Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens:

Mest dritt egentlig..

 

Fujitsu Siemens Amilo L1310G laptop..

Ser ut som om noen har slått noe rett igjennom hele PC-en.. Knust skjermen, tastaturet buler oppover, hovedkortet har et hull igjennom seg, WLAN kortet har et knekt hjørne.

Rambrikkene så like hele ut (2x256MB pc2700 Ram)

CPU ser hel ut (1.5GHz pentium 4 mobile)

Harddisk var tatt ut.

 

Harddisk kabinett med disk

Mangler topp lokket til kabinettet, men kan jo brukes som det er.

Sitter en 250GB IDE disk i det, men ser ut som om disken har vært åpna.

 

19" LCD skjerm, noe oppripa, mulignes knust.. ikke sett så mye på den enda, må tørkes.

 

Ellers har det ikke vært stort her i det siste..

 

Men merkelig nok hadde dem kasta lader til laptopen, og strømforskyning til disk kabinettet.

Lenke til kommentar
Damn, i dag trodde jeg at jeg hadde funnet et skikkelig godbit.

En komplett PC, eneste som mangler er RAM.

Specs:

P4 3.0, Gigabyte GA8-ISXT-FS, WD Caviar 7200 rpm, FX 5600 256 MB, Fortron Source 300 watt, DVD spiller og CD-brenner.

Og det beste av alt: En diger kjøler i massiv kobber (men dessverre med et støyende beist fra Cooler Master på toppen).

 

Problemet er at den ikke booter. Jeg får skrudd den på helt fint, men det kommer ikke noe bilde, ei heller gir den lyd fra seg.

Viftene og sånn går helt fint, men det virker kanskje som harddisken ikke starter.

Har prøvd og bytte skjermkort med et Quadro 2 Pro 64 mb jeg hadde liggende, bytte DIMM på RAM-en (satte i en 1 gb brikke), ta ut hk-batteriet, ta ut IDE-kabler, ta vekk kabler til front usb.

Forresten så tok jeg ut CPU det første jeg gjorde, renset denne og tok på ny kjølepasta.

Men jeg kan ikke se noen grunn til at dette skulle forhindre PC-en fra å starte, siden jeg mener et hovedkort skal gi fra seg pipelyder ved spesielle feil slik at man kan feilsøke ut fra dem.

 

Er det noen som har tips til hva jeg kan finne på for å kanskje få liv i denne saken?

Hadde vært moro og fått til en fungerende PC av det, absolutt :)

 

Damn, 6000 innlegg også :thumbs:

Høres ut som gåent HK på denne.

Kan prøve med en annen PSU først, men hvis ikke det virker er jeg ganske sikker på HK. Har intrykk av at det som regel er HK som dør ved lynnedslag f.eks..

 

Fint funn! :)

Endret av Eivinde
Lenke til kommentar

Fant disse på torsdag:

 

Cisco Router 1710

1710Bk.jpg

Cisco Router 1720

f_cisco_router_1700_back.jpg

 

Cisco Router 1601

1601back.JPG

IM000058.JPG

 

Bare så teit at de har èn 10/100 base-t og èn 10 base-t. Altså, for trege til å drive nettlinjen min.

 

Fant også en Cisco IP Phone

7940g.jpg

 

 

Fant ingen strømadaptere til noen av dem, og telefonen trenger hele 48V!

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Gårsdagens:

 

PS 2 (Slim), uten power, så den er utestet.

 

Jensen Scandinavia Air:Link WBR 6954 WLAN router, plugga den i kontakta og den lyser, mer er den ikke testa enda.

 

Topcom SkyR@cer WBR 254G WLAN router, plugga den i kontakta, ikke noe liv, men mistenker power adapteret.

Skal ta å måle det når jeg får tid.

 

Og om noen av dere husker den CTX 17" lcd skjermen jeg fikk tak i, som bare sto å slo seg av og på..

Denne funker nå.. tok en titt på den igjen og la merke til at 6 kondensatorer bulet litt oppover.. så da ble det hovedkort slakting her i huset :p

Men med 6 nye (brukte) kondensatorer, så funka den igjen :)

Lenke til kommentar
Damn, i dag trodde jeg at jeg hadde funnet et skikkelig godbit.

En komplett PC, eneste som mangler er RAM.

Specs:

P4 3.0, Gigabyte GA8-ISXT-FS, WD Caviar 7200 rpm, FX 5600 256 MB, Fortron Source 300 watt, DVD spiller og CD-brenner.

Og det beste av alt: En diger kjøler i massiv kobber (men dessverre med et støyende beist fra Cooler Master på toppen).

 

Problemet er at den ikke booter. Jeg får skrudd den på helt fint, men det kommer ikke noe bilde, ei heller gir den lyd fra seg.

Viftene og sånn går helt fint, men det virker kanskje som harddisken ikke starter.

Har prøvd og bytte skjermkort med et Quadro 2 Pro 64 mb jeg hadde liggende, bytte DIMM på RAM-en (satte i en 1 gb brikke), ta ut hk-batteriet, ta ut IDE-kabler, ta vekk kabler til front usb.

