Gå til innhold

Åtte spådommer for 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tviler sterkt på det siste punktet... Ikke noe mob med 10 gig hd i år nei...

5418823[/snapback]

Angående harddisker håper jeg ikke vi får se så mye av det, så fremt det ikke er microdrive. F.eks den samsungen som kommer med disk, virker jo gedigen. Og det samme gjør nokias N-monster. Da får man heller håpe på større minnekort, selv om mobilene bør bli betydelig bedre før jeg lar være å ta med ipoden...

5419987[/snapback]

Tipper vi ser 6 GB microdrive. 10 GB blir nok ikke før i 2007.

5420066[/snapback]

10GB (1" harddisker) "microdrive"* er allerede tilgjengelige og jeg tror ikke mobilprodusentene holder tilbake noe særlig. De ser heller an muligheten for to modeller i samme serie. En mobil med f.eks 5GB og en med f.eks 10GB som koster forskjellig og ellers er like.

 

* Microdrive er et merkenavn som Hitachi nå eier. Andre produsenter kaller sine 1" disker for noe annet.

 

bufodill: Minnekort i denne størrelsen vil neppe bli konkurransedyktige på mobil siden de koster sinnsykt mye. Folk som ikke har iPod mini/nano eller tilsvarende fra andre merker vil ofte ønske seg en 2-i-1 enhet: mp3-spiller + mobil i ett. Det blir en ting mindre å ha med seg i lomma. De som allerede har en kompakt mp3-spiller med godt med plass vil nok være tregere til å gå over fra 2 til 1 enheter å drasse på. De fleste av den siste gruppen vil nok vente til prisforskjellen mellom 0 og 10GB på mobilen blir mye mindre enn nå.

 

Cornice sin 10GB 1" disk koster 85$ i store kvanta mens like mye flashminne koster hele 350$ i store kvanta.

Lenke til kommentar

My point exactly, det må bli billigere for mye minne til mobil hvis jeg skal gå bort i fra ipoden. Nanoen er såpass liten at jeg heller tar med den og en passe stor mobil, enn en gedigen mobil. Men når du kan få en telefon med 6-8 gb microdrive (jada jeg vet det er et merkenavn, men det var jo discman også) eller minnekort på noen GB til under 5000, begynner det virkelig å bli spennende :)

Lenke til kommentar

Man får 2GiB Secure Digital minnekort ned i ca 1200kr nå. (NB. Det er nok et par feilprisinger på ca 850kr i prisguiden nå). Altså ca det samme som en 8GB 1" harddisk koster i utsalgspris.

 

2GiB og liten mobil vs. 8GB mellomstor mobil er selvfølgelig et dillemma.

 

Forøvrig så tror jeg flashminne vil øke mer i størrelse de neste årene enn 1" harddisker så jeg ser ikke bort i fra at 1" harddisker og flashminne koster det samme per GB om 3-5 år og flashminne dermed vinner på egenskaper.

 

En ting til: Jeg tror ikke mobil-TV over 3G vil slå så godt an som forventet av teleselskapene, men tror at TV-mottak på mobilen fra det vanlige TV-nettet kan bli et greit alternativ. Jeg har lest at dette har blitt et overraskende populært valg i japan og tror det samme kan skje her. En fordel med dette er at det ikke tetter til mobilnettet med trafikk og ikke koster noe for trafikken.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Joda, 2GB SD er greit nok, men de fleste mobiler bruker jo mini-SD eller andre mindre kort :) større minnekort, større plass. Kan jo godt bruke CF også :p

 

Tror heller ikke at tv over umts blir særlig populært, men at gratisløsninger er veien å gå. Digitalt bakkenett er derimot ikke rett rundt hjørnet for de fleste, så det betyr at det er en spådom jeg ikke kommer til å bry meg mye om. Det eneste jeg tør å spå, er at mobil-tv ikke blir stort i Norge i år :)

Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at teknologien greier en akseptabel pris per gb. Men hva skal man med 10 gig i mobilen? Er jo alltid spørsmål om det er nødvendig med såppas til gb... ...jeg tviler på det i 2006. Greit å samle mp3, kamera -både foto og video, og telefon på samme sted.

 

Tviler på at kamera blir særlig heftigere enn 4 mpix. Dårlig optikk hindrer særlig større. Filmopptak med 640x480 tar jo plass som bare det, men 10 gig da!

 

Som oppsumering har jeg neppe troen på 10 gig. 4-5 kanskje men aldri 10...

Lenke til kommentar

knutgrus: Hva skal man med 10GB i en mp3-spiller? Eller i en liten ekstern harddisk? Det er en rekke folk som kjøper slikt og svaret må vel være det samme som hva man skal med 10GB på mobilen.

 

Optikken har nok satt en stopper for kvaliteten langt før 4 Megapixler. Jeg tipper at rundt 2 megapixler er det som er optisk utnyttbart på så små linser. Prøv å sammenlign et gammelt 2 megapixlers speilreflekskamera og de beste kameratelefonene med 2 megapixler så ser du hva jeg mener. ;) Hva som kommer til å selge er en annen sak. Det finnes jo allerede mobiler med 6 megapixler som folk kjøper. Jeg tror at dumme ola nordmann og joe sixpack kommer til å tenke "mer = bedre" og fortsette å samle på ørten megapixler som om det spillte noen rolle for bildekvaliteten.

