, er ikke noe stort problem. Den dag de kommer opp med en respektabel løsning når det gjelder riper i CDer, ja .. den dag Men altså, la oss si at jeg nettopp har gått til innkjøp av et nytt spil til 500,- Etter en uke har venner, f. eks, vært og rota i cd-samlingen og ripet det opp; Jeg får ikke spilt det. Og da må jeg kjøpe nytt? Eller finnes det noen løsninger? Nå har jeg backup av alle spillene mine, utenom de med slik starforce-piss. Jeg klarer det ikke, eller; Jeg klarer det så lenge jeg åpner opp pc-en og napper ut noen ledninger. Sier jo seg selv at det kan være litt vanskelig på en laptop, så .. Takk for alle inspill her edit: Jeg vil ikke ha hjelp til piratkopiering, altså - Bare lurer på om det finnes noen måter å ta backup av lovlig innkjøpte cd-er. Evt. få tilsendt ny cd av utvikleren, e.l. Endret 5. februar 2006 av meinhold
chariot Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Jeg synes vi som forbrukere burde starte en seriøs underskrift kampanje for å få forandret lovsystemet innenfor kjøp av kultur innhold på kopibeskyttet matriell og kreve bilde merking på spill, musikk, dvd etc som inneholder kopibeskyttelse og type kopibeskyttelse. Vi burde også kreve at vi som forbrukere skal ha rett til ny(e) cd/dvd(er) hvis dette media er kopibeskyttet og skulle bli uleselig på selgers/utgivers regning inkl porto. Her har jeg et par smarte ord: Those who would give up ESSENTIAL LIBERTY to purchase a little TEMPORARY SAFETY, deserve neither LIVERTY nor SAFETY. -- Benjamin Franklin To bargain freedom for security is the devil's bargain. Having made the bargain, one enjoys neither freedom nor security. -- Gerry Spence Mvh. Rise
Laserlasse Skrevet 31. mars 2006 Skrevet 31. mars 2006 Den "piratvirksomheten" det hindrer er minimal i forhold til antallet som slutter å kjøpe spill fordi det er enklere å bare piratkopiere, og man slipper å behandles som søppel. 5555185[/snapback] Har du noen tall til å backe opp den påstanden? Sleng dem i bordet og overbevis meg. Hvis ikke kan du gjerne droppe å slenge ut grunnløse påstander og bruke dem som etablerte sannheter.
KongRudi Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 (endret) Jeg vil ikke ha hjelp til piratkopiering, altså - Bare lurer på om det finnes noen måter å ta backup av lovlig innkjøpte cd-er. Evt. få tilsendt ny cd av utvikleren, e.l. 5555318[/snapback] Ja. du kan gjerne knekke CD'n om du vil for deretter å sende den inn til publisheren som er lovpålagt å erstatte spillet, nettop fordi du ikke har lov til å ta sikkerhetskopi. Endret 1. april 2006 av KongRudi
Jakartabebopp Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 (endret) Her var det forferdelig mye ugrunnet og bastant synsing. Jeg kan for et eksempel si at jeg ikke føler at jeg blir behandlet som søppel av utvikler og/eller utgiver når jeg kjøper spill. Jeg har faktisk aldri tenkt over det sånn. Det høres jo fryktelig rart ut. "Bli behandlet som søppel". pføy. Endret 1. april 2006 av rasgar
Bloody Mess Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Så nå har jeg endt opp med at jeg kun kan spille det på en pc om gangen, og familien må "stå i kø" dersom de vil spille det. 5528816[/snapback] Det her er vel egentlig ikke noe problem er det? Du sier "dersom de vil spille det", regner med at det ikke er så styr om at hele familien vil spille PoP på samme tid? Skjer vel ikke så ofte mener jeg? Høres litt merkelig ut at en hel familie står og peser etter å spille PoP til alle døgnets tider samtidig liksom.
Pricks Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Ja. du kan gjerne knekke CD'n om du vil for deretter å sende den inn til publisheren som er lovpålagt å erstatte spillet, nettop fordi du ikke har lov til å ta sikkerhetskopi. Selvsagt har man lov til å ta sikkerhetskopi? Hvor i all verden har du dette fra
Gromle Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Den "piratvirksomheten" det hindrer er minimal i forhold til antallet som slutter å kjøpe spill fordi det er enklere å bare piratkopiere, og man slipper å behandles som søppel. 5555185[/snapback] Har du noen tall til å backe opp den påstanden? Sleng dem i bordet og overbevis meg. Hvis ikke kan du gjerne droppe å slenge ut grunnløse påstander og bruke dem som etablerte sannheter. 5847338[/snapback] Men for å snu på det, finnes det tall som sier at det motsatt? Jeg har lastet ned endel spill opp i gjennom årene, og har enda ikke hatt nevneverdige problemer med kopisperrer. Bortsett fra at de er en irritasjon på orginale spill som insisterer på at man MÅ ha cd'en i maskina for å spille.
Gjakmarrja Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 (endret) ************ Har en følelse av at en moderator ikke kommer til å like det jeg har skrevet... så sletter det heller og sender en PM ************ Endret 1. april 2006 av chills
Laserlasse Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Gromle: Jeg har ingen tall som viser det motsatte, men jeg har heller aldri påstått det motsatte. Poenget mitt var stort sett bare å rette en finger mot *nok* en tilsynelatende ubegrunnet påstand som blir lempet ut som en sannhet. Det er vel ingen som betviler at det er betydelig enklere å laste ned programvare og bruke ulike NOCDpatcher på det. Det er gratis, det er raskere (trenger ikke engang bevege deg utenfor huset) og du slipper som regel hele styret med kopibeskyttelsen. Og med unntak av programmer beskyttet med Starforce, har det stort sett ikke vært noen problemer å omgå kopibeskyttelsen. Men poenget her er at jeg begynner å bli lei av at påstander lempes ut som universelle sannheter / fakta uten at man har noe å støtte seg til. Jeg skulle veldig gjerne sett noen tall på hvor mange det er som velger å piratkopiere fremfor å kjøpe fordi det er så mye styr med kopibeskyttelsen. Uten at jeg har noen tall for det, mistenker jeg at det faktisk ikke er så veldig stort tall. Antageligvis er det en del som gjør det ut fra et prinsippielt ståsted; de er motstandere av kopisperrer og markerer dette ved å piratkopiere isteden - uten at jeg helt skjønner logikken i det. Jeg antar også at de som foretrekker å ha original / lovlig programvare faktisk da velger å enten ikke kjøpe produktet, eller kjøper det og benytter seg av f eks en verden av muligheter for å kopiere spill, eller tilsvarende. Men dette er riktinok bare mine antagelser. Hvis noen har noen tall eller underøkelser som viser at jeg det ikke er tilfelle, så er jeg den første til å bøye meg i støvet og innrømme mine feil
Pricks Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Og med unntak av programmer beskyttet med Starforce, har det stort sett ikke vært noen problemer å omgå kopibeskyttelsen. Starforce er heller ikke noe hinder for piratkopiering. Det Starforce derimot gjør er å ødelegge utstyret til ærlige, betalende kunder. Men hvem bryr seg vel om dem?
Gjakmarrja Skrevet 1. april 2006 Skrevet 1. april 2006 Tja Starforce kan omgåes ved ganske enkle triks, men det føkker driveren til brennerene mine så cd/dvd brenning funker ikke skikkelig før jeg fjerne at det dritte den ligger inn. Skal si det er urovekkende tilfredstillende å spille cracka spill som har Starforce, så heftig sikring og allikvel hahah faens tapere :!:
Anbefalte innlegg