Gå til innhold

Hva skjer egentlig etter døden?


Anbefalte innlegg

Hva skjer egentlig etter døden?

 

For oss som er kristne står det et evig liv på lur :thumbup:

5248758[/snapback]

 

 

Hva med muslimer da?? Er ikke det jeg azz men.. Kommer de til den 7'ende himmel eller hva f man kaller det?? =p

 

Seriøst.. Så tror jeg som om feks.. Du blir født.. Du husker jo ikke at du ble født eller de første 3 åra dine?? Kanskje det er sånn at du bare starter et nytt liv.. Ingen vet..

Men hvis jeg finner det ut før dere så kan jeg sikker sende dere en melding på ett eller annet vis så dere er forbredt?? =D

 

Er trøtt nå.. Sier seg selv.. =D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel når du dør så skjer følgende:

 

Hvis du dør blir du enten kremert eller så blir du gravlagt du.

 

Hvis du blir kremert så er saken grei, men blir du gravlagt har du to valg:

 

1. Du blir blomster og busker

 

2. Du blir trær.

 

Blir du blomster og busker er saken grei, men blir du tre har du to valg:

 

1. Du blir avispapir.

 

2. Du blir dopapir.

 

Blir du avispapir så er saken grei, men blir du dopapir har du to valg:

 

1. Du blir brukt av en mann

 

2. Du blir brukt av en jente.

 

Hvis du blir brukt av en mann så er saken grei, men blir du brukt av en jente så har du to valgt:

 

1. Du blir brukt foran.

 

2. Du blir brukt bak.

 

Blir du brukt foran er det greit, men blir du brukt bak så begynner du å lure på hvorfor du er så jævlig uheldig :tease:

 

*Fritt omskrevet* :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva skjer egentlig etter døden?

 

For oss som er kristne står det et evig liv på lur :thumbup:

5248758[/snapback]

 

Vel det er vel tidspunktet dere endelig oppdager det samme som oss andre at det bare dreier seg om en stor eventyr bok oppdiktet av menneskene og at dere har kastet bort store deler av livet deres.

 

Men hvis det likevel skulle være slik at det skulle finnes en himmel og evig liv så skjønner jeg egentlig ikke de som vil bo på et slikt kjedelig og folketomt sted. Nei da er det bedre å bo i de mer varmere trakter :w00t:

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke tid og ressurser på noe vi antakelig ikke kommer til å få vite noe om så lenge vi lever så hvorfor trenger vi å bruke tiden vår på dette?

 

Skriver dette fordi dette er og blir en evig diskusjon og man hører de samme svarene hver gang man har denne diskusjonen.

 

Vil ikke ødlegge for noen med denne kommentaren men syns disse diskusjonene blir lange og utrekkende som ikke gir noget men som bare gjentar seg.

Lenke til kommentar
Hva skjer egentlig etter døden?

 

For oss som er kristne står det et evig liv på lur :thumbup:

5248758[/snapback]

Prøver du å si at det vil skje noe annet med kristne etter døden enn ikke-kristne? :mad: Det vil jeg kalle å oppheve seg selv til "noe bedre" og diskriminering og undertrykking av oss ikke-kristne. Fy.

 

