Gå til innhold

Amotor: Diesel vs. bensin


Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at bensinen har veldig mye mere energi enn seg og mye mere eksplisivt enn dieseln... Hovedgrunnen til at det finnes diesel motor er pga det er billigere og drivstofforbruket går ned.

 

Supre motorer men syntes det blir litt feil å si at dieseln gjør at bilen går bedre enn feks 2.0 og 2.0d.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde man brukt samme teknikken i en moderne bensinmotor som det brukes i en diesel (tenker da på kompresjon, drivstofftrykk på dysene, turbotrykk samt dimensjonene på innsug og eksos) hadde man kjørt rundt med 600HK på en 2 liter motor eventuelt hurtig nedsmeling.

Nå har jo mange av bilene levert med 1,9TDI fått dobbelt eksosanlegg i tillegg.

Ta en titt på innsugs og utblåsningsmanifolden på en dieselmotor fra 80 tallet.

Det er stort med direkte insugskanaler til hvert sylinder fra luftfilteret.

I hvertfall på VW 1500 dieselmotorer fra den tiden.

Samme størelse bensinmotor har en bitteliten forgasser og et sugerør til eksosanlegg men yter dobbelt så bra.

 

Årsaken til at dieselmotoren nærmer seg bensinytelse nå til dags er rett og slett teknikken som ligger bak som ikke brukes på bensinmotorene.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Er diesel å anbefale hvis man hovedsakelig driver med småkjøring ?

 

Tar det ikke lang tid før dieselbiler blir varme om vinteren ?

8327296[/snapback]

Ikke hvis man har dieselvarmer :)

8331790[/snapback]

 

 

Det er noe som må ettermonteres ? F.eks. Webasto ? Hva koster det å få installert ?

Lenke til kommentar

Noen av teknikkene som brukes i dieselmotorene har funnet veien til bensinmotorene. GDI/FSI/D4 (direkteinnsprøytning) er et eksempel, trykket er bare på noen hundre bar men det gir så absolutt resultater, bare se på FSI motorene til VAG. De tilbyr 2 forskjellige 1.6 motorer til golf en med FSI og en uten, tallene taler for seg selv. Men det burde gått andre veien også, VVT-I/VTEC i en dieselmotor kunne vært intressant.

 

Motor 1,6 115 hk FSI

Effekt: 115Hk @ 6000rpm

Dreiemoment 155Nm @ 4000rpm

 

Drivstofforbruk, l/mil

Manuelt/Automat

By 0,87/1,04

Land 0,56/0,59

Blandet 0,67/0,76

 

CO2-utslipp, g/km

Manuelt/automatgir 159/180

 

 

Motor 1,6 102 hk

Effekt 102 @ 5600rpm

Dreiemoment 148Nm @ 3800rpm

 

Drivstofforbruk, l/mil

Manuelt/automatgir

By 0,99/1,13

Land 0,61/0,64

Blandet 0,74/0,82

 

CO2-utslipp, g/km

Manuelt/automatgir 176/195

Lenke til kommentar
Hadde man brukt samme teknikken i en moderne bensinmotor som det brukes i en diesel (tenker da på kompresjon, drivstofftrykk på dysene, turbotrykk samt dimensjonene på innsug og eksos) hadde man kjørt rundt med 600HK på en 2 liter motor eventuelt hurtig nedsmeling.

Nå har jo mange av bilene levert med 1,9TDI fått dobbelt eksosanlegg i tillegg.

Ta en titt på innsugs og utblåsningsmanifolden på en dieselmotor fra 80 tallet.

Det er stort med direkte insugskanaler til hvert sylinder fra luftfilteret.

I hvertfall på VW 1500 dieselmotorer fra den tiden.

Samme størelse bensinmotor har en bitteliten forgasser og et sugerør til eksosanlegg men yter dobbelt så bra.

 

Årsaken til at dieselmotoren nærmer seg bensinytelse nå til dags er rett og slett teknikken som ligger bak som ikke brukes på bensinmotorene.

