Gå til innhold

Når kommer Cell til PC?


Megnus

Anbefalte innlegg

Men det med at sun sine nye workstation cpuer med 8 kjerner ikke kan brukes til spilling, vil det si at intels xeon cpuer som er til servere og workstations heller ikke kan brukes til spill?

5383139[/snapback]

Sun sine er bygget på UltraSPARC-arkitekturen, mens Intel, AMD og spill er bygget på x86-arkitekturen, og x86 og UltraSPARC forstår hverandre derfor ikke uten en emulator (en emulator vil redusere ytelsen betraktelig). Å prøve å kjøre spill på UltraSPARC uten kompliator blir omtrent som å kjøre en dieselmotor på bensin (eller bensinmotor på diesel).

 

Å kjøre spill på Xeon og Opteron går derimot strålende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det og spille med den nye prosessoren til sun kan sammenlignes med og prøve og pløye et jorde med 8 hønes om kan utføre fire ting samtidig, mens og utføre samme handling med en xeon/operton er og bruke en stor okse istedenfor.

 

Ble det ikke anongsert et hovedkort for cell for en stund siden, og etter hva jeg hsuker kommer PS3 bare til og bruke 7 av de "hjelpe" prosessorene for bedre yelds.

Lenke til kommentar
Cell er jo utrolig rå da.  Spes hvist den får høyere klokker, eller at de bygger spillene til å utnytte alle kjernene fullt ut :)           Men har sett at det kommer en CPU til PC med 8 kjerner. Hvordan blir den i forhold?

5372156[/snapback]

Cell bruker ikke samme instruksjonssett (ISA) som de prosessorene vi finner fra AMD og Intel (x86). Derimot bruker den samme ISA som i IBMs Power/Power PC prosessorerer (G4/G5 på Apple språk).

Om ISAet er det samme er likevel kjernen i Cell sin ene PPC forskjellig fra vanlige PPCer ved at Cell har en two isssue in-order arkitektur mens G4/G5 har en 4 hhv. 5 issue out-of-order arkitektur. Sistnevnte har altså en mye "bredere" arkitektur en Cell. Cell har jo også disse 8 SPE-kjernene.

 

Vi kan si at Cell har et smalt bruksområde innenfor multimedia, mens x86 prosessorene har ett bredt bruksområde hvor multimedia bare er ett av flere områder.

Det er med andre ord så store forskjeller at vi neppe vil se Cell som en erstatter til dagens x86 prosessorer fra AMD og Intel. Det som derimot kan tenkes er at vi på sikt får datamaskiner med sammensatte prosessorløsninger bestående av flere prosessorer (kjerner) med ulike oppgaver og at Cell eller noe lignende inngår i dette

Mer om Cell:

http://www.blachford.info/computer/Cell/Cell1_v2.html

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

loooooool, hvis det var en spøk så var den jævlig genial, den var faktisk så lett og genial at jeg tror det ikke var en spøk siden det er ikke alle som holder en seriøs tone gjennom så dumme ord

 

hvertfall, cell er ikke laget for grafikk nei, grafikkbrikken i ps3 vil bli nvidia rsx

og cell har ikke 9 kjerner, den har 7

 

Og jo, jeg tror den villle eid dagens prosessorer på de fleste felt. Det var ganske nylig at de demonstrerte cells evner ved å spille av 27 forskjellige mpg2 filmer på en og samme skjerm i stor oppløsning, alle delt opp

Lenke til kommentar
hvertfall, cell er ikke laget for grafikk nei, grafikkbrikken i ps3 vil bli nvidia rsx

og cell har ikke 9 kjerner, den har 7

On May 17, 2005, Sony Computer Entertainment confirmed the spec of the Cell processor that would be shipping in the forthcoming PlayStation 3 console. This Cell will have one POWER processing element (PPE) on the core clocked at 3.2 GHz, with seven SPEs and one SPE reserved for redundancy (to help increase manufacturing yield).

 

Den prosessoren du snakker om med åtte kjerner er Sun Niagara. Det er ikke en PC-prosessor og den kjører et helt annet instruksjonssett enn det 90% av PC-maskiner bruker (UltraSPARC / X86). Niagara har hvis jeg husker rett også elendig flyttallsytelse i rask-pentium-3 klassen så dersom du får portet et spill til det instruksjonssettet så hadde jeg ikke forventet særlig ytelse.

 

Cell kommer nok aldri nærmere PC enn i TV-stua, og ikke vil vi ha den heller.

Lenke til kommentar
loooooool, hvis det var en spøk så var den jævlig genial, den var faktisk så lett og genial at jeg tror det ikke var en spøk siden det er ikke alle som holder en seriøs tone gjennom så dumme ord

 

hvertfall, cell er ikke laget for grafikk nei, grafikkbrikken i ps3 vil bli nvidia rsx

og cell har ikke 9 kjerner, den har 7

 

Og jo, jeg tror den villle eid dagens prosessorer på de fleste felt. Det var ganske nylig at de demonstrerte cells evner ved å spille av 27 forskjellige mpg2 filmer på en og samme skjerm i stor oppløsning, alle delt opp

5392505[/snapback]

 

Det at den kan dekode 27 MPEG2 filmer samtidig har da ingenting med ytelsen generelt å gjøre. Det er vel kanskje fordi den er laget for blant annet slike operasjoner? Man kunne jo laget en prosessor med 25MHz klokkefrekvens som kunne dekodet og spillet av en MPEG2-film, selv om en 386 på samme klokkefrekvens ikke kan det.