Men tilbake til tema: Jeg tror ikke på "forskjellsbehandling" etter døden. I det man dør så slukner man som en lyspære som ikke får strøm lengre. I løpet av kort tid kjøles glødetråden ned så mye at den slutter å lyse. Det samme tror jeg skjer med oss. Etter kort tid vil all nerveaktivitet (inkludert tanker, hjernen og det noen kaller "sjel") stoppe opp fordi cellene ikke lengre blir tilført næring. Signalstoffene i hjernen blir ikke etterfyllt lengre og tankene dør ut som en glødetråd uten strøm. Legg merke til at jeg ikke skiller på "sjel" og tankevirksomhet og de fysiske og kjemiske prosessene som skjer i hjernen når man tenker. Forråtnelsesprossessen er faktisk i gang før man dør, gjennom hele livet, men holdes i sjakk av kroppens celler. I noen deler av kroppen er forråtnelsen mye mer i gang enn andre steder. F.eks i tarmsystemet. I det man dør forsvinner næringa til de beskyttende cellene og forråtnelsen begynner å ta over kroppen. Dvs. bakterier, virus og parasitter lever videre etter at kroppen dør. Enkelte celler i kroppen tåler lengre tid enn andre uten oksygen og næring. Hjernen er vel det som dør først, mens huden er noe av det som dør sist. Jeg har lest at hudceller ofte er i live hele 24 timer etter døden inntraff. Jeg antar at muskler, blodceller, og en del annet lever i opptil flere timer etter døden inntraff. Det har f.eks vært mulig å sy på plass en hel underarm som ble kuttet av i en arbeidsulykke flere timer etter ulykka. Armen og majoriteten av cellene overlevde altså flere timer frakoblet kroppen. Siden tarmsystemet inneholder veldig mye bakterier som har god tilgang på næring så svulmer ofte magen opp på døde etter et par dager. Hvis det ikke stagneres av at den døde plasseres på kjølerom da. Døde som ikke blir funnet før uker etter dødsfallet har ofte svulmet opp så mye at de har eksplodert. Enten revnet langs magen eller hatt en real utblåsning av tarmsystemet fra enden.

 

Til dere som savner en "sjelelig forklaring": Husk at mye av din identitet lever videre i from av genetisk arv i dine barn, og det du har overført av kunnskaper og tanker til dine barn og andre vil også leve videre i deres hjerne. "Sjelen" er altså ikke tapt selv om man har en fysisk forklaring på fenomenet tanke og død, men lever videre på flere måter gjennom andres tanker. Ikke noe telepati, men f.eks en historie du har fortalt som huskes fortsatt og fortelles videre. Den lille historien var en del av deg og lever altså videre. Sånn er det med utallige bruddstykker av det som utgjør din "sjel".

Lenke til kommentar
Hva skjer egentlig etter døden?

 

For oss som er kristne står det et evig liv på lur :thumbup:

5248758[/snapback]

Prøver du å si at det vil skje noe annet med kristne etter døden enn ikke-kristne? :mad: Det vil jeg kalle å oppheve seg selv til "noe bedre" og diskriminering og undertrykking av oss ikke-kristne. Fy.

 

 

5253402[/snapback]

 

ehm, du skjønte vel at han mente at kristne tror på evig liv ?:s ser ikke helt hvordan det kan være undertrykking av andre.. Alle kan jo bli kristne om de vil, og innstille seg på at etter livet er det bare fryd og gammen. Jeg er, som du kanskje har gjetta, ikke en av disse men...

Lenke til kommentar
[... highwayman dies from too much vampires ...]

The rider was heavily wrapped up against the cold.

'Your money or your life!' said the highwayman.

I'M SORRY?

'Your money,' said the highwayman, 'or your life. Which part of this don't you understand?'

OH, I SEE. WELL, I HAVE A SMALL AMOUNT OF MONEY.

A couple of coins landed on the frosty road. The highwayman scrabbled for them but could not pick them up, a fact that only added to his annoyance.

'It's your life, then!'

The mounted figure shook it's head. I THINK NOT. I REALLY DO.

It pulled a long curved stick out of a holster. The highwayman had assumed it was a lance, but now a curved blade sprang out and glittered blue along its edges.

I MUST SAY THAT YOU HAVE AN AMAZING PERSISTENCE OF VITALITY, said the horseman. It was not so much a voice, more an echo inside the head. IF NOT A PRESENCE OF MIND.

'Who are you?'

I'M DEATH, said Death. AND I REALLY AM NOT HERE TO TAKE YOUR MONEY. WHICH PART OF THIS DON'T YOU UNDERSTAND?

-- Terry Pratchett - Carpe Jugulum
Lenke til kommentar
ehm, du skjønte vel at han mente at kristne tror på evig liv ?:s ser ikke helt hvordan det kan være undertrykking av andre.. Alle kan jo bli kristne om de vil, og innstille seg på at etter livet er det bare fryd og gammen. Jeg er, som du kanskje har gjetta, ikke en av disse men...

