Gå til innhold

Radeon X1800 XT på steroider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ASUS har og lansert en overklokket versjon: http://www.asus.com/products4.aspx?modelme...1=2&l2=8&l3=233

De har dog ikke valgt å navngi den x1800xt pe. Jeg ser at det er en ekstra strømkabel alene til skjermkortet. Er det virkelig nødvendig hvis man har en kraftig nok strømforsyning?

5307462[/snapback]

Det har vi skrevet om her. :)

5307721[/snapback]

 

Den er feil da, dere sier at den er klokket til 650 og 1550 MHz. Den er jo klokket til 700mhz kjernen og 1600mhz minnet.

Juke: Jeg tror fortsatt 7800gtx 512 er litt raskere i de fleste spill, men jeg tror x1800xt er et bedre kort :yes:

5307735[/snapback]

 

åssen kan du si at x1800 er et bedre kort når 7800gtx 512 er bedre i spill ? det er da et spill kort. og da er jo 7800gtx et bedre kort.

Lenke til kommentar
åssen kan du si at x1800 er et bedre kort når 7800gtx 512 er bedre i spill ? det er da et spill kort. og da er jo 7800gtx et bedre kort.

5314016[/snapback]

 

Selv om det er litt raskere i de fleste spill, så blir det jo bedre bildekvalitet med x1800xt, spesielt etter den nye 5.13 catalyst driveren. Dessuten er det store forbedringer i spill i hver nye driver, så jeg tror de trenger litt mer modning. Jeg har ikke sett noen tester med et kort som er overklokket til 700/1600, og det yter nok litt bedre. Den originale planen min var å kjøpe 7800gtx 512, men jeg endret planen til det kortet her! :dribble:

Lenke til kommentar
åssen kan du si at x1800 er et bedre kort når 7800gtx 512 er bedre i spill ? det er da et spill kort. og da er jo 7800gtx et bedre kort.

5314016[/snapback]

 

Selv om det er litt raskere i de fleste spill, så blir det jo bedre bildekvalitet med x1800xt, spesielt etter den nye 5.13 catalyst driveren. Dessuten er det store forbedringer i spill i hver nye driver, så jeg tror de trenger litt mer modning. Jeg har ikke sett noen tester med et kort som er overklokket til 700/1600, og det yter nok litt bedre. Den originale planen min var å kjøpe 7800gtx 512, men jeg endret planen til det kortet her! :dribble:

5314199[/snapback]

 

kjøper man det x1800xt på 700 mhz så er man i hvertfall ikke opptatt av støy og varme, vil nok tippe at det trenger en rimelig med kjøling på det kortet. men kan ikke si i følge tester at ati har noe bedre bildekvalitet en nvidia. men hver sin smak sikkert. jeg velger nvidia siden det var overklokkings vennling på grunn av lav stock speed. fikk klokka det fra 430 til 500 med stock stille kjøling, og på grunn av at det yter stabilt bra i alle spill. syns ati yter bra i menge spill, mens i noen spill så yter det ikke fuldt så bra.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at det er kun ytelsen i dagens spill som definerer hvilket kort som er best, men da beveger man seg inn på individuelle vurderinger. Men når det gjelder bildekvalitet har X1800 langt mindre shimmering og synlige mip-map overganger med default texture filtering innstillinger. Med ”High Quality” har X1800 i tillegg til mindre shimmering (ikke så stor fordel her lenger) en fordel med vinkel uavhengig AF. Den har også en stor fordel med å kunne kjøre AA med FP blending HDR. Dette vil jeg si er viktigere enn å ha noe høyere ytelse.

 

Det blir spennende å se hvordan ting utvikler seg når X1x00 driverene blir mer modne samt når spillene blir mer shader intensive og begynner å benytte seg av dynamic branching.

post-6993-1135078078_thumb.jpg

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Den har også en stor fordel med å kunne kjøre AA med FP blending HDR. Dette vil jeg si er viktigere enn å ha noe høyere ytelse.

5314833[/snapback]

Har sett veldig få spill med HDR-AA, og de testene jeg har sett må du ned i så lave oppløsninger med X1800-kortene for at det skal bli spillbart, at jeg nesten vil si at det er litt verdiløst foreløpig.

 

Kanskje du har noen bedre tester?

Lenke til kommentar
Har sett veldig få spill med HDR-AA, og de testene jeg har sett må du ned i så lave oppløsninger med X1800-kortene for at det skal bli spillbart, at jeg nesten vil si at det er litt verdiløst foreløpig.

 

Kanskje du har noen bedre tester?

5314929[/snapback]

Det eneste spillet som støtter AA med FP blending HDR er vel FarCry via en uoffisiell patch og dette spillet har et enormt ytelse tap med HDR.. halve ytelsen i 1280x1024. Andre spill som Splinter Cell:CT og Serious sam 2 har et langt langt mindre ytelse tap, men disse støtter i gjengjeld ikke AA med HDR. 4xAA i seg selv med X1800XT i FarCry med HDR har rundt et 20% tap. Men per idag har det ikke så mye verdi nei.

