Gå til innhold

pc'n blir for varm, hvilken vifte skal jeg kjøpe?


Krezzo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg har et varmeproblem!

Når jeg spiller krevende spill, så låser\restarter maskinen seg, og når jeg går i bios rett etter restart, så har jeg en temp på ca. 65 grader, så jeg går ut i fra at det er varmen som gjør det. pc'n min står inni databorde mitt, slik at bare fronten vises .. jeg har bare viftene som er på cpu og skjermkort som står og går i kassa.

 

så er det slik at jeg vil bruke minst mulig penger på vifter, men det kan heller ikke bråke så mye. har fra før sunbeam sine vifter med LED, og de bråker FOR MYE, så dem har jeg ikke koblet i.

 

maskinen min bråker ganske mye allerede, da mitt gainward 6600GT og en sugen stock AMD vifte står og går.. så jeg er ikke så kresen egentlig, jeg vil egentlig bare ha det så kjølig inni pc'n at jeg kan spille spill.

 

jeg håper noen som kan komme med billige forslag til billige vifter fra komplett,psdata eller netshop.

 

innhold i kassa: AMD xp2500 barton, 3x 80gb HD, dvd-rom, gainward 6600gt GS

 

 

takk for alle svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Effektiv, støysvak og så billig som mulig.

Det er jo 3 ting på en gang, det er jo ikke mulig det.

Dersom mulig så kjøper du deg 120mm vifter, de går litt stillere en 80mm vifter forde de går på et mye lavere turtall, eventuelt skaff deg en viftekontroller til de viftene du har.

Problemet med å få en effektiv og stille kjøleløsning er at det er ikke finnes billige effektive og stille vifter.

Den beste løsningen er vannkjøling men det er ikke billig igjen, alternativet til det er flere 120mm vifter, men det er ikke billig det heller men fortsatt et godt alternativ til vannkjøling spesielt om du bruker denne CPU kjøleren.

 

Vet du temperaturen inni kabinettet forresten?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

mm .. jeg gidder ikke og kjøpe vannkjøling:p og jeg har ikke plass til 120mm vifter, bare 80mm.

 

tempen er nå på 45 inni kassa og 54 på cpu, men akkurat nå har jeg plassert boxen ut på gulvet, den står ikke i databorde.

 

litt høyt? .. :p

 

 

kan ikke bare noen gi meg noen anbefalinger på vifter? ..

 

hva med denne?

 

vil det bli bra med ekstra vifte, eller burde jeg kjøpe meg en ordentlig cpuvifte?

Lenke til kommentar

Tror neppe det er grunnet cpu varmen ihvertfall, fordi min 2000+ palomino, med 120mm2 teknologi lå på utrolige 73 grader..., uten å slå seg av, senere på 68 grader, og nå på 53-55(forsatt høyt)

 

Kanskje litt AS5 og En pen Zalman fikser det?

 

Låner tråden litt: Vil zalman kjøleren og AS5 senke min temp endel? 5-10 grader?, har nå en gammel boxed kjøler på min 2000+.

 

Og kan jeg bruke Kjøleren på "mitt" nye 939 system, når jeg får råd til 939 system?

Lenke til kommentar

Zalman kjølere kan nesten benyttes på alle systemer.

Jeg sier nesten forde den nye 9000 serien passer ikke på socket A hovedkort.

Nå er jo Palomino kjærne like varm som barton så det kommer vel ikke som noe bombe at den blir varm.

 

Forresten så er det bare å stille shutdown temperaturen i Bios og detr er vel litt forskjellig fra bios tyil bios nå hovedkortet skal slå av.

Selv har jeg denne temperaturen på 60 grader, vil ikek grille en overklokka 2500+ bare fordi CPUvifta tilfeldigvis har stoppa.

 

Palomino kjærnen har forresten "Die temperatur" på 90 så det er ikke så rart at din 2000+ overlevde 73 grader.

Lenke til kommentar

Bordvifta har jeg prøvd, minimal mindre temp av det, men, har nå 1x120mm som trekker luft inn, 1x120mm som trekker ut, 1x92mm som blåser mot cpu, 1x3cm "eller noe" som blåser luft ut fra cpu, og ellers en svær kjøleribbe på cpu....

 

Men, skal nå ha en kjøler av zalman type senere til nytt 939 system når jeg får råd, kjøler har jeg råd til, men ikke 939 system.

 

Så vil dere anbefale AS5 og Zalman vifta som jeg kom med tidligere?

 

 

 

Edit: kan legge til at de 73 gradene skyltes dårlig kontakt mellom kjøler og cpu, men det ble fikset i går etter en demontering :)

Endret av themanfrom
Lenke til kommentar

Grunnen til at maskinen din skrur seg av, er nokk det at BIOS er innstilt på å skru seg av vis CPU kjøler blir over en vis strl.

 

CPU'n din tåler mer enn 65, så vis mulig burde du heller få varsel på 65 grader. Ikke at den skrur seg av.

 

 

Men over til en løsning.

 

Jeg ville brukt litt penger, og virkelig få løst problemet. Det kjøligere CPU'n din er, det bedre vil den prestere. Jeg ville da anbefalt en ny CPU kjøler, denne skal jeg kjøpe snart. Var en test av den hvor den scoret ganske bra.

 

Vis du får god kjøling i kabinettet, er det mulig at du kan kjøre denne som passiv. Men siden du kan ha 12cm, så er det å anbefale. For 12cm bråker mindre enn 8cm ved samme luftstrøm.

 

Her finner du noen støysvake vifter (120mm). SilentX Pro er en serie med gode og støysvake vifter. De koster litt, men jeg synes de er verd det.

 

Håper du ser en løsning en plass inni dette svaret :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...