Gå til innhold

ASUS A6Ja diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

er disse temperaturene noe å engste seg for?

 

hk: 58c

cpu: 59c

Aux: 71c

hd:49c

5806621[/snapback]

 

Det er normale temperaturer på A6Ja. Ikke noe å bekymre seg om.

 

Mine ligger for øyeblikket på:

 

hk: 55c

cpu: 58c

aux (gpu'en): 68c

hdd: 54c

 

vifte: 1428rpm (Quiet Office profilen)

 

Min maskin har forøvrig stått på i rundt 2 døgn nå, bruker og slå over til "Quiet Office" når jeg bare surfer og bruker laptopen normalt (se film, laste ned, surfe, høre på musikk, etc), og switche den over til "Super Performance" når jeg spiller.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er disse temperaturene noe å engste seg for?

 

hk: 58c

cpu: 59c

Aux: 71c

hd:49c

5806621[/snapback]

 

Det er normale temperaturer på A6Ja. Ikke noe å bekymre seg om.

 

Mine ligger for øyeblikket på:

 

hk: 55c

cpu: 58c

aux (gpu'en): 68c

hdd: 54c

 

vifte: 1428rpm (Quiet Office profilen)

 

Min maskin har forøvrig stått på i rundt 2 døgn nå, bruker og slå over til "Quiet Office" når jeg bare surfer og bruker laptopen normalt (se film, laste ned, surfe, høre på musikk, etc), og switche den over til "Super Performance" når jeg spiller.

5806845[/snapback]

 

hvordan bytter jeg til "super performance" osv. ?

Lenke til kommentar

hei igjen..

hvordan er ATI Mobility Radeon X1600 - 256 MB mot Nvidia 6600 - 256 MB?

er ati kortet bedre, og hvor mye bedre er det??

vurdere og kjøpe enten Asus A6ja (den oppdaterte versjonen) eller Netshop 259IEN?? hvilken er best?

skjermen på netshop 259IEN er jo mye bedre og harddisken er raskere??

hva ville dere valgt?

 

takker for svar!! :thumbup:

Lenke til kommentar
X1600 yter opp mot Go7800. Det vil si at den er mye bedre enn Nvidia 6600.

5810116[/snapback]

 

En annen måte å si dette på er kanskje at den yter omtrent som gode gamle GO6800. (Bare at det virker som sistnevnte lar seg klokke noe høyere uten problemer). De forskjellige produsentene av ferdige maskiner kan jo sef levere kortene mere eller mindre agressivt klokket, så det er ikke alltid like lett å sammenligne).

Lenke til kommentar
hvordan bytter jeg til "super performance" osv. ?

5808205[/snapback]

 

Trykk på Power4Gear knappen på maskinen :) Den helt til venstre i den øverste knapperaden (der power knappen osv er). Quiet Office anbefales til vanlig bruk, da er maskinen dønn stille.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
X1600 yter opp mot Go7800. Det vil si at den er mye bedre enn Nvidia 6600.

5810116[/snapback]

 

Har du noen tester som viser dette? Her yter det litt bedre enn et x700, som igjen yter omtrent likt med et 6600. Legger seg derimot et godt stykke bak 6800 ultra.

5816021[/snapback]

 

I den testen er jo forskjellen ned til X700 som 3500 til 2200, et betydelig sprang.

(3Dmark05). Jerg ville holdt Ultra utenfor...

Lenke til kommentar
X1600 yter opp mot Go7800. Det vil si at den er mye bedre enn Nvidia 6600.

5810116[/snapback]

 

Har du noen tester som viser dette? Her yter det litt bedre enn et x700, som igjen yter omtrent likt med et 6600. Legger seg derimot et godt stykke bak 6800 ultra.

5816021[/snapback]

 

Gå på NotebookReview.com og søk på "acer 8204 wlmi", så får du opp en review av den. Der scorer X1600 256MB ca 4100 poeng i 3dmark05, noe som er høyere enn hva hardware.no fikk når de testet Go7800 i 3dmark05 (ca 3800).

 

Personlig så har jeg fått til 3959 i 3dmark05 med X1600 kortet, ikke klokket, men med tweaka drivere (med core duo 1.66ghz cpu og mindre/treigere minne enn den acer'n). Kan også klokke gpu'en fra 455 til 510 uten problemer, samt minne fra 710mhz til 760mhz (ddr), men får kun rundt 270 poeng mer i 3dmark05 da, og varmen går betydelig opp da (viften blåser på fullt endel mer) så det er ikke verdt det.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
X1600 yter opp mot Go7800. Det vil si at den er mye bedre enn Nvidia 6600.

