Gå til innhold

Juks å fanteri!!! Hvorfor kalles harddisker for mer kapasite


It's me

Anbefalte innlegg

Hvorfor kalles feks en hardisk med 55gigabyte kapasitet for 60gigabyte hardisk, og en med kapasitet på 75gigabyte for 80gigabyte hardisk?

 

Det er veldig irriterende, og jeg kan heller ikke skjønne at det er lov å selge et produkt man sier har høyere kapasitet enn det har?

 

Noen vet hvorfor det er slikt eller tror de vet hvorfor? Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddiskprodusentene regner 1kB=1000B, 1M=1000000B. Som egentlig er korrekt.... :wink:, derfor avviket du nevner. Den etablerte praksisen med 1kB=1024B, 1MB=1024kB er *egentlig* gal, selv om det er den som brukes ellers.

 

Jeg skjønner frusten, men så lenge man er klar over det, og alle harddiskprodusentene gjør det samme, er det egentlig noe problem?

Lenke til kommentar

Dette er diskutert 100 ganger før på forumet.

 

Men for å si det enkelt. Harddiskprodusentene er faktisk nesten de eneste som benytter seg korrekt av betegnelsene Kilo, Mega og Giga. De betyr tross alt et tusen, en million og en milliard. En GB vil derfor si en milliard Bytes.

 

Problemet begynner når maskinen din presenterer en KB for å være 1024Bytes, den regner videre en MB for å være 1024x1024KB=1048576Bytes. Dette blir enda verre når vi kommer til 1 GB, som maskinen presenterer som 1024x1MB=1024x1048576Bytes=1073741824Bytes.

 

Når maskinen sier noe er 1GB, så er den korrekte størrelsen faktisk 1.073GB.

 

Det vil altså si at dersom maskinen din sier at disken er på 75GB, så er faktisk størrelsen på disken 75x1.073=80.4GigaByte!

 

Harddiskprodusentene lurer deg derfor ikke, det er maskinen din som ikke presenterer tallene riktig. (Det er derfor at noen har funnet opp betegnelsene gibibytes, mebibytes eller noe i den duren,det kommer garantert noen som gir en link til forklaringen på disse betegnelsene)

 

 

_________________

Byggeren

slapps.com

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-09-12 15:36 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-12 15:29, zn00ker skrev:

Jeg mener og huske at man regner det ut sånn her: 60000(mb)/1024= 58.53gig


Jeg garanterer ikke at detta stemmer, men da blir jeg vel retta på :wink:


 

Ja... dette stammer nok... jeg kjøpte en 80 giga harddisk.. og den ble vist som den var 78,125 mb.. og da stemmer utregningen godt med dette... så du har nok rett...

Lenke til kommentar

"Merkelig" nok, så blir IBM 120GB 120GXP solgt som en 120GB disk, mens den egentlig er 123,5GB =~ 115GiB.

Forsøk på å blidgjøre kundene ved å legge til noen GB ekstra? En 120GB ville da ha blitt ~111,7GiB, noe som enkelte kunder kanskje ville ha reagert sterkere på, enn når de får ~115GiB? :smile:

Lenke til kommentar

Til de som mener at det er "riktig" av HD produsenter å betegne 1Kb = 1000 Byte...

 

Dette er jo galt, det er OS som betegner det riktig som 1Kb = 1024 Byte.

Den enkle grunn til dette er at i dataverden er det noe som heter binære tall som maskinen arbeider med, altså 0 og 1.

Disse binærtallene representeres i Bits, og i en Byte er det altså 8 Bits.

 

dermed :

8 Bits = 1 Byte | 1Kb = 1024 Bytes | 1Mb = 1048576 Bytes...

 

Poenget er det at man må ta utgangspunkt i hva en Byte egentlig er for å regne ut størrelsen.

Og 1 byte er 8 bits, derfor blir ikke disse "runde" tallene hd produsenter opererer med riktig.

Avviket blir jo dessuten bare større og større jo større disk man har.

Lenke til kommentar

Ble bare fristet til å svare jeg også. Det har vært diskutert xxx ganger før, men det er jo rart at ingen kommer med de motsatte spørsmålene:

 

"Hvorfor sier windows at harddisken er mindre enn den egentlig er?"

 

"Hvorfor kalles 1024 byte for 1 kilobyte?"

 

"Prøver MS og windows å lure bort noen GB for oss?"

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-12 17:42, Erra skrev:

Dette er jo galt, det er OS som betegner det riktig som 1Kb = 1024 Byte.


 

Feil!

Du har tydeligvis ikke skjønt at kilo(K) = 1 000, mega(M) = 1 000 000 og giga(G) = 1 000 000 000.

At folk bruker 1024 bytes om 1 KB (osv) er kun sedvane (og idioti av som begynnte med benevnelsen).

Lenke til kommentar

Quote:


Feil!

Du har tydeligvis ikke skjønt at kilo(K) = 1 000, mega(M) = 1 000 000 og giga(G) = 1 000 000 000.

At folk bruker 1024 bytes om 1 KB (osv) er kun sedvane (og idioti av som begynnte med benevnelsen).


 

I matematikkens verden betyr det det ja, men ikke i dataverden...

det er elementært kjære watson :smile:

 

Du får skylde på de som fant på at en byte skal være 8 Bits og ikke 10.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-12 17:49, Erra skrev:


I matematikkens verden betyr det det ja, men ikke i dataverden...

det er elementært kjære watson :smile:


Selvfølgelig betyr kilo = tusen i dataverden også.

Derfor bør man f.eks. benytte kibi (mebi, gibi) = 1024, når man vil snakke om "binære tusen-verdier".

Stakkars alle de programmererne som hadde begynt å bruke 1024 om tonn når de regnet ut f.eks. vekt.

 

Quote:


Du får skylde på de som fant på at en byte skal være 8 Bits og ikke 10.


 

Byte er 8 bits fordi 2^7 = 128 = antall tegn (+litt til) i det engelske alfabet. 1 bit ble lagt til for paritets-sjekk, slik at det ble 8 bits i en byte.

Byte = by eight.

 

Klager slett ikke på de som "oppfant" 8 bits = 1 byte. Synes tvert imot at det er moro å regne binært :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Byte er 8 bits fordi 2^7 = 128 = antall tegn (+litt til) i det engelske alfabet. 1 bit ble lagt til for paritets-sjekk, slik at det ble 8 bits i en byte.

Byte = by eight.


Klager slett ikke på de som "oppfant" 8 bits = 1 byte. Synes tvert imot at det er moro å regne binært :wink:


 

Hehe, siden du vet dette og dermed vet at også alle OS regner på denne måten skjønner jeg ikke åffer du kverulerer... :smile:

selvsagt burde Hd produsenter også regne i binærverdier når de angir antall Gb på en disk...

 

Vel, nok om detta, fikk akkurat Battlefield 1942, så nå skal det spellast!! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...