Gå til innhold

Klart for fireveis SLI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pøh, med 4x skjermkort så er det på tide å kjøpe fond i kjernekraftverk rundt omkring.

 

Kan ikke helt se for meg hvem som trenger dette når det er klart at 2xsli støtter allerede på flaskehalsen : cpu.

5392526[/snapback]

 

Rekna med at det var med 640*480 og 1024*768 cpuen var begrensinga, visste ikkje at den begynner å bli flaskehals på større oppløsninger.

Får håpe dual er med på å bedre dette,ellers vil vel alt stoppe opp?

 

Lærte noe nytt i dag å:)

Takk Malvado

Lenke til kommentar

det så kult ut, fire 6800 gs burde klare ganske mye, og koster en 8 - 9k, eller kansje gå opp til 7800GT og 10k, da tror jeg den skulle klare brasene litt lengere.

 

Dette er nok høyst sansynelig et salgs triks, SLI er ikke enestående lenger, CF er omtrent like bra og da må de ha noe annet og kunne lokke folk over på NV platformen. Men det betyr ikke at det kan bli rått (kansje noen finner ut og gange med to igjen)

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt en slik Dell PC selv. Sier jo seg selv at man da kunne ha den PC-en ganske lenge ^^. Jeg synes at Dell hvertfall kunne holde en konkkuranse hvor de delte ut to av de ekstreme Dell PC-ene. Da hadde jeg garantert deltatt :D

 

Er dete egentlig noe særlig futt i den skjermkort-løsningen de tilbyr der? Jeg ville tro at kanskje den løsningen gir litt lite kraft for pengene enn andre enklere løsninger gir. Og videre kommer jo spørsmålet om noen spill tar i bruk en så sepsiell arkitektur?

 

Jeg har igrunnen ikke så mye greie på slikt, men en ting er sikkert, og det er at det så steike tøfft ut.

Lenke til kommentar
Spesielt skyggen som kortet kaster ned på hovedkortet ser litt photoshoppet ut.

 

Men hvor mye minne blir det på kortene tilsammen?

4x512MB? Virker latterlig å ha så mye, men...

5393605[/snapback]

 

Det blir bare 512MB i praksis. Så lenge Kortene bare samarbeider og minnet ikke er felles, så må hver GPU ha sitt eget minne. Altså blir det bare 512MB totalt minne i praksis.

 

Det er selvfølgelig grusomt lite effektivt å gjøre det på denne måten egentlig... Jeg lurer på om det lar seg gjøre teknisk sett å lage et dual-GPU kort med felles minne. Hittil har alle dual-GPU kortene bare vært all elektronikken (inkl. minnet) fra 2 kort pjottet inn på et kort. Man skulle egentlig tro at det lot seg gjøre å lage en felles minneløsning slik som du har på en PC med flere COP'er.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Pøh, med 4x skjermkort så er det på tide å kjøpe fond i kjernekraftverk rundt omkring.

 

Kan ikke helt se for meg hvem som trenger dette når det er klart at 2xsli støtter allerede på flaskehalsen : cpu.

5392526[/snapback]

 

Rekna med at det var med 640*480 og 1024*768 cpuen var begrensinga, visste ikkje at den begynner å bli flaskehals på større oppløsninger.

Får håpe dual er med på å bedre dette,ellers vil vel alt stoppe opp?

 

Lærte noe nytt i dag å:)

Takk Malvado

5393989[/snapback]

 

Ved lavere oppløsninger er selvfølgelig CPU flaskehalsen. Det er den på så og si alle spill selv om du bare har et "ok" kort som f.es. en 7800GT eller 6800ultra. "Problemet" er at skjermkortene blir forbedret så voldsomt raskt nå for tiden, mens CPU'er utvikles mye tregere. Situasjonen nå er derfor at selv på ultra-høye oppløsninger som 1920x1200 og oppover med AA og AF og alt på maks, så er likevel CPU begrensende faktor i et SLI-oppsett av GT eller GTX kort.