5810116[/snapback]

 

Har du noen tester som viser dette? Her yter det litt bedre enn et x700, som igjen yter omtrent likt med et 6600. Legger seg derimot et godt stykke bak 6800 ultra.

5816021[/snapback]

 

Gå på NotebookReview.com og søk på "acer 8204 wlmi", så får du opp en review av den. Der scorer X1600 256MB ca 4100 poeng i 3dmark05, noe som er høyere enn hva hardware.no fikk når de testet Go7800 i 3dmark05 (ca 3800).

 

Personlig så har jeg fått til 3959 i 3dmark05 med X1600 kortet, ikke klokket, men med tweaka drivere (med core duo 1.66ghz cpu og mindre/treigere minne enn den acer'n). Kan også klokke gpu'en fra 455 til 510 uten problemer, samt minne fra 710mhz til 760mhz (ddr), men får kun rundt 270 poeng mer i 3dmark05 da, og varmen går betydelig opp da (viften blåser på fullt endel mer) så det er ikke verdt det.

5816343[/snapback]

 

X1600 yter generelt meget bra i benchmarkene, men i spillene selv blir det lett slått av 7800Go.

 

Det betyr ikke at X1600 er et dårligt kort, fordi de to konkurerer ikke mot hverandre.

Lenke til kommentar

Er det flere her som har problemer med at etter en lengre periode med spilling (30min-1time) så begynner viften og gå ganske kjapt periodevis? Ifølge Everest så blåser viften seg opp til 4800rpm omtrent når ATI kortet når 83 grader, og viften går ned til rundt 3000rpm igjen når ATI kortet har nådd 78 grader. For så å begynne på nytt igjen etterhvert.

 

Dette er vel pga. at ATI kortet er passivt kjølt, og at det er CPU viften som faktisk har ansvar for og få ut varmluften fra ATI kortet også.

 

Prøvde og undervolte CPU'en min i dag, med Rightmark CPU programmet, og CPU'en kjørte 100% stabilt i Prime95 + SuperPI i en time på 0.975v. Standard volt på full hastighet er 1.263, dette resulterte i at CPU tempen gikk ned drastisk mye som gjorde til at viften ikke snurra omtrent enda den hadde vært på full load i en time.

 

Problemet er at dette faktisk gjorde situasjonen verre for ATI kortet, siden CPU tempen var lavere, gikk CPU viften lavere, og i spill og sånt så økte dermed temperaturen på ATI kortet mye kjappere, og viften måtte dermed kicke inn på 4800rpm oftere siden det ble mindre konstant luftstrøm.

 

Har funnet ut at hvis jeg hadde fått stillt viften konstant på rundt 3000rpm med undervoltet CPU, så burde ATI kortet bli godt nok kjølt uten at viften MÅ opp på 4800rpm innimellom (som er ganske irritabel høy hårføner lyd), har prøvd SpeedFan, men får på ingen måte til og justere viftehastigheten manuelt på viften...

 

Noen som vet om det går på noen måte å styre denne viften manuelt? Noen andre som opplever at viften blåser seg så kraftig opp innimellom?

Lenke til kommentar
Er det flere her som har problemer med at etter en lengre periode med spilling (30min-1time) så begynner viften og gå ganske kjapt periodevis? Ifølge Everest så blåser viften seg opp til 4800rpm omtrent når ATI kortet når 83 grader, og viften går ned til rundt 3000rpm igjen når ATI kortet har nådd 78 grader. For så å begynne på nytt igjen etterhvert.

 

Dette er vel pga. at ATI kortet er passivt kjølt, og at det er CPU viften som faktisk har ansvar for og få ut varmluften fra ATI kortet også.

 

Prøvde og undervolte CPU'en min i dag, med Rightmark CPU programmet, og CPU'en kjørte 100% stabilt i Prime95 + SuperPI i en time på 0.975v. Standard volt på full hastighet er 1.263, dette resulterte i at CPU tempen gikk ned drastisk mye som gjorde til at viften ikke snurra omtrent enda den hadde vært på full load i en time.

 

Problemet er at dette faktisk gjorde situasjonen verre for ATI kortet, siden CPU tempen var lavere, gikk CPU viften lavere, og i spill og sånt så økte dermed temperaturen på ATI kortet mye kjappere, og viften måtte dermed kicke inn på 4800rpm oftere siden det ble mindre konstant luftstrøm.

 

Har funnet ut at hvis jeg hadde fått stillt viften konstant på rundt 3000rpm med undervoltet CPU, så burde ATI kortet bli godt nok kjølt uten at viften MÅ opp på 4800rpm innimellom (som er ganske irritabel høy hårføner lyd), har prøvd SpeedFan, men får på ingen måte til og justere viftehastigheten manuelt på viften...

