Gå til innhold

Lage "trafo" til liten båtmotor.


Anbefalte innlegg

Men hvis den får inn spenning godt opp mot maksgrensen, vil den vel bli ganske så varm. Eller er det bare strømmen som gjør den varm? Jeg tror jeg så noe om overspenningsvern i databladet. Vil den da kutte hvis spenningen blir for høy?

 

Tja, spenningsvernet er jeg meget utsikker på da jeg ikke har testet dette, men jeg har mine tvil på at den vil kutte brått ved 35V. Men du har rett i at den kommer til å bli varm, faktisk veldig varm. Ser du formelen i min forrige post så ser du at

Uinn - Uut * I = omsatt effekt (W) = 30V - 15V * 2A = 30W

Og 30 watt er veldig mye, og du vil følgelig ikke kunne belaste den med 2A. Som du også ser av formelen så er det kombinasjonen av spenningen over regulatoren og strømmen gjennom som er avgjørende. Derfor er Switchmodesupply så fint. ;)

 

Så jeg må holde den på 20-25°C for å få ut 2A? Vil det ikke fungere å parallellkoble to stk. slik at hver blir belastet med 1A i stedet? Da selvfølgelig med en strømbegrenser i forkant.

Nei, dette vil ikke fungere tilfredstillende da de to komponentene vil være litt anderledes og dermed ta mer eller mindre strøm, samt kanskje forstyrre spenningsreguleringen. Du må nok ha en av kretsene som står nederst i databladet. Anbefaler deg (igjen :p) å lese litt der, og finne en krets som passer deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvis den får inn spenning godt opp mot maksgrensen, vil den vel bli ganske så varm. Eller er det bare strømmen som gjør den varm? Jeg tror jeg så noe om overspenningsvern i databladet. Vil den da kutte hvis spenningen blir for høy?

Men du har rett i at den kommer til å bli varm, faktisk veldig varm. Ser du formelen i min forrige post så ser du at

Uinn - Uut * I = omsatt effekt (W) = 30V - 15V * 2A = 30W

Og 30 watt er veldig mye, og du vil følgelig ikke kunne belaste den med 2A. Som du også ser av formelen så er det kombinasjonen av spenningen over regulatoren og strømmen gjennom som er avgjørende. Derfor er Switchmodesupply så fint. ;)

30W er nok mye, men dagens prosessorer har omtrent samme flaten og hele 80-100W effekttap, og disse holdes på 40°C med gode kjøleribber.

Jeg ser selvfølgelig at det ikke er plass til slike kjøleløsninger, men 30-40°C skal vel ikke være så vanskelig.

Det gjør jo heller ikke så mye om den ikke klarer å levere 2A hele tiden side jeg også har et batteri tilgjengelig (som blir ladet kontinuerlig av motoren).

Og varmeproblemet vil jo være størst ved fullt pådrag.

 

Du må nok ha en av kretsene som står nederst i databladet. Anbefaler deg (igjen :p) å lese litt der, og finne en krets som passer deg.

5531108[/snapback]

Jeg ser mange fine tegninger, men forstår egentlig lite av dem. Jeg synes Figur 28 høres passende ut, men jeg forstår overhodet ikke hva den gjør. Jeg synes også mange av kretsene ser forbausende like og enkle ut. :hmm:

Jeg kan heller ingenting om transistorer og andre mer avanserte duppeditter som er på de skjemaene.

 

 

Og dessuten. 30V er målt da jeg gasset mye på uten gir. Jeg har ikke målt den på full gass når den står i gir, så det kan være at spenningen både er lavere eller høyere enn 30V (har en mistanke om at den kanskje er lik eller litt lavere, men er ikke sikker).

