Gå til innhold

Til sak mot Microplex


Anbefalte innlegg

Men var det ikke slik at Microplex faktisk advarte mot denne og anbefalte en annen nippel?

Du mailer oss 22/4 og ber om anbefaling av pumpe/tank. Du lurer spesiellt på Alphacool 600 og 1000 og hvilke nippler du bør velge.

 

En av våre medarbeidere mailer deg tilbake samme dag og sier at vi har noen vinklede nippler av plast, men at de er så "tighte" at han ikke tør å anbefale dem. Han gir deg derfor heller en link til en annen nippel som vil være enklere å montere riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Kalles stolthet. Eller kanskje du har hoert om Prinsippsak?

 

Penger, det har jeg nok av.

5241292[/snapback]

 

Ja.. ikke for å være slem/stygg.., men jeg ser ett mønster her..

De som både har penger (og liker å utøve litt makt) setter igang slike prosesser.

Det er ofte derfor de har mye penger..og ikke bare bruker dem.. slik en tufs som meg.. :D

Jeg ville ikke brukt mye tid på å "krangle" med f.eks. Microplex.

Hadde jeg blitt tilbudt rimelig erstatning for *mulig* egen feil (ukyndig montering) så hadde jeg blitt glad.. Faktisk har jeg gjort akkurat det engang... i en RMA-forespørsel/sak mot .. nettopp.. Microplex..

Jeg synes Espen da håndterte saken/meg på en meget grei/ryddig måte.

Prinsipper er nok heller ikke min sterke side.. :)

Lenke til kommentar
NEI det gjorde de ikke

5241494[/snapback]

 

Så da er spørsmålet. Var svaret fra Microplex at de ikke turte å anbefale dem, men heller anbefalte andre fordi nipplene var for "tighte"? Dersom de gjorde det, så stiller du veldig svakt, og jeg vil anta at Microplex har alle eposter lagret for å legge fram i en eventuell sak.

Lenke til kommentar

Ut fra egen erfaring vet jeg at koniske og rette gjenger svært skjelden blir tett. Gjengene blir bar most og om det holder tett en kort stund så vil det før eller senere begynne å lekke. Videre er det store sjanser for at bosset sprekker da det ikke er dimensjonert for de ekstra spenningene som koniske kjenger gir, spesielt når det er snakk om plast.

 

Som "proff" burde Microplex kjenne til dette. De har tydlig ikke anbefalt løsningen men like vel valgt å selge ham produktet til tross for at de burde vite at kunden "en amatør" ønsket å montere dette i strid med anbefalingen. Dette kan ha gitt kunde tro på det ville fungere noe de da ikke gjorde.

 

Her blir det påstand mot påstand og det er nok bare avvente hva kjennelsen til forbrukertvist utvalget blir.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd en bedre og ryddigere Nettbutikk enn Microplex. Jeg kjenner en som var uheldig og Microplex var svært gode og tok saken med en gang og gjorde de som var rett.

 

Det er klart gjennom denne posten at det er din feil. Face it, sånn er livet. TL1000S sier mye fornuftig, det han har sagt i denne posten er intet untak.

 

Du burde ha kjørt vannkjølings systemet utenfor datamaskinen i noen dager før du tok det inn for det første. Det er en ganske gylden regel når det gjelder vann og datamaskiner, funker det først dårlig så funker det svært dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til eposter så er vel Microplex pliktige til å lagre dem over en viss tid. Ellers så gjør de det for sikkerhets skyld, slik som i dette tilfellet. Har sett de (eller en annen butikk) vist til denne epost lagringen i en annen post, hvor trådstarteren som klaget på dem fant opp ting som aldri ble nevnt i epostene.

 

Slik som jeg ser det, så har vel Microplex sitt på det tørre.

 

Men som det skrives i første post, så har trådstarter bevis for at han har montert utstyret slik som det skulle. Hvordan bevis er dette? Har du tatt opp alt på video? Det vil være umulig å bevise at du fulgte manualen selv om du har den liggende ved siden av PCen.

 

Det er veldig mange som prøver seg frem til ting stopper før de sjekker manualen om hvordan ting skal gjøres. Slik er det å være mann :whistle:

 

 

For meg ser denne posten ut til å være postet for å sverte Microplex siden du føler du har fått dårlig behanding. Selv om det for mange kan se ut til å være selvpåskylt.

 

Men uansett, fortell hvordan saken løste seg.

 

 

EDIT: har selv fundert på vannkjøling, og satte sammet ett system hos Microplex, sende inn oppsettet på mail dil dem, og fikk anbefalte endringer tilbake. Når (hvis?) jeg kjøper, så vil jeg nok følge de anbefalingene. Jeg kan ikke vannkjøling, det kan de.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Vel, vet ikke helt jeg.. men heldigvis er det ikke opp til meg å avgjøre.

