Gå til innhold

AMD Opteron 150, bra valg?


Alekz88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, du vil ikke få noen bedre klokk ved å velge en 150 framfor en av de billigere modellene. Det som derimot har å si er hva slags stepping du får.

5205841[/snapback]

Det er ikke helt riktig. En høyere modell kan overklokkes mer og gir mer ytelse per MHz.

 

Alekz88: Hvis du har FX-55 så vil ikke jeg anbefale at du bytter.

Lenke til kommentar
Det er ikke helt riktig. En høyere modell kan overklokkes mer og gir mer ytelse per MHz.

 

Alekz88: Hvis du har FX-55 så vil ikke jeg anbefale at du bytter.

5206953[/snapback]

 

En høyere modell gir ikkje mer ytelse per mhz. De er identisk like, det er bare multiplier som er forskjellig.

5207031[/snapback]

Feil. Høyere modell har kjerner av høyere kvalitét. Les litt om hvordan prosessorer lages: Hvordan lages prosessorer?. Hadde det vært som du sier, så hadde "alle" kjøpt den billigeste prosessoren og overklokket den til topp. Men sånn er det ikke.
Lenke til kommentar
Det er ikke helt riktig. En høyere modell kan overklokkes mer og gir mer ytelse per MHz.

 

Alekz88: Hvis du har FX-55 så vil ikke jeg anbefale at du bytter.

5206953[/snapback]

 

En høyere modell gir ikkje mer ytelse per mhz. De er identisk like, det er bare multiplier som er forskjellig.

5207031[/snapback]

Feil. Høyere modell har kjerner av høyere kvalitét. Les litt om hvordan prosessorer lages: Hvordan lages prosessorer?. Hadde det vært som du sier, så hadde "alle" kjøpt den billigeste prosessoren og overklokket den til topp. Men sånn er det ikke.

5207381[/snapback]

Av hva det jeg har sett på XS, så ser det ut til at det er et lite steg fra 144 -> 146, men derifra og opp så er det bare steppingen som avgjør om du får en god chip.

 

edit: en cpu med en kjerne av bedre kvalitet vil ikke gi mer ytelse per mhz, den kan bare kjøre flere mhz.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Det er ikke helt riktig. En høyere modell kan overklokkes mer og gir mer ytelse per MHz.

 

Alekz88: Hvis du har FX-55 så vil ikke jeg anbefale at du bytter.

5206953[/snapback]

 

Feil. Høyere modell har kjerner av høyere kvalitét. Les litt om hvordan prosessorer lages: Hvordan lages prosessorer?. Hadde det vært som du sier, så hadde "alle" kjøpt den billigeste prosessoren og overklokket den til topp. Men sånn er det ikke.

5207381[/snapback]

 

Dette er rett og slett tullprat. En Opteron 144 overklokket til 2800mhz yter akkurat likt som en FX57 på 2800mhz.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Dette er rett og slett tullprat. En Opteron 144 overklokket til 2800mhz yter akkurat likt som en FX57 på 2800mhz.

5209064[/snapback]

Nei. Det er faktisk forskjell. En FX57 går på 14x200MHz, mens en Opteron 144 (1,8GHz) har en maksimal multiplier på 9x og må dermed ha en HT-buss på hele 311MHz. Dette gir ørlite ekstra ytelse, men det som virkelig gir mer ytelse er om man har minne som tråler å kjøre synkront på denne hastigheten. Selv om man setter ned minnet til 5/6 så vil det gå på respektable 259MHz og dermed yte bedre enn en FX57 på orginal hastighet.

 

Opteron 165 sier bare jeg da ;)

Jeg også :)

Lenke til kommentar
efikkan Postet 25/11-2005 : 21:39

Feil. Høyere modell har kjerner av høyere kvalitét. Les litt om hvordan prosessorer lages: Hvordan lages prosessorer?. Hadde det vært som du sier, så hadde "alle" kjøpt den billigeste prosessoren og overklokket den til topp. Men sånn er det ikke.

Når det gjelder disse Opteron cpu'ene er det jo nettopp det som foregår, sitter feks selv her med en 146 på 2,95Ghz dagligfart, og det er verken noen rekord eller unikt.

Jeg vet ikke hva som er riktig svar på årsaken, men vil tro det har noe med produksjonsprosessen å gjøre. At den har blitt såpass bra at de fleste cpu'er som kommer ut ville klart kravene til en høyere modell. Men for å opprettholde markedet på alle nivåer må de kunne levere både billige og dyrere cpu'er.

En annen sak er vel at for i alle fall Intel's del har man satt "taket" for Ghz der det er i dag først og fremst pga varmeutviklig og strømforbruk, og ikke egentlig fordi det ikke klokker lenger.

 

Alekz88, det er jo litt galskap og bytte ut FX'en kanskje, men som du sier trangen til å prøve noe annet er jo et argument, dualcore er et argument, og sist med ikke minst, hvis den FX'en er av eldre type, får du en vesentlig bedre minnekontroller :)

Lenke til kommentar
efikkan Postet 25/11-2005 : 21:39

Alekz88, det er jo litt galskap og bytte ut FX'en kanskje, men som du sier trangen til å prøve noe annet er jo et argument, dualcore er et argument, og sist med ikke minst, hvis den FX'en er av eldre type, får du en vesentlig bedre minnekontroller :)

5219998[/snapback]

 

Thnx! :D

 

Blir nok en DC Opteron da..

Får se hvor langt bankkortet rekker!

(Får desverre ikke bruke mamma sitt lenger :thumbdown: ) :tease:

 

OT: Må bare si hvor evig bra dette forumet og folka

som svarer er!:D:thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Ville anbefalt deg en DC OPTERON, har selv anskaffet en AMD 165 for en stund tilbake og denne kjører eg nå på 2.8GHz 24/7, dvs 1GHz OC, noe som er veldig tilfredstillende. Aldri vært så fornøyd som eg er med denne CPUen! Anbefales!

Men en ting en må huske, disse DC OPTERON'ene blir veldig varme, kjører 1.55V på min CPU og har da 49grader på det varmeste med begge kjernene aktive over lengre tid og dette er med vannkjøling!

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...