Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken switch kan tvinges ned i 10 Mbps?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal legge opp en 300 meter lang nettverkslinje. Linja går under vann, så jeg kan ikke repetere med switcher langs veien. I utgangspunktet har jeg forholdt meg til at maks lengde er 100 meter for Cat 5-kabel, men leste dette på http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_5e :

 

Cat 5e cable is an enhanced version of Cat 5 for use with 1000BASE-T (gigabit) networks, or for long-distance 100BASE-TX links (350 m, compared with 100 m for Cat 5). It must meet the EIA/TIA 568A-5 specification. Virtually all cables sold as Cat 5 are actually Cat 5e. The markings on the cable itself reveal the exact type.

 

For sikkerhets skyld hadde det vært fint å ha en switch i en ende som kan tvinge ned hastigheten til 10 Mbps, fordi da tenker jeg at det er lettere å få signalene gjennom de 300 metrne.

 

Kunne ha brukt en gammel hub, men det er jo fint å få et nytt "kollisjons"-område, siden nettverket skal spres videre nesten like langt i en annen retning bak denne.

 

Noen som vet om en billig switch som kun går på 10 Mbps? eller kan settes til 10 Mpbs?

Endret av lefodnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikek bare tvinge nettverkskortene ned i 10Mbit?

Fordi jeg skal koble sammen to LAN med denne lange kabelen. Dvs :

 

<LAN1> - <switch1> - <300m kabel> - <switch2> - <LAN2>

 

Hvis en av switchene tvinges til 10 Mbps, så vil jo den andre følge etter.

 

Jeg vil heller ha 10 Mbps med så korrekte som mulig data, enn 100 Mbps og miste UDP-pakker hele tiden. (For ikke å snakke om kollisjoner v/hub). Men jeg får vel bare prøve og se. Siste alternativ er å legge DSL på disse 300 meterne, men det koster jo litt ekstra...

Lenke til kommentar

For og si det slik så tviler jeg på at du kan ha 300m kabel og fortsatt oppnå link, trådløst burde være mye bedre.

Og sette en hub i vær ende burde ikke lage så mye kollisjoner, husk at kollisjoner er normalt på huber og det skal veldig mye til for at kollisjoner skaper noe større problemer.

Lenke til kommentar

Det er vel bedre å ha lossy 100Mbit nettverk enn lossy 10Mbit?

 

singaltap vil du vel få uansett på den lengden, men på 100Mbit er det vel mer kappasitet til å ta inn slarken slik at du får lavere kappasitet, men fremdeles over 10Mbit vil jeg tro. Mister du pakker på 10Mbit har det straks mer å si for ytelsen på nettet...

 

Men at det kan være lettere å sende 10Mbit nettverkspakker og ungå packetloss helt er en annen ting.. jeg vil råde deg å prøve med 100Mbit først, og sjekke ytelsen ;)

 

Ontopic: det er nok en "managed switch" du trenger ja

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Prøver først 100Mbps. Deretter prøver jeg å sette en gammel hub foran den ene switchen. Det er billigere enn en managed switch.

 

Men jeg har litt vanskelig for å tro på det at det skal gå 350 meter med 100 Mbps også.

 

Takk for innspill.

5525843[/snapback]

 

Jeg har litt vondt for og tro du i det heletatt vil få det til fungere med så lange kabler uansett hastighet.

Lenke til kommentar
Jeg har litt vondt for og tro du i det heletatt vil få det til fungere med så lange kabler uansett hastighet.

5526762[/snapback]

Jeg er helt enig, men det stod nå det det stod på wikipedia (les første post). Men man skal vel ikke tro på alt man leser. Dessuten kan det jo hende at kravet EIA/TIA 568A-5 ikke er på den kabelen jeg kjøper. Jeg fant ikke ut av det.

Kabelen er kjøpt inn, og går det ikke, setter jeg ett G.SHDSL modem i hver ende. Da får jeg i hvert fall 2 Mbps. Det går jo fint mange kilometer. Det er et krav at det skal være kablet, så trådløst er ikke et alternativ. :)

Lenke til kommentar

Som Stigma sa :

 

TCP protokollen har innebygged resend av pakker som ikke kommer frem, saa en 10 Mbit linje vil bli som aa skyte seg selv i foten. Jeg ser poenget ditt, men tror heller du burde titte paa nettverkskort til 10 Mbit, dersom du skaffer 9 av dem har du fortsatt plenty linjekapasitet ledig til tapte pakker med mere. Tror ikke du vil merke stort tap paa en saa lang kabel, med mindre 10 brukere sender 20 DVD-imager fram og tilbake.

 

Cat-5 kabler takler mer enn man skulle tro, 100 meters maxlengde er vel innen standarden med max 5% signaltap. Skulle tro at en kabel paa 300 meter ikke vil taper mer enn 10 %, siden 5% er max, ikke norm, innen Cat-5 kabel.

Lenke til kommentar

har lest flere ganger her nå, men min erfaring med 170m tp på cat5 (ikke cat5e eller cat6) , hvis jeg kjørte den på 100mbit så kjørte windows alt ned i safe modus når den fikk for mye pakketap, og da blei speeden 1mbit.

løsninga var sett den til 10mbit.

 

Hvis du får tak i gammle 3com repeater(slaks hub) så kan dem setts til 300m på 10mbit, den vil sende ut 12volt isteden for 5volt og grille alt annet, så du må ha samme i begge ender.

Den klarte jeg faktisk 200m på 10mbit over vanelig tlf kabel, jord kabel svart, 10par(brukte bare 4 men jorda resten)

Ønsker du mode nr på den så kan jeg sikert finne den frem.

Kjøpte min for 200kr for 5år siden, siden dem skule kaste den.

 

NB: wrt54g v2,3,4 kan sette port til 10mbit ved og bytte software på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...