Gå til innhold

Gammel PC med 256MB ram: RAM vs. Skjermkort


D2001

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

saken er det at jeg har brukt noen spenn på skjerm (en Eizo 19") og et helt ufattelig god X-Fi lydkort, og har lyst til å oppdatere skjermkortet litt...

 

 

Har en veldig gammel PC som jeg kjøpte for 4000 på Elkjøp for par år siden, med mini hovedkort... Ikke high-end med sin amd 2200+ prosessor og 256MB killer-RAM...

 

 

 

Er det vits i å kjøpe denne da?

 

 

Tenkte bare så den taklet noen spill. Har da fått bra kommentarer fra kjøpere på komplett.no

 

 

Tenkte jeg skulle kjøpe den. Vil jeg merke forskjell? Eller er det bortkasta penger fordi RAMen med WinXP blir skikkelig flaskehals evt. prosessoren?

Endret av D2001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det skjermkortet der er ganske bortkastede penger ja. Ikke fordi maskina ikke takler det, men fordi skjermkortet helt enkelt er å regne som møkk i pen innpakning. Evt. strikkmotor kan også være en grei beskrivelse. Du får andre skjermkort i samme prisklasse som er ørten ganger bedre. F.eks Radeon X1300 128MB AGP koster ca det samme men yter fantastisk mye bedre.

 

Angående Ram, så synes jeg at du bør kjøpe ram også. Jeg vil anta at det er DDR-ram PC2100 eller PC2700 i maskina di fra før. Det betyr at du fint kan bruke de litt billigere og raskere PC3200-brikkene. Disse vil fungere på samme hastighet som det gamle minnet, uten at det er noe som som bør få deg fra det å kjøpe mer ram. Ram har blitt ganske billig siden du kjøpte PCen. 512 MB koster bare 320 kr og vil nok gjøre veldig mye for ytelsen på maskina både i spill og vanlige oppgaver.

 

Hvis du ikke har råd til begge deler så vil jeg anbefale å kjøpe ram først (siden det vil gjøre mye med både ytelse i daglig bruk og spillytelsen), og spare opp til skjermkort.

 

Edit: Radeon X1300-serien er vist bare tilgjengelig med en annen tilkobling enn det du trenger. Kjøp heller et geforce 6600 128 MB: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=26572

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Takk for svar. Glemte å nevne at hovedkortet ikke tar mere ram :( Husker det... Skal sjekke det opp men tror ikke den tok mer enn 256 MB skjønner du...

 

 

Edit: Så på det kortet du anbefalte, høres bra ut den også :)

 

Er litt n00b så vet ikke hva slags tilkobling PCen min har for skjermkort! :no:

 

 

Hehe henger "litt" etter med PC kunnskapene nå skjønner jeg :tease::w00t:

Endret av D2001
Lenke til kommentar
Maskinen din har garantert AGP-tilkobling for grafikkortet. Du burde allikevel åpne maskinen, og sjekke. Det er nemlig slik at noen av de rimligste maskinene av og til ikke leveres med AGP i det hele tatt. Da blir du tvunget til å bruke et PCI-kort (=MS Office er det heftigste "spillet" du får kjørt).

5336057[/snapback]

 

 

Hehehe ok skjønner. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...