8332018[/snapback]

 

 

Eneste teknikken man ikke finner i bensinbilene er vel CommonRail/PumpeDyse og Partikkelfilter ... og det er kanskje ikke så rart :)

 

VTG Turbo, direkteinnsprøytning, høye turbotrykk (Golf GT), hybridpustehjelp osv. Alle finnes i bensinmotorer i dag.

 

Jeg ser at en her nevnte at 102HK´n man får i VAG-biler er dau, og det kan jeg si meg enig i. Selv 1.6FSI er dau. Det skjer nada når man tråkker på pedalen, og jeg merker det spesielt godt ettersom jeg til vanlig kjører en 1.9 TDI med 400nm alt ved 2200 RPM.

 

 

Med dagens dieselmotorer så kan man velge diesel selv om man liker å ha litt fart. Jeg er glad i å ha litt motor, men siden jeg kjører over 30.000 i året vil jeg også ha litt drivstofføkonomi.

Sist jeg hadde det gøy var når en Stjernegris CLK200 Compressor slapp å ligge foran meg. Han ble så forbanna at han hadde over 160-170 inn i 70-sona etter at vi hadde tatt av 2-felten. Han likte ikke å bli forbikjørt av en Passat Diesel nei... ædda bædda på han.

Lenke til kommentar

Bensinmotorer har femdeles ikke doble eksosanlegg og svære innsugskanaler, noe mange 1,9 liters TDI motorer nyter godt av for tiden.

I tillegg har de bare halvparten av kompresjonen.

600HK på en 2 liters turboladet bensinmotor er ikke noe stort problem, den varer riktignok ikke så lenge men det er fult mulig.

Det samme på en dieselmotor derimot er bare å glemme.

Lenke til kommentar
Bensinmotorer har femdeles ikke doble eksosanlegg og svære innsugskanaler, noe mange 1,9 liters TDI motorer nyter godt av for tiden.

I tillegg har de bare halvparten av kompresjonen.

600HK på en 2 liters turboladet bensinmotor er ikke noe stort problem, den varer riktignok ikke så lenge men det er fult mulig.

Det samme på en dieselmotor derimot er bare å glemme.

8341090[/snapback]

 

 

Bensinmotorene har den dimensjonen på eksos som kreves. Du må gjerne montere dobble eller like gjerne ett rør til hver sylinder, så kan du se om det hjelper noe særlig. Det samme gjelder innsug. Noe så simpelt som å øke dimensjoner på disse to tingene hadde aldri vært ugjort med mindre det var totalt nyttesløst.

 

Kompresjonen i TDI har sunket de siste årene, men det spiller liten rolle.

Diesel fungerer ikke uten høy komp og bensin fungerer ikke med så høy komp. Dette har ikke noe med avansert teknologi å gjøre slik du skriver over, men rett og slett totalt forskjellige kriterier for at motoren i det hele tatt skal fungere.

Lenke til kommentar
Bensinmotorene har den dimensjonen på eksos som kreves. Du må gjerne montere dobble eller like gjerne ett rør til hver sylinder, så kan du se om det hjelper noe særlig. Det samme gjelder innsug. Noe så simpelt som å øke dimensjoner på disse to tingene hadde aldri vært ugjort med mindre det var totalt nyttesløst.

Så ut fra dette så mener du at headers og stort eksosanlegg er bare tøv for de som vil trimme bilen sin?

Samme med sportsluftfilter og større innsugskanaler.

Lenke til kommentar
Bensinmotorene har den dimensjonen på eksos som kreves. Du må gjerne montere dobble eller like gjerne ett rør til hver sylinder, så kan du se om det hjelper noe særlig. Det samme gjelder innsug. Noe så simpelt som å øke dimensjoner på disse to tingene hadde aldri vært ugjort med mindre det var totalt nyttesløst.

Så ut fra dette så mener du at headers og stort eksosanlegg er bare tøv for de som vil trimme bilen sin?

Samme med sportsluftfilter og større innsugskanaler.

8342090[/snapback]

 

 

Ja, det er bare tøv så lenge man ikke har insprut, topp og kammer som holder følge.

