Gå til innhold

Harddisk generelt - Bra med cache eller RPM?


Anbefalte innlegg

Jeg har et stort musikkbibliotek på over 30 000 filer.

Når jeg går inn i musikkmappen bruker harddisken laaaaang tid på å kartlegge filene (de er sortert i underkataloger a, b, c etc).

 

Ved kjøp/bygging av ny PC: hva er optimalt harddiskmessig for å få søketiden lavest mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler sterkt på at mer cache vil hjelpe mot dette problemet. Høyere RPM bør derimot hjelpe litt.

 

Allikevel, jeg er ikke overbevist om at det er harddisken din som er det egentlige problemet. Det høres heller ut som om at problemet er at windows skal inn i alle mappene hver gang for å kartlegge eksisterende filer. Trenger du virkelig den funksjonaliteten?

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at mer cache vil hjelpe mot dette problemet. Høyere RPM bør derimot hjelpe litt.

 

Allikevel, jeg er ikke overbevist om at det er harddisken din som er det egentlige problemet. Det høres heller ut som om at problemet er at windows skal inn i alle mappene hver gang for å kartlegge eksisterende filer. Trenger du virkelig den funksjonaliteten?

5388560[/snapback]

 

Hva tenker du med funksjonaliteten? Kan jeg overstyre Windows til å ikke sjekke alle katalogene?

Hvis jeg blar nedover i f.eks bokstaven A, så blar jeg "kjappere" enn harddisken klarer å oppdatere. Det "lagger" liksom. Tenkte at det var harddisken som ikke var kjapp nok, evt at han ikke "cacher" godt nok.

Lenke til kommentar

hvor mye minne har du på maskinen?

 

Det kan hende at den ikke har nok ledig minne så den må lagre det på harddisken, så når du trenger det så bruker den lengre tid siden harddisken er maskinens tregeste del.

 

trykk Ctrl-Alt-Del og se ytelse og total fysisk minne, hva har du tilgjenglig der?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...