Hadde det stått i manualen ett maks moment så hadde kjøper hadd tynnere grunn, da han ikke burde ha montert det uten riktig  utstyr, her en moment nøkkel.

5239570[/snapback]

 

Hvilken manual da?? Den som fulgte med pumpa, eller den som ikke(?) fulgte med nippelen? Hvis man bruker en nippel med samme gjenger som pumpa, noe som leverandøren nok anser for å være en selvfølge, så kan de skrues helt inn uten anstrengelser, fortrinnsvis med en pakning for å gjøre forbindelsen vanntett (gjengeteip er egentlig en uting, da det kan være vanskelig å vite hvor mye som trengs...)

 

Skruer og muttere kommer faktisk ikke med bruksanvisninger hvor det står at de kan bli ødelagte om man blander forskjellige typer gjenger -det anses for å være innlysende. Rørgjenger er ikke forskjellige fra andre gjenger i så måte!

 

Skal man sette sammen et vannkjølingsanlegg selv, fra løse komponenter, så må man vite hva man gjør. Det er ikke som ellers i dataverdenen, hvor kontakter etc. er konstruert så det ikke skal gå an å gjøre feil (men det fins jo faktisk av en eller annen grunn forskjellige typer skruer til harddisker og til å feste hovedkortet med, ikke sant?!)

 

Jeg husker ikke nøyaktig hvor sterkt Microplex frarådet å bruke denne nippelen, men de hadde i hvert fall anbefalt en annen type nippel foran den som ble kjøpt...

 

Jeg håper dette ikke er en forsmak på at vi nærmer oss amerikanske tilstander her i landet, hvor forbrukere forventer at f.eks. kaffekopper skal være merket "advarsel:innholdet kan være varmt" -ellers saksøker de spisestedet for millioner om de skulle søle kaffe på seg selv og få brannsår...

Lignende idiotiske advarsler blir jo satt på alt mulig fra brødristere til dobørster (ikke puss tennene med denne! :cry: ) for å beskytte seg mot søksmål... :no:

Lenke til kommentar
Nettopp.

Slik jeg ser denne saken, så har han kjøpt nipler som han faktisk har blitt frarådet å kjøpe...

Og så saksøker han Microplex for at tingene ikke passet/resulterte i defekte komponenter.

 

Jeg blir irritert.

5241692[/snapback]

 

 

Å jeg blir irritert når noen kritiserer noe uten å lese hele tråden. Trådstarter har flere ganger skrevet at MP ikke kom med noen anbefaling eller frarådelse.

Endret av ajohn_richard
Lenke til kommentar
Nettopp.

Slik jeg ser denne saken, så har han kjøpt nipler som han faktisk har blitt frarådet å kjøpe...

Og så saksøker han Microplex for at tingene ikke passet/resulterte i defekte komponenter.

 

Jeg blir irritert.

5241692[/snapback]

 

 

Å jeg blir irritert når noen kritiserer noe uten å lese hele tråden. Trådstarter har flere ganger skrevet at MP ikke kom med noen anbefaling eller frarådelse.

 

Mens Microplex selv sier at de kom med en slik advarsel. Det finnes fortsatt ingen beviser for hva som er korrekt. Dermed må man ta begge påstandene med en klype salt.

Lenke til kommentar
Hvilken manual da?? Den som fulgte med pumpa, eller den som ikke(?) fulgte med nippelen? Hvis man bruker en nippel med samme gjenger som pumpa, noe som leverandøren nok anser for å være en selvfølge, så kan de skrues helt inn uten anstrengelser, fortrinnsvis med en pakning for å gjøre forbindelsen vanntett (gjengeteip er egentlig en uting, da det kan være vanskelig å vite hvor mye som trengs...)

 

Skruer og muttere kommer faktisk ikke med bruksanvisninger hvor det står at de kan bli ødelagte om man blander forskjellige typer gjenger -det anses for å være innlysende. Rørgjenger er ikke forskjellige fra andre gjenger i så måte!

 

Skal man sette sammen et vannkjølingsanlegg selv, fra løse komponenter, så må man vite hva man gjør. Det er ikke som ellers i dataverdenen, hvor kontakter etc. er konstruert så det ikke skal gå an å gjøre feil (men det fins jo faktisk av en eller annen grunn forskjellige typer skruer til harddisker og til å feste hovedkortet med, ikke sant?!)

 

Jeg husker ikke nøyaktig hvor sterkt Microplex frarådet å bruke denne nippelen, men de hadde i hvert fall anbefalt en annen type nippel foran den som ble kjøpt...

