Gå til innhold

CPU/GPU/RAM, kva er det svakaste leddet?


Anbefalte innlegg

Hei, eg har ei gamal maskin som etter kvart syng siste verset ganske sakte. Det eg lurar på er om det er kva som er det svakaste leddet, og om det er mogleg å få gjort den noko kjappare på ein billig måte. Den er tre og eit halvt år gamal, så det er ikkje aktuelt med store invisteringa, det bli da evt heilt nytt. Desverre så er ikkje staten SÅ rause med oss studentar at ein kan kaste pengar etter nettbutikkane, så det skjer nok ikkje med ein gong.

 

Kjører XP Pro, og bruker den nesten berre til diverse win program. Eg skal med andre ord ikkje kjøre HL2 eller liknande på den, men redigere litt bilder og slik.

 

Jaja, uannsett så er dette CPU/RAM/Skjermkort eg har.

Athlon XP 2000+ 1.26 GHz

512 MB RAM

NVIDIA GeForce Ti 4200

 

Så om du har tid, lyst og evne til å kome med gode tips hadde det vore fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis problemet er at den er treg, hva med å instalere windows på nytt?

 

For å si det sånn: Den maskinen du har na er ikke noen racer. Men den skal være mer enn god nok til å kjøre xp.

 

Du sier ikke hvilken harddisk du har. Kanskje sitter du der med en gammal 20 Gb harddisk med 4500 o/min?

I så fall vil det hjelpe mye med en ny harddisk. Men før du bestemmer deg for å kjøpe ny hd, må du se om du får tak i bios-oppdatering til hovedkortet ditt som fikser problemet med 128Gb -grensa.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke helt enig..

 

Om du ikke skal spille fryktelig mye ville jeg sett etter en brukt cpu, og en liten minne-oppgradering, en 512 brikke til. Det vil, for ditt bruk, gi deg en ganske stor forskjell.

 

Du er ikke så avhengig av skjermkortet, etter hva jeg skjønner, så da er cpu og ram det svakeste leddet ifb redigering av bilder. Sjekk bruktmarkedet!

Lenke til kommentar
det står heilt klart althlon 2000+ og 1,26 GHz på egenskaper til "Min Datamaskin", kva kan gjere det (dersom det verkeleg er feil)?

5492663[/snapback]

 

"om det er mogleg å få gjort den noko kjappare på ein billig måte"

 

Tror du kjører på 12.5 X 100MHz FSB, den skal være 12.5 X 133, ta en justering i Bios, mer-ytelsen får du gratis.... :)

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112666&cks=PRL

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Tror du kjører på 12.5 X 100MHz FSB, den skal være 12.5 X 133, ta en justering i Bios, mer-ytelsen får du gratis.... smile.gif

Takk for den, skal prøve det.

 

Kan det ha noko for seg å opdatere BIOS? Den eg har er frå 2002. *knis*

 

 

Dersom det har noko å seie kva RAM eg har frå før, korleis finn eg ut det?

Lenke til kommentar
Kan det ha noko for seg å opdatere BIOS? Den eg har er frå 2002. *knis*5496874[/snapback]

Så lenge du ikke har trøbbel av ett eler annet slag, så foreslår jeg å la det være. Det er høyrisikosport å drive å oppgradere bios.

Typisk årsak til å oppgradere den er for å få hovedkortet til å støtte harddisker over 128 Gb.

Lenke til kommentar

Arf... må nok formatere etterkvart, men ikkje riktig enda. Er for mykje styr! Og kanskje ei ny RAM.

 

Da vil eg berre takke for alle svar! Det har vore supert, folk seier sjølvsagt litt ymse, men eg har vel egentleg fått klarheit i det eg lurte på.

 

Takk takk!

Lenke til kommentar
Hvis problemet er at den er treg, hva med å instalere windows på nytt?

 

For å si det sånn: Den maskinen du har na er ikke noen racer. Men den skal være mer enn god nok til å kjøre xp.

 

Du sier ikke hvilken harddisk du har. Kanskje sitter du der med en gammal 20 Gb harddisk med 4500 o/min?

I så fall vil det hjelpe mye med en ny harddisk. Men før du bestemmer deg for å kjøpe ny hd, må du se om du får tak i bios-oppdatering til hovedkortet ditt som fikser problemet med 128Gb -grensa.

5488502[/snapback]

 

Kjør Service pack 2 så fjerner du 128gb grensa ;)

Lenke til kommentar
Hvis problemet er at den er treg, hva med å instalere windows på nytt?

 

For å si det sånn: Den maskinen du har na er ikke noen racer. Men den skal være mer enn god nok til å kjøre xp.

 

Du sier ikke hvilken harddisk du har. Kanskje sitter du der med en gammal 20 Gb harddisk med 4500 o/min?

I så fall vil det hjelpe mye med en ny harddisk. Men før du bestemmer deg for å kjøpe ny hd, må du se om du får tak i bios-oppdatering til hovedkortet ditt som fikser problemet med 128Gb -grensa.

5488502[/snapback]

 

Kjør Service pack 2 så fjerner du 128gb grensa ;)

5502707[/snapback]

 

 

Kan jeg få se dokumentasjon på det?

Nei, google er ikke dokumentasjon :p

Lenke til kommentar

Er det ikke noe som legger før oppstart, det at en PC kan støtte større enn 128gb? Mener jeg lastet ned noe piss til Compaq maskinen min engang som gjorde det samme, pga bios var begrenset til mindre drev.

 

Uansett, spørs hvilket bilderedigeringsprogram du bruker, men hvis du kjøper deg en ny disk, så kan du evt bruke den gamle til swap filen i photoshop, i tillegg til økning i ram så er du jo veldig godt på vei.

Lenke til kommentar

kjører helt sikkert på 12*100 og skal garantert være 12x133 dette justerer du i bios og vill gi en fin ytelsøkning på teoretisk 33% på cpuen.

Vill tro at en stanard rimlig ddr| brikke på 512 MB vil gi en rimlig grei ytelses økning i de programmene du skriver at du bruker. Ingen vits å gjøre noe med skjermkortet så lenge du ikke bruker det til spill eller 3d rendering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...