Gå til innhold

LCD vs CRT. Noen spørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal i nær framtid kjøpe meg en tv som stort sett skal brukes til tv og film, men også noe pc. Så i den forbindelse har jeg noen spørsmål.

1. Hvor mye støy (høyfrekvent piping) lager en god crt-tv i disse dager?

2. Hvordan er bildekvaliteten når man sammenlikner lcd og crt med hverandre ved vanlig bruk til tv og film?

3. Når forventes hd-materiale å bli normalt slik at man får utnyttet en lcd-tv fullt ut?

 

Prisklassen jeg tenker på er alt under 12000.

Det tror jeg var alt jeg lurte på til nå. :)

Endret av galskapen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. En litt skikkelig 50Hz TV lager ikke lyd som du legger merke til med mindre du hører etter den. De fleste 100Hz er helt lydløse.

2. CRT vil ha et skarpere og klarere bilde med finere farger. LCD har blekere farger og et "matt" bilde. Støy på bildet blir mer synlig på LCD. LCD har bare ubetydelig stråling, så det kan være praktisk hvis du liker å sitte nærme TVen eller se på i et mørkt rom, for da kan strålingen fra en CRT bli anstrengende for øynene. Det er imidlertid bedre lyd på en CRT-TV fordi det er plass til større høyttalere og forsterker.

3. Er det ikke rundt 2012?

 

Mitt forslag: Kjøp en CRT-TV til minst 3-4000 kroner, gjerne en i 4:3-format. Det er antagelig det du vil bli mest fornøyd med, og du får utrolig mye mer for pengene med CRT.

Lenke til kommentar

hvorfor i all verden skal man kjøpe en 4:3 tv larschroe? widescreen begynner da virkelig å bli utbredt nå, vil jo være kjipt og måtte sitte se på et lite bildet med sorte striper oppe og nede når man skal se en film eller ordentlige sendinger.

 

vil da påstå at det er bedre og da se lite bilde med sorte striper på siden på lavkvalitetsprogrammer som fortsatt sendes i 4:3 format, og få størst mulig bilde på filmer o.l.

Lenke til kommentar
hvorfor i all verden skal man kjøpe en 4:3 tv larschroe?

 

Tja for min del så vil jeg si meg enig med larschroe.

Det kommer jo selvfølgelig an på bruken men det er vel ikke mange norske kanaler som sender mye i 16:9.

5446339[/snapback]

 

hm, jeg ser nå masse 16:9 sendinger på både nrk, nrk2, tv2, tvnorge, tv3 osv, vet ikke hvilke norske kanaler du tenker på?

Lenke til kommentar
Tja for min del så vil jeg si meg enig med larschroe.

Det kommer jo selvfølgelig an på bruken men det er vel ikke mange norske kanaler som sender mye i 16:9.

 

NRK senders stort sett alt i 16:9. TV2 er også begynt å sende i 16:9 format + de kanalene phax nevner..

Å kjøpe en ny 4:3 TV i dag, mener jeg er å gå tilbake i tid...Leste at de fleste store elektromarkedene (Elkjøp bl.a) vil slutte å selge 4:3 TV`er i nærmeste framtid..

Lenke til kommentar
Hva er det du skal bruke den nye TV`en din til(utenom å se vanlig TV), se mye på DVD-filmer, spille konsoller som(PS2, X-Box 360), skal du ha PC`en tilkoblet til TV`en?

5447093[/snapback]

Blir nok mest dvd, ja. Hvis jeg skal bruke den til pc, blir det nok for å vise en film det også.

Skal kjøpe en 16:9. Enig i at 4:3 er helt unødvendig.

Lenke til kommentar

Grunnen til det med 4:3 er det med TV-programmer og at jeg ofte ser at widescreen TV-er ofte har forvrengninger ytterst på bildekantene i 4:3-format. Også liker jeg vel egentlig 4:3 best selv - man slipper å bytte bildeformat for hvert program. Dessuten er det mulig at en 4:3 er billigere enn en widescreen. Men dette må jo trådstarteren bestemme selv - det er jo han som skal ha TVen.

Lenke til kommentar

Hei galskapen! Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg for et par måneder siden. Jeg kjøpte meg en 32-tommers 16:9 CRT, men angret så snart jeg fikk den inn døra. Det føltes helt feil å investere mange tusen kroner i så gammel teknologi. Jeg returnerte den, og kjøpte meg heller projektor i går :) Den kan jeg bruke til film og spesielle TV-sendinger (sport, etc), der det passer med et bilde på 90-100 tommer. Til vanlig, casual, TV-titting bruker jeg en gammel 21-tommers CRT. Kommer til å funke utmerket!

Lenke til kommentar

hadde crt tv'ene kommen opp i en størrelse på 37" widescreen og ikke vært så sinnsykt dyp, kanskje en 40-50cm maks.. så ville jeg kanskje vurdert det. men da måtte også designet blitt kraftig oppgradert, for det er noe de fleste crt tv'er mangler.. greit nok at det er gammel teknologi, men trenger ikke se ut som svulmende plastikklumper fordet.. selv blant de billigste plasma tv'ene kan man jo få flott utførelse i ekte alu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...