Lenke til kommentar
Diesel forurenser mer enn bensin. Hvis politikerne i norge (og resten av verden forøvrig) er så sinnsykt opptatt av at bilen får skylda for foruresning, hvordan i huleste kan dem da forsvare logikken i at dieselprisen er lavere enn bensin? Jeg bare undres  :no:

5393914[/snapback]

 

Dette er bare delvis sant. Diesel forurenser mer lokalt, men mindre globalt. Diesel slipper jevnt over ut mindre CO2 enn bensinbiler. Men bakdelen med diesel er NOX-utslippene (som er redusert mye de siste årene) og partikkelutslippene (sot). Partikkelutslippene kan unngås helt ved å bruke et partikkelfilter, som er standard på de fleste nye dieselbiler.

Dieselprisen er lavere enn bensinprisen ut fra oljeselskapene også på grunn av at du trenger mindre raffinering. Du trenger mindre råolje for å få en liter disel enn en liter bensin.

Lenke til kommentar
Eneste teknikken man ikke finner i bensinbilene er vel CommonRail/PumpeDyse og Partikkelfilter ... og det er kanskje ikke så rart :)

 

VTG Turbo, direkteinnsprøytning, høye turbotrykk (Golf GT), hybridpustehjelp osv. Alle finnes i bensinmotorer i dag.

8338157[/snapback]

 

FSI er commonrail ;) Sammenligningen mellom 1.6 og 1.6FSI ble gjort for å vise at det benyttes dieselteknologi i bensinmotorer og at har noe for seg (lavere forbruk og utslipp) at begge er dau å kjøre får så være. En annen ting er at det er veldig få bensinbiler med VTG turboer, de eneste jeg vet om er Peugeot 405 T16 (92-95), Shelby CSX-VNT (89) og Porche 911 Turbo (06+) Dette er fordi å produsere klaffer til VTG turboer som tåler avgasstemperaturene til en bensinbil er dyrt.

 

 

Kompresjonen i TDI har sunket de siste årene, men det spiller liten rolle.

8342002[/snapback]

 

Dette er jeg uenig i, det er mange fordeler med dieselmotorer med lav CR.

 

-Fravær av dieselknattring

-Luftig gange på høyt turtall (uanstrengt)

-Mer turtallsvilje

-Høyere effektutak

-Ingen dieselristing ved kald motor

-Lavere utslipp

 

Har kjørt både Audi VW Passat 1.9TDI PD (CR 19.5:1) og Toyota Avensis D4D (CR 15.8:1) og forskjellen i støynivå var stor, det var ingen tvil hvilken pumpe jeg skulle stoppe ved når jeg kjørte Passaten.

 

 

Så ut fra dette så mener du at headers og stort eksosanlegg er bare tøv for de som vil trimme bilen sin?

Samme med sportsluftfilter og større innsugskanaler.

 

Ja, det er bare tøv så lenge man ikke har insprut, topp og kammer som holder følge.

8342250[/snapback]

 

På en helt vanlig sugemotor har det lite for seg å hive på Tri-Y eksosmanifoil, gruppe B innsug o.l Men snakker vi om turbomotorer eller en riktig sint sugemotor så er det en helt annen sak. Selv en relativt slapp turbomotor kan nyte godt av stor eksos, porting, sportsluftfilter og stort innsug o.l .

Lenke til kommentar

Masse

 

 

At FSI er basert på fuelrail var jeg ikke klar over, men når jeg tenker over det så er det helt klart det mest logiske.

 

At det ikke finnes mange bensinbiler med VTG turboer er greit nok, jeg sa bare at det fantes :)

 

Med utsagnet om at lavere CR ikke spilte noen rolle så formulerte jeg meg veldig dårlig. CR har selvsagt stor innvirkning på motoren.

Det jeg mente var, at man ikke kan gi høy CR all ære for at TDI nærmer seg Bensin i ytelse. Dette var et svar til perpyro, som skrev at ved bruk av dieselteknologi på en bensinbil ville man fått et effektmonster.

