Gå til innhold

Netshops behandling av defekt harddisk


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte ny Pc for 2 måneder siden. Fikk problemer med pc`en og måtte levere den inn til service. Fikk den tilbake etter at de hadde fikset litt i oppsettet på den. Den fungerte kun i kort tid før den igjen ble defekt. Leverer den inn igjen og denne gangen bytter de ut harddisken på den. Når jeg kommer hjem ser jeg at alt er borte fra den gamle disken. Ringer butikken og spør om det er mulig å få ut det som er på den gamle disken, men får beskjed om at den er destruert og ikke mulig å få tak i mer. Jeg blir helt sjokkert over at butikken ikke tar kontakt med meg før de ødelegger en harddisk. I butikken får jeg bare beskjed om at backup er mitt ansvar.

 

Er det bare meg eller er det også andre som synes det er ekstremt dårlig service at butikken ikke tar kontakt for å høre om jeg ønsker å prøve å få ut noe av disken?

 

Ser at forbrukerrådet i tillegg sier at det er leverandørens/butikkens ansvar å redde ut det som finnes på ødelagte harddisker.

 

Hva mener dere jeg bør kreve/foreta meg overfor forhandler(Jeg hadde noen for meg veldig viktige bilder på pc`en(eneste bildene av min sønn i over et visst tidsrom)?

Endret av Utforsker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ikke gi kunden beskjed om at disken vil bli ødelagt og spørre om du da har bakup er i sånn jeg ser det helt utilgivelig.. som du sier, du hadde bilder der du savner.

 

Dette er noe jeg helt klart ville ha prøvd å gått videre med vis det hadde hendt meg. Men hvordan loven faktisk er, er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Når det gjeld kva forbrukerrådet seier så er det verken dom eller noko anna på det. Så enno er backup IKKJE selgars ansvar

 

Når deg gjeld at du ikkje blei kontaka før disken blei destruert er det vel "litt" slapp kundeservice.

 

Nåtr det gjelder kven sitt ansvar backup av innholdet på disken er, så kan ein samanlikne med oppgraderinger av mobiltelefoner, der blir som oftast alt i minnet radert ut og det koster ekstra viss ein skal ta backup.

Lenke til kommentar
Når det gjeld kva forbrukerrådet seier så er det verken dom eller noko anna på det. Så enno er backup IKKJE selgars ansvar

 

Når deg gjeld at du ikkje blei kontaka før disken blei destruert er det vel "litt" slapp kundeservice.

 

Nåtr det gjelder kven sitt ansvar backup av innholdet på disken er, så kan ein  samanlikne med  oppgraderinger av mobiltelefoner, der blir som oftast alt i minnet radert ut og det koster ekstra viss ein skal ta backup.

5328028[/snapback]

Vær gang jeg har levert telefonen har jeg fått beskjed. "Har du tatt backup?", leverte også inn en disk hos en annen nettbutikk. De sa at det var feil på disken, sånn som jeg hadde sagt, og lurte på om jeg hadde tatt backup ellers ville de kopiere over innhold på ny disk for meg(Fikk lik disk tilbake)

 

Jeg hadde jo tatt backup men det viser jo at Netshop her ikke er veldig informative eller behjelplige.

Lenke til kommentar

Ditt ansvar å ta backup.

 

Synes netshop har gjort alt riktig jeg. De forventer at brukeren tar kopi av ting som han/hun vil ta vare på og sånn må det egentlig være. De er vel gamle datakjenninger de som jobber der og da har de vokst opp med at en aldri sender fra seg en hdd uten å ha tatt backup. Sånt er utenkelig for en som er vant med datamaskiner.

 

Har selv aldri blitt spurt om det heller når jeg har levert inn disker som har gått i stykker. Men så levere jeg heller aldri inn annet en formaterte disker som er overskrevet mange mange ganger slik at det skal være vanskelig å finne igjen passord og slikt som har vært der.

 

Kort og greit. Kunden må selv ta ansvar for det som ligger på disken. Netshop har jo gitt deg ny, og det er etter min mening alt en kan og burde forvente av en butikk. Du forventer å få ny disk, og de forventer at du tar vare på dine egne data.

Lenke til kommentar

Er nok bruker som har ansvaret for backup ja. Og for at ting skal effektiviseres så må de ta noen avgjørelser som kan slå litt negativt ut. Det er jo altid noen her på forumet som klager på tregheter etc i servicen til butikker, men når de tar i et tak, så er jaggu meg det galt også.

Lenke til kommentar

Men er det slik att maskinen har havarert slik att man ikke får startet den er det for sent å ta en backup på ordinært vis. Men det er ikke dermed sagt att det ikke er mulig å hente ut datene på en enkel måte.

 

I de aller fleste tilfellene med en havarert disk er det svært lett å kunne hente ut de viktige dataene og overføre dem. Att butikken ikke informerer om dette, og enten gjør det for deg eller legger til rette for dette er dårlig av dem.

