Gå til innhold

Hva skal folk med over 25 FPS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En DVD-film spiller 27 FPS i sekundet, allikevel flyter filmen fint.

5371667[/snapback]

PAL-DVD er i likhet med annet PAL-materiale 50 Hz (25 FPS), 50 halvbilder i sekundet.

 

 

Øyes oppdateringer er noe mer komplisert enn "fps", mener jeg.

5371711[/snapback]

Der er jeg enig.

Lenke til kommentar
konklusjon: man kan altså ikke sammenligne spill med film når det gjelder fps (pga. tearing og motion blur).

Mennesker opplever fps forskjellig, noen syntes 30 er glatt, andre må opp i 50+.

5371989[/snapback]

 

De fleste nye bilspill har motion blur, og de fleste nye spill har god anti-aliasing.

5373614[/snapback]

Anti-Aliasing er kantutjevning og har ingenting å si her. Det som har noe å si er om for eksempel en hånd er utydelig slik at øyet lures til å tro at den er i bevegelse.

Lenke til kommentar

Film er aldeles ikke flytende. Det hakker faktisk ganske så bra hvis man titter etter. Men folk er vant til det fordi det har alltid vært sånn og legger derfor ikke merke til det. Men 25fps i spill hakker enda tydeligere fordi fordi det er 25 enkelt-bilder og ikke film.

 

Stor forskjell på film og video også. F.eks sportssendiger på TV er 50 interlaced fps. Det er silkeglatt, så glatt som det er mulig i PAL systemet vårt.

 

Hadde de vist sport plutselig i 25fps istedenfor 50fps skal jeg love deg folk hadde merket det.

 

50/60fps, alt ettersom 50hz eller 60hz er standarden er det beste.

Lenke til kommentar
Film er aldeles ikke flytende. Det hakker faktisk ganske så bra hvis man titter etter. Men folk er vant til det fordi det har alltid vært sånn og legger  derfor ikke merke til det.

 

5375099[/snapback]

 

Riktig!

Man legger veldig godt merke til hakking når kameraet svever over fjellene i den første LOTR-filmen- Tenker på når de er på vei opp i isødet og skal rusle inn i de gruvene der den store stygge bålmannen bor. Det hakker det både på kino og DVD-versjonen.

Så vil absolutt tro at det har noe å si i spill også, men hvor mye og hvor høy FPS som er nødvendig for at man ikke skal merke noen forskjell vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Bra program du listet til Dwagon, jeg håper det overbeviser alle de som mener at 25fps er det øyet kan se.

5386460[/snapback]

 

 

hehe, takk

 

Det er mitt primære våpen mot sånne "nisser" som påstår slike "kan ikke se mer enn xx FPS"

 

 

ALLE har forskjellig respons på FPS, alle SER forskjellige menger FPS.

Lenke til kommentar

Jag kan ikke komme med noen vitenskapelig forklaring, men jeg kan love deg at jeg treffer mye bedre med en fps på næmere 60 kontra 25 i en First Person Shooter sjanger.

 

Men jeg spiller mest flysimulatorer, og da låser jeg FPS'en til 30.

 

Grunnen til at man gjerne ønsker høy fps på en first-person-shooter er at dette foregår som regel i multiplayer, hvor det er kritisk at alt flyter, For da å redusere antall lag-muligheter, så skrur man ned på grafikken, slik at ihvertfall ikke dette blir en flaskehals.

Lenke til kommentar
For da å redusere antall lag-muligheter, så skrur man ned på grafikken, slik at ihvertfall ikke dette blir en flaskehals.

5387977[/snapback]

 

"Lag-muligheter"?

 

Til din informasjon, så har lag ingenting med FPS å gjøre :)

5388003[/snapback]

 

Skrur du opp grafikken, så kan du oppleve noe som heter CPU-Lag, og da får du lav fps, så til din informasjon, så har lag veldig mye med fps å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...