Gå til innhold

LCD vs CRT. Noen spørsmål.


Anbefalte innlegg

phax: du får fint design på crt også. Loewe og andre dyre merker, for eksempel :) Ikke perfekt, men mye bedre enn de billigste.

 

Og jeg har selv sett crt-tv'er på 36 tommer, 16:9, så det finnes iallfall :) Noe særlig større er vel ikke fysisk mulig, med det kraftige undertrykket (vakuumet) som er inne i bilderøret. Det vil vel kreve veldig store kostnader å lage noe større enn 36", og derfor ikke egnet til forbrukermarkedet.

 

Har sett "ganske" tynne crt også, men større avbøyning av strålene er dyrere for å få like bra bilde, fordi det da er vanskelig å skape et flatt bilde man skal se på. Sett urgamle tv-apparater? De var nesten kulerunde, jo :)

 

Jeg synes også crt er utdatert teknologi, og ville pr. i dag ikke kjøpt en selv. Måtte jeg hatt mange tommer, ville jeg heller kjøpt en prosjektør (noe jeg faktisk har, pluss en 29" crt i 4:3).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet nå ikke om det er riktig å si at bilderør et utdatert teknologi. Da absolutt fleste kvalitetsfriker vil svare at bilderør er best. Flere av des tore produsentene har også innrømt at bilderør fortsatt er det beste når det gjelder kvalitet. Jeg trodde forresten at 31" var grensen på størrelse, men det har kanskje endret seg? Problemene er i allefall som vakuumet (som Vandalen nevner) og at røret kan kollapse under sin egen vekt. Det kan også bli en utfordring å lage fester som er solide nok både på selve røret og rammen det skal monteres i. Det er jo nesten synt at man ikke lager rørene mer gjennomsiktige - der er jo ganske stilige.

 

Spesiel dette gamle dobbeltstråle-oscilloskop-røret.

post-78247-1137752141_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg vet nå ikke om det er riktig å si at bilderør et utdatert teknologi. Da absolutt fleste kvalitetsfriker vil svare at bilderør er best. Flere av des tore produsentene har også innrømt at bilderør fortsatt er det beste når det gjelder kvalitet. Jeg trodde forresten at 31" var grensen på størrelse, men det har kanskje endret seg?

5468812[/snapback]

 

Jeg mener ikke akkurat utdatert (selv om jeg skrev det svart på hvitt), men rett og slett for gammel. Teknologien er jo den nest eldste vi har for å vise levende bilder, og har knapt blitt utviklet på 70(?) år. Klart at bildet er mye bedre nå enn den gangen, men prinsippet er det samme. Og jeg må si meg enig i at bildet har svært god kvalitet, for dagens bildestandard. Det jeg mener er at crt ikke har mye potensiale igjen, og når flatskjermene utvikler seg så fort som de gjør, er det ikke lenge til de passerer crt i bildekvalitet også. HDTV vil forhåpentligvis ta over innen få år (2010?) og innen den tid både tror og håper jeg at etterslep, kontrast, sortnivå etc vil være kraftig forbedret.

 

31" er iallfall ikke grensen for crt. Det som er mest vanlig i dag er jo 32" 16:9 :)

Største jeg har sett med bilderør er 36" 16:9 (Panasonic) og 33" 4:3 (Dantax).

 

Jeg leste også om en ny teknologi for flatskjermer (Lyd & Bilde? I 2005 en gang?). De skulle bestå av en "kombinasjon" av crt og lcd eller noe sånt, med "mange små crt" som utgjør hele bildet (husker ikke helt hvordan det var). Mener å huske at det kanskje kom skjermer på markedet innen få år iallfall. Det skulle forene det beste fra to verdener, var vel idéen. Har ikke hørt noe mer om det, må nesten se om jeg finner igjen det bladet..

Lenke til kommentar
hm, jeg ser nå masse 16:9 sendinger på både nrk, nrk2, tv2, tvnorge, tv3 osv, vet ikke hvilke norske kanaler du tenker på?

5446478[/snapback]

 

Det er nok ikke helt korrekt. At det sendes program og filmer i "widescreen" betyr ikke at sendingen er 16:9. I de fleste tilfeller er bredformatet krympet til 4:3 men man sender i tillegg sorte striper over og under som en del av sendingen. Den eneste kanalen jeg får inn som av og til sender i skikkelig 16:9 er svensk TV4. (og prøvebildet på svt2)

 

Dersom man har en TV som kan utvide og strekke 4:3 bildet slik at bildet er i full bredde samtidig som at sorte felter over og under blir kuttet (zoom inn midtdel av bildet), ja da er det lett å tro at kanalen sender i widescreen. Men sendingen er fremdeles i 4:3 og bildet er kuttet og strukket på en måte som ikke er standard for hverken 16:9 eller 4:3 og det er dermed ikke alle TV'r som støtter denne metoden.

 

F.eks. har jeg kommet over en splitter ny og dyr widescreen LCD TV som har 5 ulike bildemodus som skal dekke alle standarder, men ikke juksemetoden som norske kanaler bruker.

 

Jeg kan ikke finne noen norske kanaler som sender i 16:9 (kun letterboxing)

 

 

Edit:

Er du så heldig at du mottar digitale TV signaler så er det skikkelig widescreen på litt flere kanaller

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar
hm, jeg ser nå masse 16:9 sendinger på både nrk, nrk2, tv2, tvnorge, tv3 osv, vet ikke hvilke norske kanaler du tenker på?

5446478[/snapback]

 

Det er nok ikke helt korrekt. At det sendes program og filmer i "widescreen" betyr ikke at sendingen er 16:9. I de fleste tilfeller er bredformatet krympet til 4:3 men man sender i tillegg sorte striper over og under som en del av sendingen. Den eneste kanalen jeg får inn som av og til sender i skikkelig 16:9 er svensk TV4. (og prøvebildet på svt2)

 

Dersom man har en TV som kan utvide og strekke 4:3 bildet slik at bildet er i full bredde samtidig som at sorte felter over og under blir kuttet (zoom inn midtdel av bildet), ja da er det lett å tro at kanalen sender i widescreen. Men sendingen er fremdeles i 4:3 og bildet er kuttet og strukket på en måte som ikke er standard for hverken 16:9 eller 4:3 og det er dermed ikke alle TV'r som støtter denne metoden.

 

F.eks. har jeg kommet over en splitter ny og dyr widescreen LCD TV som har 5 ulike bildemodus som skal dekke alle standarder, men ikke juksemetoden som norske kanaler bruker.

 

Jeg kan ikke finne noen norske kanaler som sender i 16:9 (kun letterboxing)

 

 

Edit:

Er du så heldig at du mottar digitale TV signaler så er det skikkelig widescreen på litt flere kanaller

5492856[/snapback]

 

da sitter du på analogt signal, har du parabol eller digitalt kabel-tv så skal du se det blir en annen verden. samme gjelder jo når vi får dette digitale bakkenettet opp og gå.

Lenke til kommentar
da sitter du på analogt signal, har du parabol eller digitalt kabel-tv så skal du se det blir en annen verden. samme gjelder jo når vi får dette digitale bakkenettet opp og gå.

5493340[/snapback]

 

Jøss. For en svær quote bare for å gjenta noe som allerede står i innlegget. ;)

 

Ellers så er vel digitalt fremdeles mindre utbredt enn analogt her i landet så poenget mister ikke verdi. Men som sagt, de fleste WS TV'r støtter 4:3 zoom som tar seg av letterboxing, men ikke alle.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...