Gå til innhold

Fem DVD-brennere


Anbefalte innlegg

Denne testen viser jo bare hva bl.a. OC-Freak har testet lenge.

 

Og som nevnt, DW-1640 brenner DL plater uten problemer.

 

Når det gjelder Plextor, så er de fleste brennerene overpriset.

I mange tester viser det seg at Plextor ikke er"king of quality" lenger, men at BenQ ligger et hestehode foran.

5507249[/snapback]

 

Greit de er overpriset, er vel en av hovedpunktene til å ha de med i testen. For å se hvordan de dyre brennerne er i forhold til de rimeligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor betale 700-800 kroner fo en Plextor når du kan få en BenQ 1640 som er nesten like bra til 339,- som jeg betalte for den? Freser i vei platene på full guffe, ikkeno problemer. Hvis Plextor skal være verdt prisen, må de jammen levere entusiast-produkter med overtruffen kvalitet også.

Lenke til kommentar

Etter en rask gjennomlesning (correct me if im wrong), har jeg et par kommentarer til denne testen.

 

På kvalitetstesting av dvdplater er denne testen svært mangelfull.

Et par punkter er:

 

1. kun 2 merker plater tatt med. Dette er alt for lite for å i det hele tatt begynne å få et inntrykk av hva en brenner klarer.

2. Det er ikke tatt med mediacode til platene i testen.

3. Det er ikke, som jeg ser, tatt med pi/po tester av dvd-platene. Dette er meget essensielt.

4. Mangler lesekurve.

5. Hvordan du har kommet frem til kvalitetsscoren har du vel ikke nevnt. Det skal uansett være mer eller mindre umulig å få en score på 100% side det alltid vil finnes feil på en brenn (defor har man feilkorigering). Jeg har i ett enkelt tilfelle sett en plate som fikk 100%. Det var en 8x Taiyo Yuden plate (TYG02) brent på en LG brenner.

6.som allerede nevnt, tester bør gøres med siste firmware.

 

Har selv publisert 3 tester på hw.no (disse finnes under lagringsmedier på forumet). Ta gjerne en titt på disse.

 

Eller en liten kommetar til de av dere som savner plextor i testen. Det gjør jeg også. Dette er en aktuell brenner, men den er ikke så bra som noen av dere vil ha det til.

Dette med "king of quality" er noe som tydeligvis henger igjen hos noen av dere. Med mindre man trenger noen av de spesielle egenskapene som plextools tilbyr, er det ikke verdt pengene. Annen brenner som savnes i testen er lite-on.

Lenke til kommentar

Det ser ut som om Disk Quality på DVD platene er tatt med en DVD brenner som ikke har støtte for dette.

Disk Quality av CMC MAG M01 platen i testen viser 0 PI feil med en kvalitetspoeng på 93%.

Med en brenner som har støtte for CD/DVD-Speed vill 0 PI feil automatisk gi en kvalitetspoeng på 100%.

post-49600-1138390394_thumb.png

Lenke til kommentar

Plextor var veldig gode, men overgangen til DVD endret dette ganske voldsomt synes jeg. Har nå PX708A og 2stk 1640, og for øyeblikket bruker jeg Plextoren til å rippe audio og 1640 til å brenne DVD. 708A har gitt meg noen leseproblemer, men ikke mange. Derimot leser den brente plater veeeldig sent!

 

Det hadde varmet GODT i mitt hjerte hvis Plextor slo til med en skikkelig Superbrenner for Bluray/HD DVD markedet, vi får se :)

Lenke til kommentar

Ang. Plextor så har også jeg hørt at de ikke er kongen av DVD/CD brennere lenger, men de har mer kvalitetsfølelse allikevel.

 

Her hjemme har jeg to DVD brennere. En av de aller nyeste NEC brennerne, og en noe eldre Plextor brenner. Skuffen på Plextor brenneren går raskere ut (men demper farten like før den stopper) og er så og si lydløs. NEC sin skuff gir fra seg en høyere lyd og er ganske treg. Når de spinner på lik hastighet, hører jeg mindre til Plextor brenneren.