 

Diesel har ikke blitt bedre pga høy CR, så enkelt kunne jeg vel egentlig sagt det :)

 

 

Når det gjelder innsug og utblås er vi helt enige... hjelper lite med 4" raka rør og innsug når det ikke kommer nok suppe i skåla.

 

 

Nå som dette er sagt tror jeg det er best at jeg beveger meg inn på datadelen igjen. Som fører av gubbebil og innehaver av særs dårlige motorkunnskaper er det på tide at jeg ror tilbake på grunnere vann :)

Lenke til kommentar
Nå som dette er sagt tror jeg det er best at jeg beveger meg inn på datadelen igjen. Som fører av gubbebil og innehaver av særs dårlige motorkunnskaper er det på tide at jeg ror tilbake på grunnere vann :)

8345752[/snapback]

 

Ikke la det gå så lenge før du svinger innom igjen da, var ikke meninga å skremme deg bort ;)

Lenke til kommentar

Tror fremdeles det er mye lettere å lure mange hestekrefter av en bensinmotor en det er med tilsvarende slagvolum i dieselutgave.

Har det ikke vært for hestekrefteavgiften så hadde vi nok sett en del flere bensinbiler med mere power.

At en det må kvassere kammer til og mere suppe for å få mere hester sammen med større innsug og utblåsning ligger vel i sakens natur.

En diesel har for øvrig nettop dette sammen med store ventiler med god åpning.

 

Vi i hvertfal veldig gjerne se en 2 liter dieselmotor, turbo eller ikke med 600HK.

Lenke til kommentar
Tror fremdeles det er mye lettere å lure mange hestekrefter av en bensinmotor en det er med tilsvarende slagvolum i dieselutgave.

Har det ikke vært for hestekrefteavgiften så hadde vi nok sett en del flere bensinbiler med mere power.

At en det må kvassere kammer til og mere suppe for å få mere hester sammen med større innsug og utblåsning ligger vel i sakens natur.

En diesel har for øvrig nettop dette sammen med store ventiler med god åpning.

 

Vi i hvertfal veldig gjerne se en 2 liter dieselmotor, turbo eller ikke med 600HK.

8351860[/snapback]

Når det gjelder hestekrefter så skal det nok godt gjøres å få en 2 liters dieselmotor opp i 600HK. Når det er sagt vil en slik motor ha et enormt mye høyere dreiemoment enn en 2 liters bensinmotor med 600HK. Det er dreiemomentet en kjenner når en blir presset bak i setet.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Er diesel å anbefale hvis man hovedsakelig driver med småkjøring ?

 

Tar det ikke lang tid før dieselbiler blir varme om vinteren ?

8327296[/snapback]

Ikke hvis man har dieselvarmer :)

8331790[/snapback]

 

 

Det er noe som må ettermonteres ? F.eks. Webasto ? Hva koster det å få installert ?

8332221[/snapback]

Vet ikke hvor mye det koster ettermontert, men fabrikkmontert koster det rundt 9.000 kr. ekstra.

 

Uansett, så synes jeg ikke det er så veldig stor forskjell på diesel vs bensin hva varme i kupeen angår. Men er det ekstremt kaldt (under -20) vil du uansett være glad for at du har dieselvarmer/Defavarmer.

Lenke til kommentar
Er diesel å anbefale hvis man hovedsakelig driver med småkjøring ?

 

Tar det ikke lang tid før dieselbiler blir varme om vinteren ?

8327296[/snapback]

Ikke hvis man har dieselvarmer :)

8331790[/snapback]

 

 

Det er noe som må ettermonteres ? F.eks. Webasto ? Hva koster det å få installert ?

8332221[/snapback]

 

 

Kostet ca. 17k å ettermontere i min passat. Dette var ikke Webasto, men Eberspächer som også er fjernstyrt. Koster vist noen tusinger mindre om man ikke vil ha fjernkontroll.

 

-----

 

 

Perpyro: VAG PD100, 115, 130 og 150 er 8v, så det kan ikke være så grusomt store åpninger :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...