Gå til innhold

Kjøpe kamera fra USA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil det oppstå noen problemer dersom man kjøper kamera fra USA?  :dontgetit:

 

Tenker da spesielt på at spenningen der (vel?) er 110 volt.

5391022[/snapback]

 

Trafoene er laget for 2 spenninger, du vil bare trenge en fysisk overgang (koster under en 50 lapp).

 

Problemet er vel heller, dritt jobb hvis du skal ha den reparert på garantien, og null retigheter i henhold til kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Selve kameraet får vbra score i tester. Å sende det over til USA pga feil blir nok for dyrt, så er jo en risiko.

5391256[/snapback]

 

Ja, og med normalt brukt dvs slik folk flest kan finne på og bruke kameraet er det stor fare for at det vil skje. Her om dagen stod en dame jeg jobber sammen ute og knipsa bilder i fossregn med et billigkamera, og mente det var greit siden det var skolens (jeg jobber på en barneskole). Ble temmelig irritert av den holdningen fordi jeg vet at et slikt kamera tåler en eller to ganger ute i regn før det går i stykker, mitt rusta i stykker inni og jeg har bare brukt når det har hvert antydning til yr i luften.

Lenke til kommentar

Jeg har selv kjøpt utstyr fra USA med hell, men det har vært linser og blitz, aldri kamera. Med tanke på den gode kjøpsloven vi har i Norge, med 5 års reklamasjonsrett, ser jeg liten grunn til å handle i utlandet for å spare noen kroner på et kamera.

 

Vent heller på godt tilbud i Norge.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

1000 kr billigere enn hva da?

Erfaringsmessig er det mange ting som kommer i tillegg. Amerikanerne er glad i dyre (og dårlige?) speditører som FedEx etc, så der må du fort regne med en del ekstra hundrelapper. Kjøper du noe i USA for NOK4000 må du regne med at du må ut med 1500-2000 ekstra før pakken er i hus og moms, frakt og gebyrer er betalt.

Jeg har kjøpt mye fra USA, men nå gjør jeg det kun hvis det er ting jeg ikke kan få tak i andre steder.

Handler du i UK, Tyskland o.l. vil de trekke av sin egen moms før du betaler, men dette gjør de ikke i USA.

Lenke til kommentar

Nå er det slik at det ikke er moms (sales tax) i en stat på varer som blir solgt f.x. på postordre fra en annen stat. Dersom du er i California, og bestiller noe fra Arizona, betaler du altså ikke moms.

 

Selv om momsen (sales tax) i USA varierer fra stat til stat, er den så lav at det ikke er noe å spare på det.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vurdert å kjøpe et så billig kamera fra USA. Dyr optikk, og dyre hus for de modige, er det som er verdt å kjøpe fra USA. Ikke kompaktkamera. Selv vurderer jeg å kjøpe en GR D i EU, da sparer jeg mer, putter den i lommen på flyet hjem, og slipper unna evt toll og mva. Får du noe sendt fra USA slipper du ingenting.

Skal du reise til USA, derimot, er det en god idè.

Lenke til kommentar

Porto kommer på under kr 200, og Exilim 750 koster kr 1800 fra USA. Merker de pakken med verdi under kr 200 blir det ikke noen ekstra utgifter såvidt jeg kan skjønne.

 

Jeg tro neppe jeg ville brukt kameraet mitt i regn, men eksemplet Afseth nevner går vel ikke på garanti/reklamasjon?

Lenke til kommentar
Porto kommer på under kr 200, og Exilim 750 koster kr 1800 fra USA. Merker de pakken med verdi under kr 200 blir det ikke noen ekstra utgifter såvidt jeg kan skjønne.

Hvis du får noen seriøse forhandlere til å gå med på det så, hvilket jeg tviler sterktpå, og så får dem til å sende det på billigste måte (hvilket jeg også tviler på), dvs med US.mail(?). Skjer det noe med det underveis får du dekket maks 200 fra posten/speditør. Og hvis det kommer fram vil de lure fælt på hvorfor et nytt digitalkamera fra en fotobutikk i USA bare koster kr 199, osv.

Hvor har du forresten sett dette til 1800kr?

De stedene jeg sjekket koster det fra $399 og oppover, som er mer enn NOK2600 .

I Norge koster det NOK400 mer, NOK 2989 hos mpx.

For moro skyld "bestilte" jeg et slikt kamera fra RitzCamera.com (tilfeldig valgt). Prisen kom da opp i NOK2686 (litt mer enn Aftenpostens kalkulator) + internasjonal s/h for NOK336. Og på toppen av det hele kom også prisen på customs, duties og taxes, på NOK 873. Til sammen ble sluttprisen NOK3895.94. Eller nesten nøyaktig 1000kr mer enn i Norge!

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Billigste utgave fant jeg her: http://dpr-cnet.com.com/Casio_Exilim_EX_Z7...0&part=dpr-cnet

 

$279.00 på en online auksjon.

$329.99 hos 42nd Street Photo som var den billigste som i det hele tatt godtar international forsendelse, med frakt på $84.90 havner vi totalt på $414.89.

 

Med en dollarkurs i dag på 6,5571 blir dette 2720,48 NOK + moms og tollavgift.

Altså 3400 NOK + tollavgift. Ikke billig akkurat.

PSDATA i dag: kr. 2895,- iallefall ca. 700kr billigere en US.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
Trafoene er laget for 2 spenninger, du vil bare trenge en fysisk overgang (koster under en 50 lapp).
Jeg vet imidlertid at enkelte av f.eks Canons batteriladere fra statene har selve kontakten innebygget i laderen. Den vippes bare ut. Denne er det ofte vanskelig å sette en overgang på eller kjøpe ny kabel til.

5394388[/snapback]

 

Overgangen fungere slik at man trykker støpselet inn i en kontakt, man setter videre inn i veggen. Veldig enkelt med andre ord.

Lenke til kommentar
Overgangen fungere slik at man trykker støpselet inn i en kontakt, man setter videre inn i veggen. Veldig enkelt med andre ord.

5395749[/snapback]

Kommer litt an på overgangen... har denne kanter på noen måter, vil ikke laderen gå ned i den slik at kontaktene ikke får god nok kontakt med overgangen. Laderen "butter" mot overgangen på en måte ettersom selve pinnene sitter fast på selve laderenheten.

Lenke til kommentar
http://cgi.ebay.com/Casio-Exilim-EX-Z750-7...oQQcmdZViewItem

 

Hvis man bruker dagens dollarkurs blir det ca 2000 for cam, og porto til Norge er 30 dollar (ca 200 kr)

5396944[/snapback]

Brukt ja, og med uforsikret frakt!

Fortell oss sluttprisen du ender opp med hvis du kjøper det da, men vent til papirbunka og giroen fra speditøren har kommet også - den kommer vanligvis noen uker etter pakka, med krav om MVA + et gebyr på 200kr eller noe sånt for håndtering av papirene.

Jeg er nesten villig til å vedde på at du sitter igjen med minst like store utgifter for å kjøpe et sånt brukt kamera i USA som du måttte gitt for et flunkende nytt i Norge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...