Hvis motoren kjører på 4000 RPM, vil ikke frekvensen på AC-strømmen være 66 Hz da? Gjør dette noe? Blir strømmen jevnere jo høyere frekvens det er?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg har rotet litt selv i et elektroprogram, men jeg blir litt sjokkert når jeg ser hva oscilloskopet kommer ut med av verdier når jeg kjører kretsen i gang. post-30930-1138740144_thumb.png

5530496[/snapback]

 

 

Du må legge til et jord-punkt i kretsen, dessuten vil det nok lønne seg å bytte til en polarisert kondensator...

Lenke til kommentar
30W er nok mye, men dagens prosessorer har omtrent samme flaten og hele 80-100W effekttap, og disse holdes på 40°C med gode kjøleribber.

Jeg ser selvfølgelig at det ikke er plass til slike kjøleløsninger, men 30-40°C skal vel ikke være så vanskelig.

Det gjør jo heller ikke så mye om den ikke klarer å levere 2A hele tiden side jeg også har et batteri tilgjengelig (som blir ladet kontinuerlig av motoren).

Og varmeproblemet vil jo være størst ved fullt pådrag.

 

Jeg ser mange fine tegninger, men forstår egentlig lite av dem. Jeg synes Figur 28 høres passende ut, men jeg forstår overhodet ikke hva den gjør. Jeg synes også mange av kretsene ser forbausende like og enkle ut. :hmm:

Jeg kan heller ingenting om transistorer og andre mer avanserte duppeditter som er på de skjemaene.

Har du tenkt til å ha en aktiv kjøleløsning da? Jeg tror uansett at jeg ville gått for en krets med ekstern effekttransistor, for å holde seg greit innenfor maksimalstrømmen. Transistorer er mye enklere, så de takler høyere temperaturer bedre, og er generelt sett laget for høyere belastning. I mine øyne ser Figur 18 ut som en passende krets til din bruk.

 

Og dessuten. 30V er målt da jeg gasset mye på uten gir. Jeg har ikke målt den på full gass når den står i gir, så det kan være at spenningen både er lavere eller høyere enn 30V (har en mistanke om at den kanskje er lik eller litt lavere, men er ikke sikker).

Hvis motoren kjører på 4000 RPM, vil ikke frekvensen på AC-strømmen være 66 Hz da? Gjør dette noe? Blir strømmen jevnere jo høyere frekvens det er?

5531467[/snapback]

Jeg vil heller tippe at spenningen blir lavere når du setter den i gir, noe annet ville vært rart synes jeg. Hva frekvensen blir sånn akkurat kan jeg ikke svare deg på, da det vil variere om generatoren er rett på akselen eller gira på noen måte, men strømmen vil bli jevnere med høyere frekvens. Sånn ellers har ikke frekvensen så mye å si, igrunn. :)

 

Angående simulering så er det veldig viktig med jording ja, for å få riktig referanse. Programmet jeg brukte heter Proteus og finnes i trial-versjon (ikke mulig å lagre kretser) på nettet.

Lenke til kommentar
Har du tenkt til å ha en aktiv kjøleløsning da? Jeg tror uansett at jeg ville gått for en krets med ekstern effekttransistor, for å holde seg greit innenfor maksimalstrømmen. Transistorer er mye enklere, så de takler høyere temperaturer bedre, og er generelt sett laget for høyere belastning. I mine øyne ser Figur 18 ut som en passende krets til din bruk.
Jeg har null peiling på transistorer (jeg kan ikke engang den generelle metodikken bak bruk av transistorer), så om du har lyst til å forklare nærmere hva du mener, og hva den tegningen betyr, så hadde det vær greit.

 

Angående simulering så er det veldig viktig med jording ja, for å få riktig referanse.
Gjelder dette kun ved bruk av oscilloskop, eller generelt sett?
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Prosjektet har dessverre blitt liggende i tenkboksen. :(

Jeg synes det ser ut som at det går an å gjennomføre det, men jeg er veldig usikker på hvor mye strøm jeg til slutt kan greie å ta ut, og hvor stabilt alt vil være.