 

Noen som vet om det går på noen måte å styre denne viften manuelt? Noen andre som opplever at viften blåser seg så kraftig opp innimellom?

5828562[/snapback]

 

hva med å prøve denne?

Vantec Lapcool

den konstante luftstrømmen burde føre til kaldere skjermkort og færre turer opp i 4800rpm.

fant en Test av Lapcool2

Endret av T.J.
Lenke til kommentar
hva med å prøve denne?

Vantec Lapcool

den konstante luftstrømmen burde føre til kaldere skjermkort og færre turer opp i 4800rpm.

fant en Test av Lapcool2

5828601[/snapback]

 

Ikke helt løsningen jeg leter etter nei, dessverre...

 

Skulle gjerne fått undervolta cpu (som allerede er gjort) + fått styrt viftehastigheten selv, så hadde det vært løst...

 

Lurer stort sett på om andre har det samme "problemet" eller er det bare meg? siden ingen andre har klaga over det... på 4800rpm høres viften ut som en hårføner for min del, til og med med headphones på så blir lyden ganske plagsom (jeg er dog vant til STILLE PC'er og systemer med relativt dyre kjøleløsninger for maks kjøling og stillhet).

Endret av bidz
Lenke til kommentar

endelig fått passordet mitt tilbake! glemte passordet, prøvde å bestile nytt, det ble sendt til en email-adresse som ikke funker. bare rot, alt! :ermm:

 

vel, maskina er jo flott...

 

Ringte asus idag, grunnen til den høyfrekvente lyden, som jeg tydeligvis opplever litt bedre enn dere :(, er på grunn av at hitachi disken roterer hele tiden for å ikke kræsje... Men det må da være en måte å få bukt med dette problemet på. Noen som har noen tips, kanskje et bakgruns program som skriver til et lite området hele tiden og sletter det etterpå?

5798128[/snapback]

 

asus har tydeligvis ikke helt skjønt spørsmålet ditt. jeg leste spørsmålet ditt den dagen du skrev det, og begynte å forske litt. fant ikke noen lyd, før jeg dro ut strøm-ledninga. da hørte jeg plutselig en liiiten tynn høyfrekvent pipelyd, omtrent ved knapperaden oppe til høyre. satte i ledninga igjen, og lyden forsvant. dro ut, lyd igjen. men den er veldig lav, uten ledninga til samenligning, og med litt bakgrunnsstøy hører jeg ingenting.

 

litt off-topic så plages jeg nå bare noe j@vli med trådløs-nettverket mitt. får ikke telnet'a meg inn i speedtouch-rutern fra ngt, vil slå av dhcp'en der for å bruke gigabyte-trådløsrutern til dhcp og sikkerhet. men når jeg telnet'er på 10.0.0.1 får jeg bare "kobler opp....." og så skjer det itjno! :hmm:

 

EDIT: mongo-norton med brannmur.... fikk det til :)

Endret av Archeron
Lenke til kommentar
asus har tydeligvis ikke helt skjønt spørsmålet ditt. jeg leste spørsmålet ditt den dagen du skrev det, og begynte å forske litt. fant ikke noen lyd, før jeg dro ut strøm-ledninga. da hørte jeg plutselig en liiiten tynn høyfrekvent pipelyd, omtrent ved knapperaden oppe til høyre. satte i ledninga igjen, og lyden forsvant. dro ut, lyd igjen. men den er veldig lav, uten ledninga til samenligning, og med litt bakgrunnsstøy hører jeg ingenting.

5829366[/snapback]

 

Samme her. Med strømkabelen frakoblet får jeg den samme lave pipelyden. Den kan bli ganske irritabel til tider om jeg bare sitter å surfer i et stille rom på batteridrift... Jeg er også kjent for og ha ganske god/sensitiv hørsel, så jeg plages lett av høyfrekvente lyder som dette :( Heldigvis bruker jeg stort sett aldri maskinen på batteridrift, men alikevel... Dette synes jeg er på grensen til en garanti sak. Det høres nemlig ut som en defekt IC. En får f.eks. byttet annet elektrisk utstyr pga. sånne "feil", så hvorfor ikke en bærbar PC?

 

Skal sende Asus/Amentio en mail på dette selv og høre etter.

 

EDIT: Jeg plages forøvrig også med endel tekstur feil i spill. Oblivion, WoW og NFS Most Wanted. Plages med at endel teksturer plutselig forsvinner, og blir bare sorte blokker på skjermen. Har prøvd både med driveren som kom med A6Ja'en, den nyeste på Asus sin support side (Catalyst 6.1 basert virker det som), Catalyst 6.3 (modda til og fungere på Mobility kort), Omega 6.2, DHzer0point 6.2 og 6.3 - alle med samme feil. Med andre ord ikke et driver-relatert problem.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...