Gå til innhold

Finnes det kredittkort til studender over 18?


janpedersen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. årslærlinger i forsvaret får verken stippend eller studeilån da de ikke er "ansatte" første året, men i førstegangstjenesten. Tjenestetillegget er på 3200,- i måneden, men med et dimmetillegg på 20000,- burde man lett kunne betale ned eventuelle kredittlån. Det er opp til trådstarter om han har lyst til å "tape" penger på dette, så det er bare å svare om noen vet noe. Vet selv at det kan være greit å ha litt ekstra å rutte med i militæret.

Lenke til kommentar
Hva studerer du? Lærling eller skole?

5517142[/snapback]

 

Skole. Er det noen forskjell på hvorvidt du kan få dette tilbudet?

 

Med mastercardet til dnb-student har du kreditt på 25 000 eller noe i mnd. Kravet er

For å søke må du være fylt 18 år, og ha ordnet økonomi.
og de kjører en kreditt-sjekk på deg når du søker for å se om du har gjeld og slik. Endret av invictus
Lenke til kommentar
Så nettop på DnB Nor`s kredittkort til studenter, og virket ikke akkurat som de var så "strenge". Det var blant annet ikke obligatorisk å oppgi hvor mye en har i gjeld.

5517134[/snapback]

 

Vel, kjører de ikke uansett en obligatorisk kredittsjekk uansett da? Nå vet jeg ikke hva denne egentlig dekker, men jeg regner med de får opp en del info.

Lenke til kommentar
Neppe, men i og med at han er lærling vil jeg tro at han har større sjangse for å få det pga at han har inntekt.

5517165[/snapback]

 

Jeg tror de aksepterer alle som søker som ikke har mye gjeld eller inkasso-saker på seg. Det har blitt veldig mange banker i norge i de senere årene og konkurransen har økt. Man merker det veldig godt fordi bankene låner bort mer og mer penger uten sikkerhet, og setter lavere og lavere krav til lånetakerne.

 

Men som de blir sagt her så er det ikke lurt å leve på kreditt; da blir du gjeldsslave og havner i en situasjon du kanskje aldri kommer ut av igjen. Personlig har jeg aldri brukt mastercardet da jeg har formue, men har det som backup tilfelle jeg skulle miste eller ødelegge visa-kortet.

Lenke til kommentar

He he. husk at dette skal betales og kan fort bli en dyr affære. Når jeg var inne fikk vi vel rundt 2900 kr pr måned og overlevde på dette. Mat og losji er gratis, så egentlig har man 3600 til å bruke på det man vil.

 

Du får ikke studentpakke siden du er lærling, du må forevise student id når du søker på student pakka.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke noe felles system i Norge der alle banker kan få oversikt over hvor mye gjeld en har (arkaisk, men slik er det faktisk), så det de i praksis sjekker er om man har betalingsanmerkninger.

5517203[/snapback]

Når du oppretter konti skriver du ofte under på at banken har rett til å kontakte din gamle bank. I tillegg finnes noe som henter "Bankenes Misbrukerregister" hvor bankene kan legge inn saker og ting, i tillegg til de kjente betalingsanmerkningene et hvert kredittvurderingsfirma finner.

 

Det banken jo KAN, om de er i tvil, sjekke opp, er jo hvor belånte sikkerhetene dine er. Dette vil jo gi en god pekepinn.

 

DnB Nor ville jo for et par måneder siden ha meg, 16 år gammel, over på studentpakken. Tviler på at jeg måtte ha vist noe mer til dem. Nå holder jeg imidlertid på å skifte bank - til Handelsbanken. Begge disse har kredittkort de uten problemer(antagelig har Handelsbanken færre problemer enn DnB, ser det ut til) gir meg, så lenge en forelder skriver under. Kein problem.

 

Eurocard har jo også gitt meg et såkalt "Eurocard Unlimited" eller noe. Men også dette er koblet opp i mot paps. Det å få kredittkort er i utgangspunktet intet problem, så lenge du har foreldre eller andre, eller egen inntekt/formue av en viss størrelse. I Handelsbanken skrev ikke noen under på noe ansvar overfor Visa-kortet mitt, men det kan ha vært en forglemmelse fra rådgiverens side.

 

EDIT: Ok, skal ikke ha noe kredittkort fra Handelsb. Imidlertid har jeg hatt et kredittkort hvor saldoen ble trukket månedlig fra brukskontoen i DnB Nor.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...