Gå til innhold

Driftstemperatur på harddisker


clon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heldigvis er det ingen regel her i forumet om at du skal vite hva du skriver om... Mange har sikkert 25 grader i rommer pcen står i og da er nødvendigvis harddisken varmere. Enkelte merker har harddisker som uten ekstra kjøking ligger på ca 50c grader. Disse går ikke særlig under 40 grader med vifte foran. Derfor vil jeg si at alt under 40 grader er akseptabelt. Rundt 15 grader over romtemperatur er bra. Jeg har selv 2 hd'er i mitt kabinett med vifte foran som ligger i underkant av 30 grader, men det er ganske lavt.

Lenke til kommentar
Heldigvis er det ingen regel her i forumet om at du skal vite hva du skriver om...

5452967[/snapback]

Hehe, den tok du på kornet :)

 

Men det hadde vel blitt dårlig med innlegg her i forumet hvis vi hadde fjernet all feilinformasjon og svada av typen 'jeg tror at...', 'jeg har hørt at...', 'en kamerat sier at...' osv. Og ikke minst de som bombastisk hevder ting som er helt på bærtur.

 

Man får ta forumet for det det er; mye synsing og ikke nødvendigvis riktig informasjon.

Lenke til kommentar

Selv har jeg hardiskene mine liggende på rundt 39-42 grader. Der jeg bodde tidligere krøp de sjeldent over 37 grader.

 

Det viktigste er ikke nødvendigvis temperaturen, men heller at de faktisk er kjølt, og helst under 50 grader. Har erfaring med at disker som ligger varmere og har høy load dør en tidlig død. Selv har jeg to disker som står i RAID 0 i hver sin Vantec Vortex (http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15526) 5,25" kjøler med radialvifte og LED display for termometer. Disse kjøpte jeg hos Microplex for litt over to år siden, og de kjører fint fremdeles, selv om jeg har hørt litt skrapelyder fra den ene vifta den siste tiden. (på tide å skru fra hverandre og rengjøre og olje regner jeg med)

 

Men jeg kan dessverre ikke se denne i salg lengre, siden dette var en genial enhet, men nok om det. Skal du montere HD-er for kjøling anbefaler jeg O-ring metoden som virkelig støydemper diskene (i alle fall med tanke på vibrasjon), og en, la oss si - 120mm vifte foran diskene igjen. Når det gjelder O-ring så tror jeg den er sticky under lagring. eventuelt: søk

Lenke til kommentar

Blir av og til litt forundret over dette temaet, da harddisken etter min mening er den delen i en PC som har mest kritisk oppgave. Ryker disken medfører det størst merarbeid og potensielle problemer (tap av data, selvfølgelig).

 

Alle diskprodusenter har dataark på produktene side, som sier hva som er akseptable verdier. For min disk (Hitachi T7K250) er akseptabel temperatur i omgivelsene (ambient) oppgitt til 5 - 55 grader for "operating", mens "non operating" er oppgitt til 65 grader. Sjekk hva som gjelder for din egen.

Som for annet datautstyr gjelder regelen om at "kjølig er bedre" for å sikre levetid og driftsikkerhet.

Lenke til kommentar

Bruker prog eit prog som heiter hdd termometer.

Dette programmet bruker S.M.A.R.T. teknologi for å få tilgang til tempratur frå HD.

Har muligheit for å legge temp inn i oppgavelinje m.m.

Då får du t.d. fin kontroll på temp på hd :)

25-35 grader er ein ok temp! vifte for å kjøle bør du ha

som alt på peika av Tresprit

 

HDD Termometer

Lenke til kommentar

Disk-kabinettet mitt starter ekstra vifter paa 30 grader og stopper disken naar den naar 40 grader. Skal sies at viftene sjelden starter i kabinettet. 4 disk kabinett med 2stk 8cm vifter baki som gaar hele tida + 2 smaa vifter per disk som starter ved behov. Saa med saa mye luftstroem og 40 grader tilsvarer det sikkert en ganske varm disk i et vanlig kabinett.

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...