Gå til innhold

Fin artikkel om 360 og dvd-formatet


Dinsdale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, både Halo 2, Rallisport Challenge, Gran Turismo 4 og Metal Gear Solid 2: Substance var på dual-layer DVD (over 4,7 GB). Sistnevnte er faktisk på 7 GB.

 

I følge nForce er PAL-versjonen av PGR3 på 71 x 100 MB pakket. Altså har vi allerede spill som har fyllt opp DVD-en.

 

Selvsagt er dual-layer DVD bra nok for de fleste spill. Gode programmerere klarer det meste innenfor de rammene de har. Det er fortsatt ganske utrolig at alle storspillene til N64 tar 8-32 MB. Med det er jo litt merkelig å satse på det samme mediumet i to generasjoner på rad. Særlig med tanke på at en del spill i forrige generasjon (PS2 og Xbox) også brukte denne plassen nærmest fullt ut.

 

På PS1 var spill på rundt 300 MB standarden. På PS2/Xbox ble 3 GB det vanlige. Dette er altså en økning på 10 ganger på bare en generasjon. Mulig DVD fortsatt er bra nok i 2006, men hva med 2011?

 

Men selvfølgelig, i valget mellom lave kostnader/tidlig lansering (DVD) og høy kapasitet (HD-DVD/Blu-Ray), så skjønner jeg at MS valgte førstnevnte...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Kilik, du glemmer GC.

Luigis Mansion er på 181 MB.

GUN er på 548 MB.

Zelda Wind Waker er på rundt 250-300.

SSX On Tour 1 GB

Fight Night Round 2 900 MB

Shadow the Hedge Hog 1,1GB faktisk!

Paper Mario 2 300 MB!

 

Og Monopoly Party 650MB!!?!?!

 

 

Det forteller meg iallefall at DVD holder, hvis utviklerene ikke er jævla late.

Endret av Excelsion
Lenke til kommentar
Kilik, du glemmer GC.

Luigis Mansion er på 181 MB.

GUN er på 548 MB.

Zelda Wind Waker er på rundt 250-300.

SSX On Tour 1 GB

Fight Night Round 2 900 MB

Shadow the Hedge Hog 1,1GB faktisk!

Paper Mario 2 300 MB!

 

Og Monopoly Party 650MB!!?!?!

 

 

Det forteller meg iallefall at DVD holder, hvis utviklerene ikke er jævla late.

5469782[/snapback]

Vel, Gamecube er faktisk et godt eksempel her. PS2/Xbox har 8-9 GB til rådighet, mens GC har rundt 1.5 GB. Ta Tiger Woods 2003 for eksempel som måtte over på 2 disker på GC. Det betyr at man må skifte disk hvis man skulle loade en bane som er på den andre disken. Tungvindt. Spiderman på GC hadde færre levels enn Xbox-versjonen pga. plassmangler. Det samme gjelder lydkvaliteten i en rekke multiplattformspill.

 

Nintendo er jo vant til å jobbe med svært begrenset plass (N64 f.eks.), så at deres egne eksklusive spill tar lite plass er ikke akkurat overraskende.

 

Ikke at dette er noe stort problem, men kan nok by på noen utfordringer for utviklere med gigantiske verdener, enorme mengder voice acting, surroundlyd og høyoppløslige textures.

 

Jeg kan jo se det positive i det også. Utivklere blir tvunget til å komprimere og optimere for å spare på plass, som igjen fører til mindre loading etc. Også slipper vi spill med utallige FMV-sekvenser...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Men selvfølgelig, i valget mellom lave kostnader/tidlig lansering (DVD) og høy kapasitet (HD-DVD/Blu-Ray), så skjønner jeg at MS valgte førstnevnte...

Hovedårsaken til at MS valgte DVD i stedet for HD-DVD var pga. hastigheten. Husker ikke tallene helt, men det var noe som at en DVD hadde mange ganger raskere overføringshastighet, 15 MB/s mot 3 MB/s eller noe sånt. Så hadde de gått for HD-DVD hadde f.eks loadinga i spill blitt kjempelange for det hadde tatt så lang tid å buffre minne.

