Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satt her og kjeda meg litt på google.. og den pc'n jeg har nevnt her, som ligger i el-retur kassa på jobb..

Er nok ikke like gammel som jeg trodde..

Kan virke som en Siemens SIMATIC PG 720P, denne ligner ihvertfall i design, og hadde samme rare port på ene sida.

Så da er det nok bare en pentium 1 maskin med rundt 150mhz cpu, cd-rom og farge skjerm.. og kan visstnok kjøre windows 98 ut ifra bilder jeg har sett..

Så da er den nok ikke verdt å ta med seg, men et spesielt design har den ihvertfall :p

Lenke til kommentar

Haha, så sant, så sant. Synes det er meget irriterende. Ikke bare tar de alle godbitene mine, men de roter og bråker og skaper dårlig stemning. Det fører til dårlig rykte for oss som faktisk oppfører oss bra. Møkkafolk(eller skal jeg si mokkafolk? ho ho)

Tror du skal være litt forsiktig med det før du får hele den politiske venstresiden og kaizers orkester etter deg ;) Det lureste er nok å være politisk korrekt til enhver tid, selv om det kan føles ekkelt...

 

Men sånn helt alvorlig, liker ikke helt konseptet med at endel østeuropeere står flere sammen og venter på folk som kommer å kaster ting, noen ser kanskje litt skummel ut og selv om ikke jeg blir redd så kan det sikkert føles ubehagelig for andre. Syns man skal prøve å være litt diskret når du først er innom å titter. Har sett litt av det på en plass i Tromsø... skjønner jo at østeuropeere også liker å gå på elektroslang og de har min fulle forståelse, men det tar seg dårlig ut å stå i gjeng en mørk vinterkveld å vente ;)

Endret av ArcticOC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller resirkulering. Spørs på situasjonen.

 

Det er tyveri ettersom det ikke er lov til å ta søppel fra private eidommer, men vi ser det som resirkulering, noen mener dette burde vært lov, noen ikke. Jeg synes at det burde være lov, men at folk burde renske harddiskene før de kaster pc, eller annen informasjon.

Lenke til kommentar

Men om man spør, og får lov til å ta, så er det ikke lenger stjeling.

El-kjedene taper masse penger hvert år pga tyveri av el-retur.

Det store problemet med at mange stjeler varer på elreturen, er at mange av de varene havner en helt annen plass i verden. Der blir varene et stort miljøproblem som ikke forsvinner.

Dette gjelder ofte de såkalte "polakker".

Lenke til kommentar

jeg jobber hos en rørlegger og de har masse kobber liggende i form av rørstubber og andre ting i en stor returkasse, så jeg tipper det er tilfelle for flere rørlegggerbedrifter, kanskje verdt å sjekke ut? skulle ikke tro at 500gram er vanskelig å avse.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

De kalles nigerianere. ;)

 

Angående polakker, så har Polen et like strengt el-returregelverk som Norge. Og mye av det som samles inn selv av "seriøse" aktører i I-land havner i sweatshops i Guangdong uansett, for det er der man får mest penger for det.

 

Synes det burde være pålagt å ha bedre gjenbruksordninger enn den el"retur"-svindelen satt i system som vi har i dag. Gjenbruk er uendelig mye mer miljøvennlig enn gjenvinning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Blitt litt småsnadder på meg de siste ukene også :thumbup:

 

Fant en ekstern USB 2.0 harddisk fra WD på 500GB, helt i orden men hadde defekt strømforsyning, men fant en uorginal på elektroslang som passet.

 

Og fant også et komplett tast/mus sett fra logitech, ga det en liten vask før bruk og det skinner som nytt

 

http://www.ine.sk/wp-content/uploads/0811-logitech-lx-710-2.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...