Gå til innhold

ASUS A6Ja diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

11p er den første som kom hit. 80gb, 1x512minne og T2300 cpu.

28p kom for noe sånt som en måned siden og er det beste valget hittil. 1000,- mer enn den 'gamle' og raskere prosessor, større disk og mer minne.

Er det altså en tredje versjon med 2x512?

betyr dette at vi er enige om at Q028P'en min har 1x1024 ram? jeg kunne alltids bare funnet frem skrujernet, men jeg har liksom litt motforestillinger mot å begynne å fikle for mye med den splitter nye lappisen.. :ermm:

5908655[/snapback]

 

Står ikke noe om det i boot altså?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest gjennom hele denne tråden nå... :p det tok sin tid, men det var jo greit å se hvordan det hadde gått med de forskjellige A6Ja-kjøperne.

 

Kanskje jeg venter med å kjøpe til jeg ser om det kommer en heftigere versjon her til Norge.

 

Uansett, over til det jeg lurer på. Sånn som jeg har forstått det er det 1x1024mb ram i den kraftigte utgaven. Hvor høyt er denne brikken klokket? Hvis jeg vi ha det høyest klokket rammet man finner (eller et høyere klokket ram enn det som står i maskinen). Vil jeg da kunne beholde den 1gb brikken som står i?? :hmm:

Eller er det slik at man er nødt å ha likt klokket ram? Er det "bra" ram det som står i fra før?

 

Bra hvis dere kan forklare det litt enkelt, i og med at jeg ikke er verdens dataguru.

 

Takker på forhånd!

 

|mEg|

Lenke til kommentar

jeg er ikke mye til dataguru selv.. men klokke minnet? Ikke får at jeg tror det nødvendighvis er en dårlig idè, men jeg er genuint interesert. Hva er fordelene og bakdelene her? og vil man merke stor forsjell uten at man også klokker CPU, med de side-effektene man får da (varme, forbruk osv) ?

 

Og som du sikkert har fått med deg, hardisken er det som MÅ klokkes(byttes..) på disse maskinene ;)

Lenke til kommentar

For å gjøre det litt enklere:

 

Hvis jeg har 1 gb minne og skal totalt ha 2gb. Hvilken ram-type trenger jeg da?

 

Den som står i fra før er vel på 533MHz. Vil det være mulig å sette inn en 1 gb brikke på 667Mhz?

 

 

Beklager for et veldig dårlig formulert spørsmål.

 

 

|mEg|

Lenke til kommentar

Er det ikke som det alltid har vært, at minnet av rimelig lik type (DDR2...) kjører på frekvensen til den tregeste brikka? ergo, minnet vil gå på 533 så helt korrekt er standard her.

 

sant?

 

Mener også å ha lest at asus'en kan kjøre 667 uten noe klokking eller noe hvis man da kun har dette. (altså ingen tregere brikker.. beklager konfuserende settning-opp-konstruering ;) )

Lenke til kommentar

Ok, takker så meget! Alt ble så mye klarere nå.

 

 

Det lureste vil vel da bli å kjøpe den billigste versjonen. pris: 12120,- kr

 

Geil 2.0GB (2x1.0GB) DDR2 PC5300 667MHz Value Dual Channel SPD-pris:1774kr

 

 

Hiatchi harddisk 80bg PATA 7200rpm 2,5" - pris: 1370,- kr.

 

Total pris: ca. 14200,- kr.

 

Hvor mye kan jeg da få solgt hardisken og det tidligere minnet for?

 

Blir 1,66 core duo prosessor litt lite?

 

 

For den dyreste versjonen:

 

samme harddisk som ovenfor - 1370kr

Minne: Geil 1gig - 533Mhz - 920kr

 

maskin: 13495kr

harddisk: 1370kr

minne : 454kr

 

Totalt : ca. 15400,- kr.

 

Denne har jo raskere/bedre prosessor, men med denne konfigurasjonen vil den ha lavere klokket(?) minnemoduler.