5253409[/snapback]

Kristne har en tendens til å se på seg selv som "bedre" enn ikke-kristne. Dette er en nedlatende holdning jeg ville reagere litt på uten å skape en hel debatt av det. Det hørtes ut som han trodde på evig liv kun for de kristne. Det strides jo litt i kristne miljøer om alle kommer til himmelen, eller om noen kommer til himmelen og noen til helvete eller om noen kommer til himmelen mens resten bare råtner bort.

 

Han skal få lov til å tro hva han vil (selvfølgelig), men jeg vil gjerne slippe å lese mellom linjene at "vi kristne er bedre enn andre så derfor vil vi møte noe bedre etter døden enn dere".

 

Blandt verdens relgioner (og oss ikke-troende) så er det veldig mange fantasifulle forventninger om hva døden egentlig innebærer. Hva som egentlig skjer finner vi vel ikke ut av før vi dør. (evt at man ikke finner det ut da heller om min teori om at man slukner bort som en lyspære som mister strømmen skulle vise seg å stemme.)

 

Historisk er det også fantasifulle kristne teorier på hva himmel og helvete egentlig er. For noen hundre år siden var det almennt akseptert at helvete var noen meter under torva, gjerne på skumle plasser og at himmelen var et stykke lengre opp enn skyene. I dag vet vi jo mye mer enn den gangen om hva om befinner seg disse plassene så nå går de kristne teoriene oftere ut på at man havner i et slags parallellt univers eller en annen dimmensjon. Morsomt hvordan slikt sakte men sikkert endrer seg etter hvert som vitenskapen raserer kristne teorier.

Lenke til kommentar

å? æ e sånnderre hindu elns. da ska æ ætter dødn oppstå såm en nytt væsn, trur æ. håpa på en gud så kan æ ei alle :dribble:

 

nei sorry! er nokk ikke noe liv etter døden, eller er det? hva vet vi, hvorfor tror noen at det er det? en ide kommer ikke av seg selv.. den er inspirert/påvirket av noe....

Lenke til kommentar
Det kan vel være at det "lille" øyeblikket oppleves som en evighet for den aktuelle personen? Tid er vel relativt og knyttet til nettopp hjernen...

5244243[/snapback]

Isåfall ville det være synd om man hadde sluttet å produsere endorfiner og andre lykkebringende stoffer :scared:

5252709[/snapback]

 

 

Du tror ikke kanskje at det er en grunn til at hjernen produserer endorfiner i de siste sekundene da? :yes: Det skal visst være en LSD-liknende rus iflg de som har forsket på det, så hvis vi opplever de siste sekundene som evig, så er det iallefall en behagelig evighet. :D

Lenke til kommentar

Kva som skjer med kroppen er vel udiskutabelt, med mindre du er Olav den heilage. Om du flyr opp i himmelen eller ramlar ned i helvete eller berre sluttar å eskistere når kroppen seier stopp er opp til kvar enkelt å finne ut.

 

For min del held eg ein knapp på at slutt er slutt, ingen skyride eller englekor.

Lenke til kommentar
Du tror ikke kanskje at det er en grunn til at hjernen produserer endorfiner i de siste sekundene da?  :yes: Det skal visst være en LSD-liknende rus iflg de som har forsket på det, så hvis vi opplever de siste sekundene som evig, så er det iallefall en behagelig evighet.  :D

5254872[/snapback]

Og da tør vi ikke tenke på hva som ville skje om man mot formodning ikke hadde produsert dem :whistle:

Lenke til kommentar

Ingen kan ta fra deg troen på at du skal komme til "himmelen" etterhvert. Det har ingenting med at en er bedre enn andre å gjøre, men en innrømmelse av en tro og ett håp. Om en frelsesplan for en som ikke holder mål, troen på Jesus som frelser. Dette gjelder forholdet mellom deg og din Gud. Hold på gleden over hå ha denne overbevisningen om et evig liv i himmlen, det har du full rett til og så er det ufattelig godt og trygt, selvsagt. Filosofens ord: "Det er bedre å tro og ta feil, enn ikke å tro og så oppdage at en har tatt feil."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...