Gå til innhold

Lage "trafo" til liten båtmotor.


Anbefalte innlegg

gamleerik: Ser du i databladet til 78-serien, vil du finne noen application hints ganske langt nede. Kresten på figur 19 vil vel passe ditt formål ganske bra?

 

http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309016.pdf

6165401[/snapback]

 

 

Ja, det vet ikke jeg... Vil den begrense strømmen da? Hvis du ser figuren før 19, altså 18, så er det en direkte kopi av den jeg laget.

 

Det virker muligens som om L200, som nab foreslo, fungerer bedre. Figur 27 i databladet til L200 viser noe de kaller "Constant current battery charger". Dette virker jo bra...

 

Ting skal virkelig ikke være lett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kretsen vil kutte strømmen når den når maks, spenningen over lasten vil da falle, strømmen avta og kretsen lede igjen. Så vil det samme skje om igjen, noe som vil gjøre at strømmen holdes jevnt nede.

Helt samme grunnprinsippet som min kopling lenger opp.

 

Men L200 er en mer avansert krets, som lar deg gjøre mer med enkle design.

Lenke til kommentar
Okei... da har jeg følgende skjema...

 

C1= 0,33 uF

C2= 0,1 uF

R1= ?

R2= 3 ohm

Q1= BD534

Q2= 2N6124

 

Hva er R1? Bestemmer den motstand ved kortslutning?

Hvor mye strøm vil denne gi, gitt ubegrenset strøm fra generatoren?

6169752[/snapback]

Hvis du ønsker en maks. strøm på ca. 2A, så skal R1 være 0,33 Ohm.

Maks. strøm = (ca.) 0,6 / R1. Vær obs på at den siste koblingen din bare gir 12V ut, hvis du skal lade batteriet så bør du ha ca. 14,4V. Anbefaler fortsatt L200, da slipper du 2 ekstra transistorer, og kan justere både spenning og maks. strøm.

Lenke til kommentar
Hvordan får jeg 14,4V ut fra denne?

Foretrekker å bruke 78XX, da Futurlec ikke selger L200. Kjipt å måtte kjøpe én komponent fra elfa...

6170619[/snapback]

Du kan sette 3 dioder i serie med "jord"-pinnen på 7812 (slik du har gjort på den første tegningen din), alternativt bruke en 7815 og sette en diode i serie med utgangen, det vil gi ca. 14.4 V.

Du kan sende meg en PM hvis du ønsker L200, har noen liggende.

Lenke til kommentar
Dette er mer eller mindre figur 27 i databladet, vet du om den er egnet for dette formål?

Kan du gi meg verdiene på komponentene? Går ut fra R4 er et potmeter, stemmer det?

 

PS: hva er D2 til, og hvorfor er den stiplet?

6174388[/snapback]

Denne burde funke greit. D2 er ikke nødvendig, den er der kun for å beskytte regulatoren hvis du skulle finne på å bytte om + og - på batteriet.

R1 = 820 Ohm, R4 = 10 KOhm trimmepotmeter. R3 = 0,22 Ohm/2 W.

Hvis du er redd for å koble feil, så kan R2 være 220 Ohm og D2 f.eks 1N4002, ellers så kan du koble pin 3 direkte til minus og glemme D2 og R2.

D1 må tåle minst 3A, f.eks 1N5404, BY 252 el.lign.

BR1 er en likeretterbro som bør tåle minst 3 A / 40 Volt.

Mvh.

NAB.

Endret av nab
Lenke til kommentar
Hvor varm vil L200 bli ved 30V inn, og 1A og 12 V ut?

6181928[/snapback]

Det kommer an på hvor god kjøling du har. Det er 18W i ditt eksempel som blir til varme.

6181982[/snapback]

18W på 1,8 cm² (0,9 pr. side) vil nok definitivt trenge kjøling ja. :hmm:

Pentium 1 hadde 0,9 cm² kjerne og et effekttap på 10-15W. Jeg har to slike stående i garasjen som skal kastes. Vi det fungere å rappe kjølerene fra de (passive aluribber)?

 

Edit: L200 kan faktisk levere 2A ved 150°C.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Hvor varm vil L200 bli ved 30V inn, og 1A og 12 V ut?

6181928[/snapback]

Det kommer an på hvor god kjøling du har. Det er 18W i ditt eksempel som blir til varme.

6181982[/snapback]

18W på 1,8 cm² (0,9 pr. side) vil nok definitivt trenge kjøling ja. :hmm:

Pentium 1 hadde 0,9 cm² kjerne og et effekttap på 10-15W. Jeg har to slike stående i garasjen som skal kastes. Vi det fungere å rappe kjølerene fra de (passive aluribber)?

 

Edit: L200 kan faktisk levere 2A ved 150°C.

6182226[/snapback]

Jeg tror nok den bli i minste laget. Husk at hvis du skulle kortslutte utgangen på regulatoren, så vil det bli avsatt ca. 60 Watt (30 volt x 2 A). Det blir VARMT.

150 grader er maks. kjernetemperatur INNE i regulatoren, det vil alltid være varmetap fra kjernen til kjøleribba. Det er heller ikke sunt hverken for deg eller elektronikken at den er så varm at du brenner deg på den.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

en ting du nesten må tenke på er att der du har plasert sikringene på bildet

er det 8-30volt

sett att du skulle drive ett lydanlegg på 40watt vil det da bli mulig å ta ut

(P=U*I)

 

30*2=60

 

U=volt

 

I=ampere

 

P=watt

men det kunne du nok fra før av

så sikringene dine vil tåle mer enn 12*2=24watt

 

nå er ikke jeg så dreven på elektronikk, men jeg går nå ialleafall på den linja så...

jeg er nokså sikker på det. :D

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om en viklingstrafo her, men en spenningsregulator.

 

Jeg kan ikke ta ut mer enn 60W på generatoren i motoren, og siden den leverer 30V på fullt vil det si at jeg ikke må gå over 2A.

Siden strømmen er lik i hele kretsen kan jeg ikke ta ut mer enn 2A noen plasser i kretsen.

Når jeg har regulert spenningen til 12V på slutten kan jeg da ikke få ut mer enn 12V * 2A = 24W direkte.

Et batteri kan vel gjøre slik at jeg kan ta ut mer effekt når det er ladet opp.

 

Differansen mellom effekten på generatoren og effekten etter regulatoren går vel ut av regulatoren som varme.

 

Sikringer går vel på strøm, ikke effekt.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...