 

 

Du leste kanskje ikke brevet i post 2? Der stod det utrykkelig at følger det ikke med manual hvor det står moment, så har ikke butikken en dritt de skulle ha sagt om de påstår han trakk for hardt til.

Slik tolket jeg det.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Mens Microplex selv sier at de kom med en slik advarsel. Det finnes fortsatt ingen beviser for hva som er korrekt. Dermed må man ta begge påstandene med en klype salt.

5244818[/snapback]

 

Trådstarter kan jo bare svare på om Microplex lyver når de skriver følgende:

En av våre medarbeidere mailer deg tilbake samme dag og sier at vi har noen vinklede nippler av plast, men at de er så "tighte" at han ikke tør å anbefale dem. Han gir deg derfor heller en link til en annen nippel som vil være enklere å montere riktig.

 

Begge parter har sikkert tatt vare på e-posthistorikken.

Lenke til kommentar
Mens Microplex selv sier at de kom med en slik advarsel. Det finnes fortsatt ingen beviser for hva som er korrekt. Dermed må man ta begge påstandene med en klype salt.

5244818[/snapback]

 

Trådstarter kan jo bare svare på om Microplex lyver når de skriver følgende:

En av våre medarbeidere mailer deg tilbake samme dag og sier at vi har noen vinklede nippler av plast, men at de er så "tighte" at han ikke tør å anbefale dem. Han gir deg derfor heller en link til en annen nippel som vil være enklere å montere riktig.

 

Men det kan jo like godt være trådstarter som lyver når han sier at de ikke har advart mot å bruke nipplene.

 

 

Begge parter har sikkert tatt vare på e-posthistorikken.

5245015[/snapback]

 

Men eposter er ikke noe problem å endre på. Så det beviser ingenting så lenge ikke begge legger den ut, og den i så tilfellet er lik.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Det blir i denne tråden nevnt at man hater "nå skal vi ta ditt og datt" poster. Mitt inntrykk er at det ofte handler om forumbrukere som fremstår som langt yngre, og med ikke like gode forutsetninger for å kjøre en sak i det omfang som trådstarter i dette tilfelle. De er ofte frustrerte og føler seg tråkka på av en mye større part enn seg selv, og det er ikke alltid at man selv er klar over at man har gjort feil (dessverre). Dette kan resultere i en post her på forumet. Mange ganger opplever jeg at de blir sabla ned av såkalt "oppegående knowitall's", om hvor inkompetente og mislykka de er. Det er snarere en trend å holde med selger uten forbehold til det motsatte er bevisst, enn motsatt, gjerne i en overlegen, arrogant tone. Det er for meg uforståelig, ettersom jeg regner med at de aller fleste på forumet vil umiddelbart føle seg som den svake part, straks de havner i samme situasjon (som kan skje fleste)… trist. Kom heller med konstruktive råd.

 

Dette gjelder ikke trådstarter, som virker som helt klart i stand til å hevde seg.

Om trådstarter har feil selv eller ikke, skal ikke jeg ta stilling til her.

 

I de aller fleste tilfeller er selger langt mer erfaren i å takle slike saker, og har med høy sannsynlighet rutine på å prøve det meste, før man eventuelt gir kunde rett. Det er med andre ord mye kynisme ute og går. Det er for de som kjenner til slike saker, slettes ikke ukjent, det å ta på seg "snillmasken", og tilby andre produkter eller samme, til redusert pris, eller på annen måte kompensere, når det i virkeligheten dreier seg om langt større tap, pga ringvirkninger langt utover den faktiske verdien på varen. Hvis kjøper/forbruker ikke lar seg manipulere, er neste skritt å gjemme seg bak tekniske forklaringer osv, som selvsagt alltid er den korrekte, ettersom de gjerne opproper seg selv som den eneste ekspertise på feltet. De aller verste gir seg aldri, fordi det er verdt å gamble på at den vanlige jevne forbruker ikke holder ut, enten av økonomiske grunner, eller ren og skjær utmattelse. Derfor er det bra at noen har sterke nok prinsipper til å forfølge dette hele veien, feil eller ikke feil. Å bli dratt helt til retten, er ikke uvanlig. Ikke overraskende gir de fleste seg lenge før dette. Synd, ettersom sjansen for medhold er stor (selvsagt avhengig av klokketro på egen sak).

 

At Microplex selv går ut og svarer i denne tråden, og henvender seg til trådstarter, bruker hw.no som kampforum, synes jeg er betenkelig og noe useriøst, siden de er en kommersiell aktør, mens et forum i alminnelig forstand, regnes som et område for vanlige folk som deg og meg.