 

På jobb har vi en Plextor brenner, og jeg tror det andre merket var Sony (kjøpt på samme tidspunkt). Her er Plextor skuffen riktignok noe tregere enn på min (selv om den er nyere), men fortsatt mye mer lydløs enn Sony brenneren sin skuff. Har ikke testet støy ved samme spin-hastighet på disse, men det høres ut som Sony brenneren gir fra seg mer lyd ved vanlig bruk enn Plextor'en.

 

Har stort sett hatt Plextor, og har aldri hatt en skrivefeil, eller funnet en CD-R/DVD-R som de ikke takler. Plextor hadde også før on-site garanti i tre år (?) som innebar at de kom hjem til deg og byttet brenneren din med en ny om den gikk i stykker. Vet ikke om denne gjelder fortsatt... kan ikke være så lenge siden da min aller siste Plextor CD brenner ihvertfall hadde den ordningen.

 

Men NEC brenneren fungerer veldig bra den også... kjøpte den fordi den er nyere, og derfor raskere til å brenne. Den brenner også DL, noe min eldre Plextor ikke gjør.

Lenke til kommentar
Ang. Plextor så har også jeg hørt at de ikke er kongen av DVD/CD brennere lenger, men de har mer kvalitetsfølelse allikevel.

 

Her hjemme har jeg to DVD brennere. En av de aller nyeste NEC brennerne, og en noe eldre Plextor brenner. Skuffen på Plextor brenneren går raskere ut (men demper farten like før den stopper) og er så og si lydløs. NEC sin skuff gir fra seg en høyere lyd og er ganske treg. Når de spinner på lik hastighet, hører jeg mindre til Plextor brenneren.

 

På jobb har vi en Plextor brenner, og jeg tror det andre merket var Sony (kjøpt på samme tidspunkt). Her er Plextor skuffen riktignok noe tregere enn på min (selv om den er nyere), men fortsatt mye mer lydløs enn Sony brenneren sin skuff. Har ikke testet støy ved samme spin-hastighet på disse, men det høres ut som Sony brenneren gir fra seg mer lyd ved vanlig bruk enn Plextor'en.

 

Har stort sett hatt Plextor, og har aldri hatt en skrivefeil, eller funnet en CD-R/DVD-R som de ikke takler. Plextor hadde også før on-site garanti i tre år (?) som innebar at de kom hjem til deg og byttet brenneren din med en ny om den gikk i stykker. Vet ikke om denne gjelder fortsatt... kan ikke være så lenge siden da min aller siste Plextor CD brenner ihvertfall hadde den ordningen.

 

Men NEC brenneren fungerer veldig bra den også... kjøpte den fordi den er nyere, og derfor raskere til å brenne. Den brenner også DL, noe min eldre Plextor ikke gjør.

5509402[/snapback]

Angående åpne/lukke-tid på Plextor brennerne er det jo verdt å merke seg at en kan justere hastigheten på skuffen i Plextools (følger gratis med Retail-brennerne). Synes også hastigheten på skuffen var noe tregt i Plextor dvd-brenneren min, men etter en kort justering er den nå perfekt :)

 

I media-PC bruk er jo Plextor overlegen. Ved hjelp av Plextools kan en f.eks. aktivere "Silent Mode" som gjør at enheten automatisk spinner ned på lavere hastighet når en spiller av dvd-filmer.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

Som jeg alltid sier .. eneste grunnen til å evt kjøpe en plextor må være om man trenger noe av den funksjonaliteten som plextools gir. Selv har jeg en plextor som jeg bruker securrec-funksjonen på. Som brenner er den dog ikke så veldig bra. Ikke blandt de verste heller, men langt ifra verdt pengene.

 

Mulig det bare er meg som synes brennekvalitet er viktig når man kjøper en brenner ?

 

Har ikke helt bestemt meg om jeg skal lage en test av plex 755 enda. Det betyr jo faktisk at jeg må kjøpe en først :)

Etter det jeg har sett, greier denne faktisk å brenne i 16x i motsetning til sin forgjenger 716.

 

PS. regner ikke plex 740 og 750 som ekte plextor-brennere da dette er rebadged benq og teac.

Endret av gammalost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...