Lenke til kommentar
Fikk lyst til å sjekke det stedet Mistapi linket til for å se om det virkelig er så dårlig, kommer tilbake med bildet senere

 

edit: Det er det jo helt klart ikke

5315012[/snapback]

Nå er ikke disse bildene akkurat i nøyaktig samme posisjon. Bildet nr. 2 som er nærmest skulle du ha sett mer inn mot veggen. Prøv også å gå lenger bakover for at man bruke det blå lyset som referanse. Kanskje også kjøre ned oppløsningen for bedre sammenligning. Det trjede bildet viser problemet ganske klart dog.

Du kan også bruke IQ testen i 3DMark05 og sammenligne med dette bildet:

post-6993-1135084414_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Her tar du nokk feil, jeg har sjekket med bildet og står så nøyaktig som jeg kan komme (nå har de vært så snille å ikke tatt med hele gunnern slik at det blir noe vansklig å se), om noen her har et x1800xt og kan legge ut bildet blir det lettere å se?.

 

Om forkjellen haddet vært så store til x1800xt sitt favør er jeg veldig sikker på vi haddet sett mange fler eksempler der ute, jeg blir i så fall veldig overasket. Bildene som er linket ser ikke ut til å være på samme plass heller.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Det er et ubestridelig faktum at anisotrophic filteringen til G70 reduseres helt ned til 2xAF på texturer i visse vinkler, men det er ikke så ofte forskjellen er såpass tydelig. Det er flere tester som tar opp dette, bl.a Beyond3D:

http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r520/index.php?p=13

http://www.beyond3d.com/previews/nvidia/g70/index.php?p=06

 

Jeg har selv tatt noen bilder med 7800GT kortet mitt og jeg vil legge ut en sammenligning med X1800XL så snart jeg får det. Bildene blir hentet rett ut fra savegames slik at dem blir i nøyaktig samme posisjon.

post-6993-1135145277_thumb.jpg

post-6993-1135145311_thumb.jpg

post-6993-1135145363_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Her tar du nokk feil, jeg har sjekket med bildet og står så nøyaktig som jeg kan komme (nå har de vært så snille å ikke tatt med hele gunnern slik at det blir noe vansklig å se), om noen her har et x1800xt og kan legge ut bildet blir det lettere å se?.

 

Om forkjellen haddet vært så store til x1800xt sitt favør er jeg veldig sikker på vi haddet sett mange fler eksempler der ute, jeg blir i så fall veldig overasket. Bildene som er linket ser ikke ut til å være på samme plass heller.

5317337[/snapback]

Sitter med samme følelse selv. Jeg har samme kort som deg (7800GTX512) og sliter med å fremprovosere disse shimmering greine... JEg bruker vel og merke en litt nyere driver enn den som ligger på nVidia sine web-sider, men det skal ikke være noen forskjeller i AF.

 

Har en følelse at shimmering er en standard frase som alle fanATIkere kommer med... :( At AF på R520 er bedre enn på G70 er jeg ikke i tvil om, men for at det skal bli noe praktisk forskjell må du sette deg ned å studere det nøye!

Lenke til kommentar
Sitter med samme følelse selv. Jeg har samme kort som deg (7800GTX512) og sliter med å fremprovosere disse shimmering greine... JEg bruker vel og merke en litt nyere driver enn den som ligger på nVidia sine web-sider, men det skal ikke være noen forskjeller i AF.

 

Har en følelse at shimmering er en standard frase som alle fanATIkere kommer med...  :( At AF på R520 er bedre enn på G70 er jeg ikke i tvil om, men for at det skal bli noe praktisk forskjell må du sette deg ned å studere det nøye!

5317826[/snapback]

Det er også en bakside til den mynten. Men hvis du ikke ser det så er det bra for deg, men det er helt klart mange som gjør det. Bare se litt rundt på forumet til Beyond3D, der er det mange som er kresne på bildekvalitet.

 

http://www.3dcenter.org/artikel/g70_flimmern/index_e.php

 

Men det var ikke shimmering vi diskuterte her, men vinkel avhengig vs ikke vinkel avhengig AF.

Lenke til kommentar

Har fortalt deg dette før Mistapi, du har rett at dette synes på lav settings, men setter man på highquality fra desktopp er det ikke tegn til flimmering lenger, spiller mye office i css der flimmeringen var værst, her er det også helt borte - samme i hl2.

 

Dette med dos med af har jeg ikke noe tro på, men skal seff ikke utelukke det - men da må jeg seg bedre bevis. Alt maxet ut på 1600*1200 der det tydelig er tatt på samme plass, videre virker det foreløpig som flisespikkeri som blir blåst opp til et helt treværk

 

edit:

Jeg nekter forøvrig ikke for at r520 har en forbedring, men at den er så stor som du linket til er det jeg ikke helt er med på.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...