Gå til innhold

Hvordan fungerer en filserver?


Magnusha

Anbefalte innlegg

Hjemme har jeg det i hvert fall sånn:

 

Internett -> splitter -> CC-boks som kjører FTP-server for deling eksternt, samt Samba, for å dele til Windowsboksene ->W-LAN-router med innebygget switch hvor alle brannmurer etc. er deaktivert -> PC-er.

 

All nettrafikken går da gjennom CC-maskinen, og det er den som tar seg av DHCP etc. Det er kjempelett å sette opp, og stabilt som et fjell. (Hadde det ikke vært for strømbrudd, hadde jeg hatt over et år oppetid nå.)

5337447[/snapback]

Men vil det si at ejg trenger 2 nettverksskort i pcen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du åpner brannmuren for det, så er det fullt mulig.

 

For lagring på lokalnettet kan du bruke Samba, som er en "reverse engineered" versjon av "Windows Fildeling", som er mye raskere og mer stabil. (Da jeg hadde PC-en min hjemme, var Samba-klienten til Linux den eneste maskinen i huset som fant alle delte ressurser på hjemmenettverket, og da hadde vi tre forskjellige Windows-installasjoner og to Linux-bokser.

 

For ekstern lagring, tenker jeg det er best med FTP eller noe som er sikrere. Her er det helt sikkert andre som har mer peiling enn meg.

Lenke til kommentar
Som sagt: Velg Home. Så vidt jeg vet, er Office også gratis, men den er (logisk nok) veldig begrenset i forhold til kjekke ting å ha i hjemmet.

5342256[/snapback]

 

 

Office og pro er ikke gratis skal du ha lisens slik at du får autoupdate o.l til og fungere, Office er den mest avanserte utgaven og har flere avanserte muligheter enn home og de hjemmenettfunksjonen som eventuellt ligger i home kan lett innstalleres.

har selv lisens på Office-utgaven.

Lenke til kommentar
Det kommer an på hva du har.

Hvis du har brukernavn og passord for å ringe opp til Internett, er det PPPoE. Hvis det er vandlig ADSL, er det DSL-standard eller ethernet.

 

Prøv deg frem. Så lenge du får logget deg på Web Configurator (https://ip.til.din.maskin:81 som standard), kan du endre dette etterpå.

5361375[/snapback]

Ok! jeg valgte ethernet, men nå skjønner jeg ikke møkka lengere.... Driver inne i DHCP modus eller noe...

Jeg kommer inn til loggin'en, men etter det skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre... :blush: Kan du fortelle meg hvordan jeg setter dette opp? :mrgreen:

Jeg kommer ikke inn via https://ipen min:81, er dette ipen på den maskinen jeg sitter på eller CC maskinen?

Håper du kan hjelpe meg, for jeg skjønner ikke så mye av dette :blush:

Lenke til kommentar

Begynner ikke denne tråden å ta helt av i forhold til hva trådstarter ber om?

 

Ordet "filserver" betyr ingenting annet en at det er en maskin hvor andre maskiner (klienter) har tilgang til filer. Det kan være FTP/HTTP/Windows fildeling/Windows/Linux/HP-UX/OS2 uten at det har noe å si for om det kvalifiseres som en "filserver". Å sette opp en maskin med linux som router for hele internettilgangen er absolutt ikke nødvendig for å ha en filserver.

 

Jeg syntes magnum_h_a bør først oppgi hva han ønsker ut av "filserveren" før anbefalingene ruller inn.

Dersom du bare ønsker å ha tilgang til ekstra lagringsplass på hovedmaskinen din (f.eks via networkdrive som vises som en partisjon i Windows) og i tillegg FTP ut mot verden kan du velge og vrake i nærmest alle OS inkludert W2k, WXP og 99% av alle linuxdistroer.

 

Selv har jeg en "filserver" som kjører WXP (snart W2k), har delt alle partisjoner, kjører ABC (torrentklient) og FileZilla server (ftpserver) som bare er koblet direkte inn i switchen på det rommet. Et par porter er så NAT'et til den hvor torrent og FTP trafikk går inn.

 

Linux er i teorien et bedre valg, men absolutt ikke nødvendig og det kan være mer brukervennlig for deg å holde deg til Windows. Når det gjelder maskinvare så spørs det på nettverkstilkoblingen din og antall brukere. Har du 100Mbit lokalnettverk og ~500kbps internett opplinje for kun en lokal bruker vil jeg tippe at det holder med 500MHz/128MB for W2k og en moderne Linuxdistro og rett under dobbelt så mye for XP. Linux i kun commandline derimot krever mindre, men det er nok ikke aktuelt i denne saken. Har du gigabit lokalnettverk må du nok opp over 1GHz/512MB i Windows for å få brukbare hastigheter og muligens mer.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Skal man gjøre det enkelt så tar man rett og slett

 

En vanlig windows install

En FTP server. Finnes mange ,men Raidenftpd er den beste

Radmin. Veldig enkelt program for fjernstyring fra en annen maskin.

 

_JEG_ tror trådstarter er best tjent med å holde det så enkelt som mulig. Slik at man bruker filserver som en maskin som står og laster ned torrents og andre ting døgnet rundt ,mens hovedmaskinen er av.

 

Har en ITX 800mhz som filserver hos meg. Den kjører kun FTP , HTTP , DC server. Samt at den fungerer som en harware firewall. Den står også og laster ned masse tull mens jeg kan bruke hovedmaskinen til hva jeg vil uten å slite med lite resurser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...