 

Det er nettop derfor 4xGTX er så overkill. Når du lett når flaskehalsen med 2 kort, så blir ikke situasjonen noe bedre med to ekstra kort. De kortene vil bare måtte ligge og vente på data fra CPU mesteparten av tiden.

 

Det er ikke før de får til skikkelig paralelisering av programkoden i spill at du vil VIRKELIG kunen se hva SLI er god for. Da kan du nemmelig bare balansere opp systemet ved å legge til flere CPU kjerner slik at systemet ditt klarer å holde tritt med 4 skjermkort. Da vil det bli mulig med noe helt vanvittig ytelse siden alle kortene vil kunen yte tilnærmet 100% (så lenge du har nok penger da hehe... 2x dualcore CPU + 4 skjerkort = mye penger).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ved lavere oppløsninger er selvfølgelig CPU flaskehalsen. Det er den på så og si alle spill selv om du bare har et "ok" kort som f.es. en 7800GT eller 6800ultra. "Problemet" er at skjermkortene blir forbedret så voldsomt raskt nå for tiden, mens CPU'er utvikles mye tregere. Situasjonen nå er derfor at selv på ultra-høye oppløsninger som 1920x1200 og oppover med AA og AF og alt på maks, så er likevel CPU begrensende faktor i et SLI-oppsett av GT eller GTX kort.

 

Det er nettop derfor 4xGTX er så overkill. Når du lett når flaskehalsen med 2 kort, så blir ikke situasjonen noe bedre med to ekstra kort. De kortene vil bare måtte ligge og vente på data fra CPU mesteparten av tiden.

5395076[/snapback]

Jo, det er sant. Men jeg tipper fortsatt at Dell har lyst til å selge noen av de nye 30" skjermene til dette opsettet. Og den har dobbelt så mange punkter som en vanlig 20", og 3 ganger så mange som en vanlig 19". Så da er det litt å jobbe med for skjermkortee. Og de får stadig flere ting å jobbe med, når nye spill kommer på markedet...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

koster trossalt ganske mykje penger og tar lang tid å lage ny arkitektur..og når det er kun ATI og NVIDIA som er store på skjermkort, så er ikkje det akkuratt enkelt for at en av dei reduserer evnen til å produsere gode skjermkort her og nå, for å prøve å finne en ny og bedre..stor risiko å ta..ATI og NVIDIA selger det dei VEIT det kan selge..da er dei fornøgde...såå eg vil tru det kommer til å fortsette sånn en stund..til eit nytt firma kommer med noke genialt..

Lenke til kommentar
Dette viser tydelig mangel på nyskaping innenfor grafikkprosessorer. Hva kan vi forvente? 64 GPUer om noen år? Nei, bedre arkitektur vil være en bedre løsning.

5395617[/snapback]

 

heh, ser for meg at en har eget tower med egen strømforsyning etter hvert.

etter komponent-stereo stilen ;)

 

og for den som snakka om å investere i kjernekraftverksfond, ikke nødvendig. med en slik løsning på plass så har du ett mindre kjernekraftverk på skrivebordet ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...
micke090 Postet 18/01-2006 : 16:50

  Det bildet der er en animasjon fra dell, men her er et ekte bilde http://www.legitreviews.com/images/reviews...quadsli_top.jpg

Der ser du at det virkelig er fire separate kort. Det er 4 kort med 256mb minne hver og to og to er kjørt sammen med samme kontakt og endestykke

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan dette får nok kjøling jeg altså, feks det øverste kortet som da har 3 radiatorer :p under seg, og bare noen mm glippe til å hente inn friskluft... For ikke å snakke om lydnivået, 4 sånne kjempevepser, og montert så tett at jeg ikke ser bort fra at man får litt av den samme effekten som om man holder hånden 3cm fra munnstykket på støvsugeren.

 

Men men, morsomt er det jo, og tøft ser det ut! Men som det har blitt nevnt håper heller ikke jeg dette blir en mal for fremtiden, dette er jo datamaskinens traktorpulling, er det ikke bra nok er det bare å hive på et par tre Chevy V8 til foran :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...