Gå til innhold

Samsung SyncMaster 930BF


Anbefalte innlegg

Raske spillskjermer på 4 ms har blitt mer utbredte, men merker man den lave responstiden i praksis?

Les mer

5484655[/snapback]

 

Fin artikkel!

 

Fra en mere teknisk betonet test av skjermen på xbitlabs:

This is the RTC error graph for the 930BF (it looks the same for the 730BF). You can see that the error amounts to tens of percent, which is just horrible in comparison with the above-discussed 970P. As a result, a white trail is perfectly visible even in Windows desktop applications when you’re dragging a window (especially at low contrast and brightness settings), not to mention in movies or games:You don’t have to look for this effect; it is perfectly visible at ordinary use of the monitor and leaves a nasty impression at work as well as in games.

 

http://www.xbitlabs.com/articles/other/dis...nsation_15.html

 

Det fremgår at det dannes endel synlige artifacts som resultat av den teknologien som blir brukt for å oppnå lav responstid (RTC= Response Time Compensation). Høres ikke helt bra ut! "A nasty impression" er ganske sterke ord. Jeg bare nevner det.

 

Pesonlig blir jeg ellers helt kvalm av disse 17 og 19 tommers skjermene som dominerer markedet. Oppløsningen er meningsløs lav, særlig for 19 tommere, og 4:5 formatet er jo bare idiotisk. Hvorfor konkurrer alle med det samme formatet? Hvorfor er det ikke noe å velge mellom? Hvorfor ikke noen 19 med 3:4 og større oppløsning, eller 17 eller 16" med SXGA (3:4) for eksempel? En uhyrlig ensretting.

Det går også igjen at (i spesifikasjonsracet?) gjøres baklyset ofte for sterkt, og man får problemer med gjennomskinn, og det er vanskelig å sette ned lys-styrken nok i moderat opplyste rom. Hvor for kan man ikke lage en innstilling til å regulere baklyset, slik som det enkelt gjøres på mange laptops. (i hardware-innstillingen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Pesonlig blir jeg ellers helt kvalm av disse 17 og 19 tommers skjermene som dominerer markedet. Oppløsningen er meningsløs lav, særlig for 19 tommere, og 4:5 formatet er jo bare idiotisk. Hvorfor konkurrer alle med det samme formatet? Hvorfor er det ikke noe å velge mellom? Hvorfor ikke noen 19 med 3:4 og større oppløsning, eller 17 eller 16" med SXGA (3:4) for eksempel? En uhyrlig ensretting.

Det går også igjen at (i spesifikasjonsracet?) gjøres baklyset ofte for sterkt, og man får problemer med gjennomskinn, og det er vanskelig å sette ned lys-styrken nok i moderat opplyste rom. Hvor for kan man ikke lage en innstilling til å regulere baklyset, slik som det enkelt  gjøres på mange laptops. (i hardware-innstillingen).

5485482[/snapback]

 

Jeg er litt enig, og det fokuserers alt for mye på ting som feks jeg ikke synes er så viktig, responstid og den enormt høye lysstyrken feks. Det er ensten så jeg gruer meg til 20-tommer blir mer mainstream, plutselig blir alle skjermer i en saklig prisklasse responstid-monstre med dårlige farger...

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg fikk også med DVI-kabel i boksen når jeg kjøpte fra komplett.no, bare for å bevise at det mest trolig har vært et uhell fra netshop sin side i dette tilfellet :)

 

Videre brukte jeg også natural color-kalibreringen som jeg fikk med, men jeg likte ikke måten fargene ble fremstilte på i kalibreringsprosessen. Dermed valgte jeg heller å fjerne alle programmene for dette som fulgte med skjermen for å heller stille "manuelt" via skjermkortinnstillingene.

 

Ting jeg har merket meg etter å ha brukt denne skjermen siden tidlig i september, er spesielt innsynsvinkelen vertikalt. Om jeg synker sammen i stolen når jeg ser en film, blir bildet mørkere og mørkere etter lenger jeg synker.. :p

 

Baklyset har jeg også merket, men det er ikke noe jeg ser på som plagsomt etter at jeg stilte inn fargenivået på skjermen.

 

Jeg kan også nevne at skjermen støtter (ifølge windows da) 70hz, dette når jeg kjører med DVI.

Lenke til kommentar
fin test men i spill delen savner jeg fremdeles litt bedere bilder av skjermen i aksjon, man kan fint illustrere etterslep som her: 4ms til venstre 8ms til høyere tatt med 1/500

http://www.luckeh.nl/930BF/2.JPG

5488358[/snapback]

 

Sier det bildet så mye? Synes ikke det er så opklarende Da burde man hatt mange bilder av en frame, hvor lenge varer utglidningen på en 8 ms i forhold til 4 ms? Hva om dette bildet er tatt feks 7 ms etter at det er foretatt et bildeskift? Hva forteller det oss?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
på min ny 960bf har  magictune  en tendens til å låse  hele sytemet ( les : windows)

Yep, samme her. Etter 1 min. låste hele driten seg. Og null muligheter for innstilling fysisk på skjermen. Pluss at den ser litt for Mac-kvinnfolk-aktig ut. Gikk rett tilbake til nettbutikken. Too bad...

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Tilbake til 930BF...

Kommer sikkert til å kjøpe denne skjermen istedet, er jo litt billigere og man kan stille den inn UTEN den hersens buggy poc programvaren. Det som bekymra meg litt var en kommentar på tomshardware.com:

Conclusion

If you're a gamer, the 930BF might attract you, but I find that the gain in responsiveness isn't worth the loss in flexibility of use. The VP191b is suitable for other uses and much more ergonomic for a price that's barely higher. 4 ms as offered by Samsung was a nice try, but I'm not buying it.

Lenke til kommentar
Den sier jo bare at forfatteren ikke helt tror på at Samsung-skjermen er nede i 4 ms såvidt jeg kan lese ut av konteksten.

Vel... les HELE quoten. Kjernen ligger vel i kommentaren "... I find that the gain in responsiveness isn't worth the loss in flexibility of use." Dvs. at hypen med 4ms går ut over resten av kvaliteten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får vel hoppe på lasset her da.. Kan ikke noe annet enn å anbefalle denne skjermen...Fulgte med DVI og VGA kabel med min. Null pixel feil på mitt eksemplar heldigvis...Men jeg syns faktisk at denne skjermen gjengir farger ganske bra...har ikke noe problem å se filmer eller spille over flere timer...får en klar 6 av meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...