 

Aldri 10? Aldri? (Ordet "Aldri" tror jeg er alt for farlig å bruke.)

Lenke til kommentar
Hva som kommer til å selge er en annen sak. Det finnes jo allerede mobiler med 6 megapixler som folk kjøper. Jeg tror at dumme ola nordmann og joe sixpack kommer til å tenke "mer = bedre" og fortsette å samle på ørten megapixler som om det spillte noen rolle for bildekvaliteten.

5424560[/snapback]

JWIWT... :cool: Dårlig optikk har aldri hindret kameraprodusenter fra å dytte inn mange megapixler. Bare se på de billige digitalkameraene. De har både 5 og 6 megapixler, men har de optikken til å back'e det opp med? Neppe... Så jeg tror vi kommer til å se mange megapixler i mobiltelefoner i år, men det er nok heller litt myske merker som kommer med det. "De store" kommer nok til å holde seg litt mer tilbake og ikke dytte inn mer megapixler enn de kan forsvare kvalitetsmessig. Men 4 ser vi nok i butikken før jul, fra f.eks. Nokia eller SE.

Lenke til kommentar

Det jeg mente med aldri 10 gig var i 2006. Altså jeg mener at det aldri kommer til å komme en mobil med 10 gig lagringsplass i 2006. Det har tidligere vært litt vedding inne på forumet her (endte ikke det opp med at noen skulle sykle Trondheim - Oslo fordi nvidia ikke kom med AGP i 7000-serien? Hvordan går det der? Er kanskje ikke siste ord sagt (7600 - 7200)? ).

 

Jeg kan godt være med å vedde, men jeg gidder bare å sykle Trondheim - hjem (Dombås). Er jo 200 km det og... Høyeste punktet er ved hjerkinn og det er mer enn 1020 m.o.h.! Langt for en som bruker mye av sin fritid forran komputern.

 

Hvem er med? Kommer det en mobil i 2006 med 10 gb eller mer til salg i norske butikker / webshoper, sykler jeg Trondheim - Dombås 2007. Kommer det ikke gjør du (sikter ikke til deg her, Simen1. Sikter til alle som tror...) noe tilsvarende sprell i samme dur?

Lenke til kommentar

Nå ser jeg at 2GB minnekort begynner å komme i de fleste typer. Naturligvis ikke gratis, men hvis man kunne fått kjøpt en w800i med 2GB i stedet for 512 MB, hadde ikke prisen vært så ille (ca 4 500,- inkl frakt).

 

Konkurransen med mp3-mobiler mot de flashbaserte mp3-spillerne blir nok betydelig etterhvert, jeg ville iallefall lett valgt det fremfor de store beistene som er lansert med harddisk.

Lenke til kommentar

Morsomt å spå...

 

Var ikke voldsomt spenstig den gjettinga dere gjorde...

 

Her kommer mine utspill.

Det vil hardne til i konkuransen om kundene.

HDD kommer mer og mer, men det gjør også flash minne.

SE vil gå over til M2 kort, de bruker mindre strøm og er fysisk mindre, dette skjer snart.

Minnekort vil ble betydelig biligre, og større, neste år får vi se både 4 og 8 Gb.

SE kommer med dobbelt så mange modeller som ifjor.

Også mht P serier kommer det flere modeller.

Lenke til kommentar
Nå ser jeg at 2GB minnekort begynner å komme i de fleste typer. Naturligvis ikke gratis, men hvis man kunne fått kjøpt en w800i med 2GB i stedet for 512 MB, hadde ikke prisen vært så ille (ca 4 500,- inkl frakt).

5431788[/snapback]

Eller en W800i som er 3 mm tykkere, 10 gram tyngre og har 10GB til ca samme utsalgspris. ;) Det er selvfølgelig smak og behag hva man behøver av plass og hvor mange gram og millimeter man er er villig til å ofre for å få 5 ganger så mye plass.

Lenke til kommentar

Simen: du hintet om 1" disker i stedet for minnekort? Personlig tror jeg kanskje at SE har lyst til å kjøre memory stick duo litt lengre. Både fordi de da holder seg til noe de har kjørt lenge, og fordi det er sony sin standard. Men det er naturligvis bare spekulasjoner.

 

Så lenge jeg slipper å se 1,8" harddisker som gjør mobiltelefoner til slagvåpen, er jeg fornøyd :D

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg kanskje at SE har lyst til å kjøre memory stick duo litt lengre.

5432310[/snapback]

Selv ønsker jeg at SE går over til M2-kortet. Som bmwm3 sier bruker disse mindre strøm enn dagens MSD, og langt mindre enn HDD. Greit at minnekort koster mer enn HDD per MB, men minnekort gir da mulighet til mye minne uten å ta mye plass (15 × 12.5 × 1.2 mm) og de er snille i strømbruken. I tillegg kan man på 1-2-3 ta ut og sette i et annet minnekort, noe man ikke kan med HDD!

 

Selv hvor solid en harddisk skal være ser jeg for meg at harddisk ikke er noe for de store massene... Minnekort har ingen bevegelige deler, og når folk klarer å ødelegge de rareste ting på telefonene sine er det siste de trenger innebygd harddisk. :!:

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...