 

Man kan ikke sammenligne evnen ved å spille av mange MPEG2-filmer samtidig med ytelse på andre områder...

 

Cell ble nok designet med nettopp dette å dekode filer i tankene. Det var ikke x86-arkitekturen på grunn av at den ble designet på slutten av 70-tallet, og for at den skulle være en prosessor som kunne brukes til flere formål. Cell er såvidt jeg vet for mer spesielle områder (som PS3), multimediemaskiner, osv.

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å tro at en Cell kan overall konkurrere med en dualcore 3GHz K8/Conroe i denne og neste generasjons spill og det meste annet entusiaster bruker CPU på. Cell på et alternativt OS vil uansett være uaktuellt for de aller, aller fleste og sannsynligvis bare passe for de som bare bruker maskinen til å surfe hvor Cell uansett er overkill og altfor stor og dyr til å kunne konkurrere med en Duron.

 

Men et HTPC OS med store menyer og en fjernkontroll i en blueray+HDD spiller som støtter PIP og har en webbrowser kan det være vi får se.

Lenke til kommentar
sony har sagt de har lyse ideer for et grensesnitt for OS for ps3. Hvis du tror et operativsystem ikke kan brukes på den er nok det litt paranoid å tro.

5401980[/snapback]

 

Et OS som er optimalisert for cell, ja. x86 OS, veldig tvilsomt.

5403326[/snapback]

 

Akkurat. Microsoft vil ALDRI lage operativsystem for annet enn x86, hvertfall enda. Så, hvordan kan man da bruke den til gaming i en PC? Kjøre Linux? Hvor mange spill er laget for Linux? Hvis man må kjøre spill i Wine mister en jo mye ytelse og Wine tar jo ikke i bruk noen av multimediefunksjonene til Cell uansett.

Lenke til kommentar

ibm har vel allerede komment med patcher for linux som gjør disse underenhetene av cell cpuen tilgjengelig vis /dev treet.

 

altså at du kan sende en datastrøm til den "filen" og få beregninger i retur.

 

skal bli spennende å se om sony kommer med ett linux kit til PS3, dem gjorde jo det til PS2 (i veldig begrenset opplag. tok vist aldri helt av).

 

ibm driver vel forresten også å tester ut cell som cpu i blade-server oppsett.

 

for å si det slik, cell kan brukes til annet den å drive spillmaskiner. tror nok den gjør seg ganske godt som cpu i tungregneclustere. slikt som dem bruker for å beregne værvarsel og lignende.

Lenke til kommentar
sony har sagt de har lyse ideer for et grensesnitt for OS for ps3. Hvis du tror et operativsystem ikke kan brukes på den er nok det litt paranoid å tro.

5401980[/snapback]

 

Et OS som er optimalisert for cell, ja. x86 OS, veldig tvilsomt.

5403326[/snapback]

 

Akkurat. Microsoft vil ALDRI lage operativsystem for annet enn x86, hvertfall enda. Så, hvordan kan man da bruke den til gaming i en PC? Kjøre Linux? Hvor mange spill er laget for Linux? Hvis man må kjøre spill i Wine mister en jo mye ytelse og Wine tar jo ikke i bruk noen av multimediefunksjonene til Cell uansett.

5403720[/snapback]

 

 

Du virker temmelig skråsikker at cell ikkje kan gjøre vanlige pc funksjoner.

Korleis veit du dette?

 

Vis dinne meininger skal ha noen verdi foreslår eg du serverer fakta istedenfor påstander.

 

Her er forresten lister spill som funker i wine

Merk at dette er bare for wine og det er mange fleire titler som funker også

http://appdb.winehq.org/

http://frankscorner.org/index.php?p=fps

 

I tilleg har du også cedega som støtter enda fleire spill

 

Og kor har du det fra at wine er tregere?

Du bør virkelig ha fakta før du kjem med sånne bastante påstander

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=362&num=2

her er forresten ein test av eit spill eg fann i farten.Dem som har nvidia kan jo kanskje teste og se om det er noen forskjell?:)

 

 

Vurderer faktisk å kjøpe Playstation 3 når den kjem. Da kunne man enten instalert linux

eller netbsd og sett om cell plattformen var god til meir ein bare spill:)

 

Ellers var det spennede å lese at cell inneholder ein powerpc kjerne .Hadde vore tøft å kjøyre Ubuntu på den om mulig:D

Lenke til kommentar
Du virker temmelig skråsikker at cell ikkje kan gjøre vanlige pc funksjoner.

Korleis veit du dette?

 

Ehm, det er jo en kjent sak at PowerPC-prosessorer ikke kjører x86-kode? Det er jo to forskjellige arkitekturer...

 

Ang. Wine: jo, noen spill går vel bedre, men jeg har selv Linux og de fleste spillene jeg har går verre enn i Windows. De fleste spillene fungerer ikke i det hele tatt, hvertfall ikke "out of the box".

 

Pointet var at Windows aldri kommer til å kjøre på Cell (utenom i x86-emulatorer osv.)...

 

EDIT: Det har jo Microsoft forresten prøvd selv med tidlige Windows NT-versjoner.

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...