 

Har også opplevd ett tilfelle der en bekjent av meg leverte inn en maskin til reperasjon på en av Datakjedens filialer, han fikk beskjed om att disken hadde noen defekte sektorer og att han burde kjøpe ny disk. Dette gjorde han og fikk denne montert. Han fikk ikke med den gamle disken, og da ba han hente ut denne for att vi skulle redde de dataene han hadde, så var ikke det mulig. Butikken hadde "kastet" denne, og det var dagen etter at han hadde hentet maskinen igjen.

 

Helt sikkert enkelt for butikkene å gjøre det på denne måten, men er langt i fra god service å gjøre det på denne måten.

 

Og tatt i betraktning av diskusjonen om hvorvidt selger har ansvar for å redde data på havarerte disker, så er vel dette den andre ytterligheten der selger aktivt destruerer kundens data.

Lenke til kommentar

Legger jo merke til at mange av dere ikke forventer et visst minimums nivå av sevice fra en forhandler. Blir ganske overrasket over det. Jeg har jo ingen mulighet til å ta ut backup når pc`en først har krasjet.

Vel, burde jeg ha tatt backup før den tid, men rakk dessverre ikke å starte med det da pc`en var veldig ny. En databutikk kan ikke bare forvente at alle skal ta bakcup og så droppe å spørre kunden før de sender fra seg disken. De burde vel være de første til å vite at kunden kan ha mye verdifult på harddisken!

Såpass til kundeservice er etter mitt syn noe man absolutt bør kunne forvente?

Lenke til kommentar

Det er bedritent av Netshop å destruere en disk som de har byttet uten at kunde er informert. Dette er en maskin som er 2 måneder gammel og som en må kunne forvente er høvelig til å stole på. Backup skal man ta men uansett må en butikk som selger utstyr i titusenkronersklassen ha såpass respekt for kundene sine at de i alle fall informerer før de ødelegger. Jeg har ingen forståelse for at den defekte disken ikke ble lagt ved når maskinen ble returnert til kunde, da har en i allefall en mulighet til å få reddet deler av innholdet - og skullle det være krise kan en selv sende disken til IBAS eller tilsvarende på egen bekostning. Usedvanlig arrogant og nok til at jeg vil tenke meg om flere ganger før jeg benytter de igjen.

 

Netshop kan godt komme med sin versjon av historien eller presisere om dette er gjeldende praksis, for om så er har jeg byttet standpunkt i spørsmålet om at databutikker er ansvarlige for kundens data.

 

Dette har forøvrig ikke noe med service å gjøre, hvis en engang selger lagringsmedier må en for pokker kunne forvente at de har så mye fantasi at de forstår at innholdet betyr noe for brukeren og ikke spolere muligheten for dataredding. Jeg oppfatter ikke dette som dårlig service men som hevn for ekstrarbeidet.

 

 

 

//edit: avsnitt 3//

Endret av Rebihp
Lenke til kommentar
Kjipt at man mister data, men som nevnt på Netshops sider:

 

Ved testing av maskiner og harddisker vil innholdet på disse bli slettet. Husk derfor å ta backup før varen sendes til oss. Vi påtar oss på ingen måte ansvaret for tap av data.

5328762[/snapback]

 

 

Noe av problemet var jo at jeg ikke hadde mulighet til å ta backup før jeg sendte inn pc`en, da jeg ikke klarte å starte opp den noe mer. Jeg beskrev det problemet på skjemaet da jeg leverte den, så det burde de absolutt ha skjønt at jeg ikke hadde klart å ta en "nødbackup" før jeg leverte den til de. Tror vel ingen kan forvente seg at når man leverer inne en PC til Netshop så kommer de til å slette alt som finnes på den pc`en fordi de måtte testen den. Da er det vel ikke mange som vil levere inn pc`en sin der!! Selv om man har backup er det vel ikke morro å måtte installere alt som man måtte ha av software osv der fra før.

Lenke til kommentar

mange disksjekkingsverktøy sletter harddisken din totalt (vet at samsung sin disksjekker gjør dette f.eks. fordi den antagelig skriver verdier til hver enkelt sektor på disken og leser dem tilbake for å se om de er ødelagte.) Så jo, på enkelte tester renskes disken.

 

Når det i tillegg står godt forklart at det er ditt eget ansvar å ta backup hvis maskin eller harddisk skal testes (for jeg regner med du leste returbetingelsene til netshop fra den sida der det blir beskrevet fremgangsmåten for retur), så er det din egen feil at du ikke har backup av ting og tang. At du ikke har mulighet for å ta backup er ikke netshop sitt problem. Det er ditt ansvar.

 

Vet det svir, men jeg ser ikke noe galt i det netshop har gjort i denne saken.

Lenke til kommentar

Min mening er at trådstarter burde opplyst direkte at det var filer på disken med stor affeksjonsverdi som ikke var blitt kopiert.

Ikke bare at han ikke kom inn på systemet.

 

Jeg syns også det ville vært god service å kontakte kunden før disken ble destruert, hvis disken var i en sånn tilstand at det var mulig å hente ut noe med enkle midler. Men syns det er bedre at de destruerer den enn å risikere at den havner hos andre kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...