 

For de som synes at det er siste spikeren i kista for trådstarter, når Microplex forteller om sin uskyld og refererer til sin e-post, og krever at nå får jammen trådstarter diske opp med beviser i form av e-post, er det da mer automatisk riktig at trådstarter må gjøre det, enn Microplex? Og som noen har nevnt… e-post sitat på denne måten, er ikke bevis. Om noen lyver, må vi nok bare ta til takke med det, dessverre. Hvis trådstarter står fast ved at det Microplex sier er feil, må vi godta det, i like stor grad som motsatt.

 

Når det gjelder vannkjøling er min personlige mening, og som det kommer frem av tråden, i følge Microplex selv, og andre brukere, at vannkjøling ikke burde selges på samme måte som i dag, og helst burde monteres av kyndige fagfolk, ettersom det faktisk er nødvendig med en viss erfaring, og at det er en ”risikosport”, hvilket gjør reklamasjon vanskelig… med eller uten skyld. Man har også med en betydelig risiko å gjøre, utover skade på selve varen i seg selv. Kjenner til flere ”gamle og grå”, erfarne pcbyggere/brukere, som har ***** på draget, når det gjelder vannkjøling.

 

Personlig synes jeg det lukter litt fisk av det hele, og tror jeg kommer til å holde meg unna Microplex... det finnes da nok alternativer.

 

Edit: skrivefeil

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar

Helt enig Extantitus, det er flere som dømmer både den ene og den andre veien på grunnlag av det som står i tråden uten å tilsynelatende forstå at det her ikke er mye grunnlag for objektive sannheter. Mistro til trådstarter er betenkelig, særlig siden slike forum er av, til og for den vanlige mann. Jeg setter derimot pris på forslag til hva trådstarter kan ha gjort feil, eller hva som kan ha vært galt med varen, uten at dette kommer samtidig med angrep mot en av partene.

 

At MP forsvarer seg i tråden virker også for meg som merkverdig opptreden av en profesjonell aktør, enig med deg. Dessuten fører vel dette med seg at de må svare hver eneste gang det kommer en anklage på forumet, da stillhet vil kunne tolkes som skyldinnrømmelse.

Lenke til kommentar
Helt enig Extantitus, det er flere som dømmer både den ene og den andre veien på grunnlag av det som står i tråden uten å tilsynelatende forstå at det her ikke er mye grunnlag for objektive sannheter. Mistro til trådstarter er betenkelig, særlig siden slike forum er av, til og for den vanlige mann. Jeg setter derimot pris på forslag til hva trådstarter kan ha gjort feil, eller hva som kan ha vært galt med varen, uten at dette kommer samtidig med angrep mot en av partene.

 

At MP forsvarer seg i tråden virker også for meg som merkverdig opptreden av en profesjonell aktør, enig med deg. Dessuten fører vel dette med seg at de må svare hver eneste gang det kommer en anklage på forumet, da stillhet vil kunne tolkes som skyldinnrømmelse.

5246581[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt det merkverdige med å komme med sin tolkning av saken på en forumside. Synes det er helt greit, virker aktøren mindre seriøs av den grunn?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner faktisk ikke til en eneste stor aktør i noen bransjer som forsvarer seg mot kundeangrep i offentlige fora. Nå er ikke det nødvendigvis et argument mot å gjøre dette, men jeg synes iallfall personlig at inntrykket man gir er useriøst. Det samme gjelder foretak som reklamerer for seg selv gjennom forum - jeg har sett eksempler på det på dinside.no under artikkelkommentarer.

 

Kommersielle aktører har ikke noe å gjøre i offentlige forum, mener jeg. Det finnes kanskje ikke noen allmenngyldig kotyme for slikt, men jeg er veldig enig i tankegangen til Extantitus på området.

 

:innocent: Uansett har jeg full respekt for andre som måtte mene annerledes. Det er vanskelig å finne gode argumenter, jeg har en "slik-skal-det-være" følelse mht kommersielle på offentlige forum.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Jeg kjenner faktisk ikke til en eneste stor aktør i noen bransjer som forsvarer seg mot kundeangrep i offentlige fora. Nå er ikke det nødvendigvis et argument mot å gjøre dette, men jeg synes iallfall personlig at inntrykket man gir er useriøst. Det samme gjelder foretak som reklamerer for seg selv gjennom forum - jeg har sett eksempler på det på dinside.no under artikkelkommentarer.

 

Kommersielle aktører har ikke noe å gjøre i offentlige forum, mener jeg. Det finnes kanskje ikke noen allmenngyldig kotyme for slikt, men jeg er veldig enig i tankegangen til Extantitus på området.

5246695[/snapback]

 

De må da få lov til å forsvare seg her?

Tråstarter kommer med en påstand og vet Microplex at det de sier er sant så burde de da få lov til å kommentere en (evt.) usaklig post...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...