Forresten så tok jeg ut CPU det første jeg gjorde, renset denne og tok på ny kjølepasta.

Men jeg kan ikke se noen grunn til at dette skulle forhindre PC-en fra å starte, siden jeg mener et hovedkort skal gi fra seg pipelyder ved spesielle feil slik at man kan feilsøke ut fra dem.

 

Er det noen som har tips til hva jeg kan finne på for å kanskje få liv i denne saken?

Hadde vært moro og fått til en fungerende PC av det, absolutt :)

 

Damn, 6000 innlegg også :thumbs:

Høres ut som gåent HK på denne.

Kan prøve med en annen PSU først, men hvis ikke det virker er jeg ganske sikker på HK. Har intrykk av at det som regel er HK som dør ved lynnedslag f.eks..

 

Fint funn! :)

 

Jeg tror nok det er gåent HK ja.

Jeg trodde jeg hadde et ATX power liggende, men det ser ut til at jeg ikke har det, siden jeg sannsynligvis har sprengt alle sammen :p

Så da fikk jeg ikke testet med annen power, men jeg tok og målte på drevkontakten og der var det 5.08 og 11.89 så jeg regner egentlig med at PSU er i orden.

 

Se på disse kondensatorene, de kan neppe ha det helt bra?

 

dscn0327qj8.jpg

 

Er flere av dem, som her. Telte 13 kondensatorer totalt som bulet.

 

dscn0331gg8.jpg

 

Testrun. Vifter og alt går, men ingen boot.

 

dscn0348lg3.jpg

dscn0348lg3.44d1bcedc1.jpg

 

 

Så hvis det er noen i Trondheim som har et 478 hovedkort jeg kan kjøpe, skrik ut.

Jeg er meget interessert i det akkurat nå.

Endret av kremt
Lenke til kommentar

hei

jeg har et s478 hovedkort med ødelagte kondesnatorer(et par stykker) har henta loddebolten nå, eneste jeg ikke er helt sikker på er hvilke andre kondensatorer jeg kan bytte med. På de som er ødelagte så står det 1000uF 6.3v, er det noe mer enn dette som må stemme? har noen på et annethk somligner veldig, eneste er at disse er grønne og grå istedenfor svarte og grå.

Lenke til kommentar

Tøffe-Tetra:

Du kan vel bruke de fleste som passer med hullene i hovedkortet, så lenge dem er på 1000uF (eller mer) og 6.3V.

Mulig du også kan bruke noen som er større enn 6.3V.. akkurat så mye peiling har jeg ikke på sånt :p

I skjermen jeg fiksa så satte jeg inn noen som var litt større enn hva som trengtes på noen av dem.

som f.eks 1400uF der det var 1000uF.

 

Men en ting du MÅ passe på, er å få riktig polaritet på dem.. så du ikke kobler + på - og motsatt.

Lenke til kommentar

har fått bytta kondensatorer, men lurer på om psu'en jeg bruker har tatt kvelden. elretur det også :p

 

ffant ut hva problemet var med psu'en, en av ledningene hadde blitt klemt mot metallet og mista noe isolasjon, så det blei en kortslutning.

 

hadde et problem med at "ram led" blinka, så fjerna ene minnebrikka og bytta cpu, nå lyser leden. driver å sjekker skjermkort.

 

 

obs alt jeg bruker er el retur ::

 

psu er en shuttle 250 watts psu

har 3 stykk 478 cpu'er (pdentium 4)

hovedkortet er et gammalt gigabyte kort, kondensatorene tok jeg fra et annet hk

 

skal se om ejg finner et skjermkort jeg kan bruke fra kottet mitt.

Endret av Tøffe-Tetra
Lenke til kommentar

Hehe, ser ut som Gigabyte hovedkort til 478 ikke helt er tingen :p

 

Ja jeg har tenkt på å bytte kodensatorene.

Det er egentlig ikke komplisert lodding i det hele tatt.

Men det er ganske mange av dem da.

Jeg talte 5 stykk 6,3 volt 1800 mikroFarad,

og 8 stykk 6,3 volt 1000 mikroFarad.

Men vil dere si at det er ganske bra sjanse for at det virker etter jeg har byttet disse kondensatorene?

 

Er det noen som vet hva disse kondensatorene heter, sånn at jeg kan finne lignende hos Elfa for eksempel?

Jeg regner med det er elektrolytt, men kan aldri være sikker.

Men skal også se etter defekte hovedkort som jeg kan ribbe.

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Fant en gammel Compaq iPaq maskin.

Celeron 500MHz, 64MB minne, 90W PSU

 

Satte i stromkabelen, ingenting skjedde. Provde bare PSUen, den virket ikke.

Byttet PSU.

 

Nar jeg putter stromkabelen i, begynner PSUen a ga, HDD lyset lyser. Hvis jeg trykker pa pa-knappen, begynner pa-lyset a lyse. Men ingenting skjer.

 

edit;

Hmm.. tror jeg fant problemet. :(

 

post-80362-1202227190_thumb.jpg

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...