Lenke til kommentar

Det med hastigheten skal teoretisk ikke ha noe å si, ingenting som hindrer en hd-dvd-rom, å lese en dvd like raskt som en dvd-rom.

Men hd-dvd ville blitt lest saktere enn vanlig dvd, i samme driven.

Det var nok av enten prismessige årsaker, eller at HD-DVD formatet ikke var formalisert ved 360-release, tror jeg. :)

 

Det var forøvrig ikke Oblivion, det er ett japansk rollespill.. :)

Har jeg lest, men husker ikke hvor.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Vel det jeg tenker mest på er kanskje høyoppløselige texturer og lignende som nok tar stor plass. Avansert fysikk og HDR lighting tar vel også en del plass.

 

Med alle de nye effektene og teknikkene så tror jeg at det vil være grunn til at PS3 kanskje vil vinne denne runden også. Sony er Japansk og Japanerne er veldig glade i CG. Ikka at det skulle være nødvendig med neste genrasjon egentlig.

 

Kvaliteten på lyd og videre tar også plass.

 

Men tror Xbox vil holde med en stund til. men hvem vet hvordan d er om 2år?

Lenke til kommentar

Spillkode tar ikke stor plass. Det er teksturer, film, og objekter i spillet som tar plass. Samt musikk og lyder. Fysikk tar ikke noe plass, heller ikke HDR osv. det er spillkode og tar minimalt med plass.

 

Som 2mass sier, det finnes kompressjon. GC brukte det flittig.

Lenke til kommentar
Spillkode tar ikke stor plass. Det er teksturer, film, og objekter i spillet som tar plass. Samt musikk og lyder. Fysikk tar ikke noe plass, heller ikke HDR osv. det er spillkode og tar minimalt med plass.

 

Som 2mass sier, det finnes kompressjon. GC brukte det flittig.

5474249[/snapback]

Jeg vil tro at HDR tar ganske mye plass.....ikke direkte men indirekte. merket det på Lost Coast. Den var svær......

 

Viss man skal lage HDR i for eksempel photoshop så trenges det mange bilder av samme objektet i forskellig lukkertid. (lysstyrke) så blir disse merget sammen med et Tool i den siste versjonen......Om det også er slik i Spill vet jeg ikke....

 

Men film, musikk og objekter tar selvsagt størst plass......men 17gb virker jo ganske bra.

Lenke til kommentar

På en punkt så vil XBOX360 spill kreve kode/kompresjon av teksturer osv for å få plass på en DVD9..

 

. Kompresjon vil oppenbart kreve Dekompresjon Å dekoding.

 

og dette stjeler CPUsykluser & introduserer en grad av latency

 

Sony PS3 på en annen side bør klare på en på noen år med uten kompresjon kompresjon eller minimum kompresjon derfor minimaliser det CPUgeneralkostnadene

 

Foruten kompresjonsargumentet er det er også en faktum, MERE plass betyr større, bedre i in-game CGI osv som effektiviserer spill svært hvis det brukes godt.

Lenke til kommentar
Viss man skal lage HDR i for eksempel photoshop så trenges det mange bilder av samme objektet i forskellig lukkertid. (lysstyrke) så blir disse merget sammen med et Tool i den siste versjonen......Om det også er slik i Spill vet jeg ikke....
Sjekka nokon av dei HDR filene eg hadde og dei tok mellom 1-5mb per stykke. Men eg har ikkje peiling på kor mangen dei trenger i eit spel, eller korlei s det funker.

 

Og eg trur den disken skal holde berre folk programere bra, og uansett kor tungvint er det å byte ein disk etter å ha spelt i 10-20timer? Hadde ikkje noko problem med å bytte disk når eg spelte RE4 på GC, er spelet bra nok tilgir eg det for disk bytting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...