Også trenger jeg vel også litt hjelp til å forstå alle koblingsskjemaene i databladet til spenningsregulatoren, siden det åpenbart er nødvendig å lage en strømregulator (eller liknende).

 

Jeg har egentlig en båt som må støpes ferdig iløpet av sommeren, men hvis jeg går lei det, kan jeg vel ta prosjektet opp igjen hvis jeg har tid til overs.

Lenke til kommentar

Legger ved en tegning av ett enkelt stabilisert power som jeg har designet.

Her kan man justere spenning samt maks strøm, og det krever relativt få komponenter. Det kan tilpasses det aller meste av bruksområder, men vil ikke gi like stabil spenning ut som en fast regulator av LM3**/78xx typen.

 

EDIT: Maks strøm ut bestemmes av formelen I = 0,6v/R3

Altså vil en motstand på 1ohm gi en strøm på maks 0,6A.

 

EDIT2: Fikset litt :D

Q1 må monteres på kjøleplate og takle lasten som den skal dra, spør meg om transistorvalg dersom du lurer. Q2 kan sløyfes for lave strømtrekk og Q3-4 kan være nesten hva som helst av vanlig NPN.

post-26557-1148136040_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Legger ved en tegning av ett enkelt stabilisert power som jeg har designet.

Her kan man justere spenning samt maks strøm, og det krever relativt få komponenter. Det kan tilpasses det aller meste av bruksområder, men vil ikke gi like stabil spenning ut som en fast regulator av LM3**/78xx typen.

 

EDIT: Maks strøm ut bestemmes av formelen I = 0,6v/R3

Altså vil en motstand på 1ohm gi en strøm på maks 0,6A.

 

EDIT2: Fikset litt :D

Q1 må monteres på kjøleplate og takle lasten som den skal dra, spør meg om transistorvalg dersom du lurer. Q2 kan sløyfes for lave strømtrekk og Q3-4 kan være nesten hva som helst av vanlig NPN.

6140150[/snapback]

 

 

Kjempeflott!

Ja, jeg spør om transistorvalg :)

Kan jeg bruke vilken som helst likeretterbro så lenge den tåler strømmen?

Lenke til kommentar

Ja, det var det da.... Jeg vet ikke hva motoren kan gi, seddu. Men jeg er fortrinnsvis ute etter en sak som kan lade 12v blyakkumulatoren i båten, og det er vel det jeg regner med det uttaket på motoren er konstruert for. Hva er ideell ladestrøm? Jeg har fått med meg at den ikke bør overgå 1/10 av kapasiteten.

Lenke til kommentar
Kort og godt; kan denne brukes?

 

C1= 0,33uF

C2= 0.1 uF

R1= 3 ohm

Q1= BD536

 

Hvor mye strøm vil denne gi?

6157850[/snapback]

Denne vil gi så mye strøm som generatoren klarer å levere eller som belastningen krever, hvis ikke likeretteren eller BD536 brenner opp før den tid.

Kort sagt : INGEN STRØMBEGRENSNING slik det er koblet her.

Lenke til kommentar

Skjemaet mitt over har strømbegrenser, men bruker riktignok ikke 7812 da og har nok ikke like god regulering (uten at jeg har prøvd dette i praksis) Strømbegrensing på 7812 krets kan kanskje bli litt vrient, iom at den vil forsøke å holde 12v ut uansett. Må vel i så fall manipulere jordtilkoplingen, men usikker på hvordan det bør gjøres.

Skal tenke over det og se om jeg kommer på noe vettugt ;)

Lenke til kommentar

quote=gamleerik,23/05-2006 : 16:57]

Hadde satt veldig pris på det!

6162609[/snapback]

Hva med å bruke en L200 i stedet for 7812 ? Dette er en mer avansert krets, som har justerbar spenning og strømbegrensning. Denne tåler også 40 Volt kontinerlig inn.

Søk på L200 voltage regulator så finner du masse koblingseksempler (f.eks:)

 

L200

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...