Gå til innhold

Særemne - Dag Solstad (Spoiler warning)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg holder på med særemne nå. Jeg har valgt å fordype meg i Dag Solstad, og da spesiellt

Arild Asnes, 1970

Gymnaslærer Pedersens beretning om...

Roman 1987

 

Har lest alle bøkene en gang, og holder nå på med å skrive sammendrag og analyse av Arild Asnes, 1970. Har i den anledning lest endel analyser av denne boka, stort sett greit, bortsett fra noe som dukker opp i alle analysene jeg har lest (SPOILER):

 

Når Arild Asnes annkommer Oslo i begynnelsen av boka via tog blir jernbanenettet i Europa og togenes gang gjennom dette nettet beskrevet. Blant annet står det noe som kan tilsi at jernbanenettet representerer Europas kropp.

 

Når Arild Asnes tenker på Maos svømmetur blir elvene i Kina beskrevet på en måte som tilsier at disse skal representere Kinas kropp.

 

Det er greit, det står det i alle analysene, men hvilken rolle spiller disse metaforene i boka, hva skal disse si om forskjellene mellom Europa og Kina? Analysene jeg leser sier litt om dette, slik jeg har forstått det så skal Jernbanenettet i Europa vise at Europa er fastlåst, unaturlig og stressende. Elvene i Kina skal vise at Kina er rolig men bestemt, naturlig og sterk (Elvene former samfunnet).

 

Så, litt mer konkret, hva er det disse anlytikerne sier? Noen som kan forklare litt mer konkret hva elvene og jernbana representerer og skal formidle?

 

Analysene jeg har lest er hentet fra to bøker:

Narrativt Begjær - Om Dag Solstads forfatterskap (Trygve Kvithyld (red))

Modernisme, Partilitteratur, Sosialrealisme (Erik Østerud)

 

Flere spørsmål kommer sikkert når jeg støter på dem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, olsen. Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålene dine, men jeg kan henvise deg til andre kilder der du kanskje kan finne det du leter etter.

 

Her er noen aktuelle kilder:

Du bør også lete i artikkelsamlingene:

 

Lykke til!

 

Jeg kan for øvrig varmt anbefale nittitallsromanene hans. Kanskje særlig Ellevte roman, bok atten og Professor Andersens natt. Fabelaktig!

Lenke til kommentar

Tusen takk!

 

Jeg skal låne Artikler om litteratur når jeg kommer meg på biblioteket, må bare bli ferdig med dei bøkene jeg holder på med nå :) Begynner å frykte at jeg har tatt meg vann over hodet nå, hehe :)

 

Professor Andersens natt har jeg lest, den var veldig god, selv om jeg som alle andre ikke helt forstod om drapet skjedde eller ikke. hehe.

Lenke til kommentar

Det går sikkert fint. Når det gjelder Professor Andersens natt, så forekom det definitivt et drap i boka. Dette har Solstad selv bekreftet i en veldig morsom artikkel, der han går gjennom all aviskritikken av boka. Han setter opp et skjema og sammenlikner hva de forskjellige kritikerne mener er bokas hovedtema. Du finner artikkelen i den siste artikkelsamlingen (Artikler 1993-2004).

 

Har du lest noe av Tor Ulven? Vurderer å hive meg ut i forfatterskapet hans.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

NBå har jeg lest omtrent det som er å lese om Dag Solstad. Er snart ferdig med Arild Asnes, 1970 nå. ting går treigt og jeg begynner å få litt tidsnød. Om jeg blir ferdig med Arild i kveld så blir jeg kanskje ferdig innen tidsfristen :p

 

Det går forsåvidt en dokumentar om Solstad på TV2 i kveld klokka 22:45. Den er i følge Dagbladet heilt fantastisk, terningkast 6. Kanskje jeg får noen tips :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...