Gå til innhold

Amotor: Diesel vs. bensin


Anbefalte innlegg

Saab få TDI motorene sine fra Opel (GM), disse er gammle og ikke

sammenlignbar med de nye common rail diesel motorene som

er på markede i dag D4D (Toyota), CDI (Mercedes), TDCI (Ford)

2.2 D-CAT motoren i avensis har rødstreken på 5000rpm og når

effektoppen (177hk) ved 3600rpm og leverer 400Nm fra 2000-2600rpm

"Lettskremt" er den også, putt en kcr dieselbox på så har en 200hk og 455nm til rådighet. En moderne diesel motor kan virkelig gi en bensinmotor noe å tygge på hvist det står om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer :)

 

Kjørerlæreren min kjøpte kliss nye BMW 320D så fort den var å få tak i..

Den var sprek til første turen jeg hadde i den (kjøretime for å prøve bil er ikke ofte noen har, men jeg fikk det for å prøve den samme dagen han fikk den ;) )

 

163 hk og 340 nm..

 

Langkjøring skulle unnagjøres, men da hadde han chippa den (noe han ikke sa til meg før jeg spurte hva som hadde skjedd), 220 hk og 500 nm, det sparka nesten meg ut av (de sinnsykt gode) setene denne bilen har :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Diesel er det mest oppskrytte og det verste brennstoffet jeg vet om. At det er bedre bunndrag og slikt er for meg bare piss. Jeg har en Combo med Calibra Turbo motor som yter 204hk og 280nm. Jeg må opp en bakke med 4-5% stigning samt et par svinger som gjør at jeg må ned i ca 25km/t. Combon min klarer å harke seg opp denne bakken på fjerde gir! Jeg har kjørt rimelig mange biler hjem til meg selv og den typiske dieselbilen harker seg så vidt opp på andre gir gjennom første krappe svingen! På de verste bilene på en irritert dag må jeg ned i første gir på en diesel fordi det går så vanvittig treigt på andre!

 

Derfor en typisk diesebil i dag virker så "kjapp" er pga. turboen og momentet. I et lite øyeblikk får du plutselig en hel masse moment når turboen slår inn. Det kjennes ut som bilen skyter fart som en F1 bil, men det er momentet som lurer deg. Den store ulempen er også at turtallsområdet på en diesel er så forferdelig lite at både effekten og momentet forsvinner jo på et turtallsområde på 1500rpm.

 

Nei, de som tror diesel er så bra har ikke kjørt en bil med en effektiv og god bensinmotor.

Lenke til kommentar

Prøvd å satt en hestehenger på din combo? eller en tilhenger?

Og forbruket da? den er sikkert veldig rimelig i drift . En moderne diesel skoffler de samme bakkene som du kjører i til under havle prisen. Du kan umulig ha kjørt en dieselbil når du påstår at momentet forsvinner nå den når 1500rpm, må jo være en gammel scania buss du har kjørt.

Lenke til kommentar
Prøvd å satt en hestehenger på din combo? eller en tilhenger?
Nei, for jeg har ikke tilhengerfeste. Ja, når du skal dra henger kan jeg til nøds forstå dere som forsvarer dieselbil, men har selv dratt henger med Vectra Turbo (samme motoren) og det går som en drøm!

 

Og forbruket da? den er sikkert veldig rimelig i drift
En Calibra Turbo i en så lett bil som Combon går på ca 0,6 ved fin kjøring.
Lenke til kommentar
Diesel er det mest oppskrytte og det verste brennstoffet jeg vet om. At det er bedre bunndrag og slikt er for meg bare piss. Jeg har en Combo med Calibra Turbo motor som yter 204hk og 280nm. Jeg må opp en bakke med 4-5% stigning samt et par svinger som gjør at jeg må ned i ca 25km/t. Combon min klarer å harke seg opp denne bakken på fjerde gir! Jeg har kjørt rimelig mange biler hjem til meg selv og den typiske dieselbilen harker seg så vidt opp på andre gir gjennom første krappe svingen! På de verste bilene på en irritert dag må jeg ned i første gir på en diesel fordi det går så vanvittig treigt på andre!

 

Derfor en typisk diesebil i dag virker så "kjapp" er pga. turboen og momentet. I et lite øyeblikk får du plutselig en hel masse moment når turboen slår inn. Det kjennes ut som bilen skyter fart som en F1 bil, men det er momentet som lurer deg. Den store ulempen er også at turtallsområdet på en diesel er så forferdelig lite at både effekten og momentet forsvinner jo på et turtallsområde på 1500rpm.

 

Nei, de som tror diesel er så bra har ikke kjørt en bil med en effektiv og god bensinmotor.

5633915[/snapback]

 

 

25km/t i 4. gear? Dauer ikke bilen din da?

Den Vectra turbo'n jeg kjørte for en stund siden blei veik når jeg hadde 50km/t i 4. da på flatmark...

For lavt turtall..

Lenke til kommentar
25km/t i 4. gear? Dauer ikke bilen din da?

Den Vectra turbo'n jeg kjørte for en stund siden blei veik når jeg hadde 50km/t i 4. da på flatmark...

For lavt turtall..

5640792[/snapback]

Ingen problem. Drar opp bakken som bare det. Jeg er jo 350kg lettere enn Vectra Turbo pluss at Vectran har jo 4 hjul å drive, mens Combon har 2 å drive og 2 som bare ruller etter. Min har også en chip, men gjør vel ikke det store utslaget på så lavt turtall.
Lenke til kommentar

For det rent økonomiske er jo diesel kongen, med nye rensefiltre som i toyota avensis D-CAT (mulig jeg stavet feil) er den også ganske miljøvennlig. Det er dog ikke til å komme unna at akselerasjon og fart er lettere å oppdrive med bensin, om jeg skal ha meg sportsbil vil jeg nok styre unna diesel, men som familiebil og på langtur med mye last i er diesel å foretrekke for meg :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...