Endret av Torland
Lenke til kommentar
har riktig nok ikke forsøkt dette selv, men slik jeg fårsto det så vil oppløsningen i spillet gå opp, selv om det ikke står noe annerledes i options... skal prøve å se hva som skjer her :hmm:

 

*Eddy:

 

Oki da testa jeg det, med den nevnte linja får man 1280x800 i spillet, ikke i options.

 

Hvordan testet:  startet uten modifikasjoner, startet en single player runde og tok et screenshot som jeg limte inn i MsPaint. Paint sa at bildet var 1024x768, dette tilsvarte oppløsningen satt i Options.

 

Deretter lukket jeg spillet og modifiserte snarveien, så started jeg spillet. Spillet started normalt, jeg så ingen endringer. Lastet på nytt en single player map, tok et screenshot, pasta i Paint og voila: 1280x800 :)

5884220[/snapback]

 

Det ser ut for at dette ikke funker til meg! Får 1280x800 uansett i paint. T.O.M på 800x600...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg
Geil 2.0GB (2x1.0GB) DDR2 PC5300 667MHz Value Dual Channel SPD-pris:1774kr

5911138[/snapback]

 

Det minnet vil ikke passe. Det er beregnet for vanlige, stasjonære PCer.

Det du skal ha heter SO-DIMM DDR2.

Lenke til kommentar
Det ser ut for at dette ikke funker til meg! Får 1280x800 uansett i paint. T.O.M på 800x600...

 

Har du fjernet den ekstra biten i snarveien? denne vil overstyre, mener jeg, oppløsningen du setter i options, så lenge spillet blir started med den.

 

 

 

 

Minnet i A6'en er under, ja.

 

 

Jeg synes 1,66'en klarer seg helt greit. Jeg har riktig nok ikke prøvd den noe sterkere versjonen, MEN jeg er fornøyd med den jeg har. Kjører wow, bf2 og NFS:MW på nær maks uten lag, windows er kjapt og alt annet går i grunnen raskere enn på min Venice 3200+ (@ 2200MHz)

 

 

Økonomisk sett er det vel bedre å kjøpe 11'rn skulle jeg tro hvis du uansett skal bytte ut harddisk og minne.

Hvis du derimot klarer deg med 533 minne er det jo derimot bedre å kjøpe den litt dyrere, da slipper du jo å kjøpe en ram-brikke som vil koste omtrent det du sparer ;) + da at du får litt bedre ytelse. Og realistisk som jeg er, tror jeg at selv et par hundre MHz til kan nok gjøre litt forskjell i tiden som kommer.

Lenke til kommentar

Det burde gå helt greit det, ut i fra det lille jeg kan om laptopper. Jeg gjorde det samme selv, kjøpte 11'n og la til en mer eller mindre tilfeldig 533 1024 selv.

 

Ut i fra det jeg har forstått bryter man ikke garantien ved bytte av RAM/HD, så lenge man har en VISS peiling på hva man driver med i alle fall. Men hvis man klarer å finne RAM-luka og så dytte ned brikke sånn rimelig forsiktig så er man vel langt på veg ;)

 

Men for all del, sjekk det flere steder, jeg har tatt feil før og når det er snakk om 13-14k er det jo greit å trippelsjekke..

Lenke til kommentar

Trodde det stod i bruksanvisningen til denne laptopen (leste vel det i denne tråden) :hmm: at det ikke var lovt å bytte ut cpu eller harddisk, men at utskiftning av ram var lovt. Leste også at det var en som hadde snakket med komplett om garantien røk hvis man skiftet ut harddisk. Personen hos komplett hadde da svart at hvis man var forsiktig så skulle dette gå greit.

Vet ikke helt om jeg ville stolt på det da...

 

Ikke basèr kjøpet på disse ordene ovenfor. Du må nok snakke med noen hos komplett eller psdata før du kan vite om det går greit med utskifting av hd.

 

|mEg|

Endret av Torland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...