Gå til innhold

Dell på vei mot AMD?


Anbefalte innlegg

Jeg ville bli overrasket om AMD setter moral over penger

5189530[/snapback]

Så du mener det er umoralsk av AMD å samarbeide med Dell?

5189590[/snapback]

 

Heh, det var da også en tolkning :) Den meningen er det isåfall ditt innlegg som fronter sånn som jeg leser det. Min kommentar var mer rettet mot "På den annen side; I business handler det om penger og ikke moral, så helt utenkelig er det kanskje ikke?"

 

AtW

5189656[/snapback]

Ser ikke hva moral har med dette å gjøre, men kanskje enkelte her på forumet tror at det handler om prinsipper....? AMD har surmulet i lang tid og startet rettsaker mot Intel blant annet pga Dell ikke vil kjøpe CPUer av dem(dvs de har prøvd å innbille seg om at Intel har truet blant annet Dell til å kun kjøpe CPUer fra dem). Sef vil AMD selge CPUer og sef gir de f i noens illusjoner om at det handler om prinsipper :) AMD kan ikke leve på entusiaster i evig tid, avtaler med produsenter som Dell vil være nødvendige fremover for AMD og særlig for å komme seg inn på ett stadig voksende marked for bærbare PCer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samvittighet?  :!:

 

En rask sjekk bereftet min mistanke: Ikke bare  er AMD eiet av institusjonelle investorer, men mange av dem har også eierinteresser i Intel. Barclays Bank, Vanguard, Goldman Sachs med flere har betydelige poster i både Intel og AMD.

 

Det er nok ikke samvittigheten som bestemmer hvor de plasserer pengene sine nei...

 

Geir :)

5189743[/snapback]

 

Helt enig. Ingen aksjeselskaper vil bevisst foreta valg som ikke er ment å maksimere eiernes avkastning. Det er faktisk den viktigste jobben til ledelsen og styret. Så lenge "samvittighet" ikke forventes å gå hånd i hånd med lønnsomhet så vil AMD "handle uten samvittighet".

 

Ærlig talt, man jobber i en bedrift for å tjene penger, setter man ikke-lønnsomme prinsipper foran penger er det på hue og ut.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Personelig vil jeg ikke bli overrasket om Dell begynner å selge maskiner med amd prosessorer, jeg har vel sagt det flere ganger før at den dagen Dell finner det økonomisk lønnsomt så gjør de det. Skulle ellers bare mangle.

Det er i dag slik med Dell som det er med svært mange firmaer verden rundt(inkl Norge) at de har en god avtale med den ene levrandøren (forøvrig helt lovlig) som gjør at det ikke er økonomisk lønnsomt å satse på en til.

Dette ser vi daglig her hjemme på berget,både innen byggebransjen, matvarekjedr, bilforhandlere osv osv .

Lenke til kommentar
Jeg ville bli overrasket om AMD setter moral over penger

5189530[/snapback]

Så du mener det er umoralsk av AMD å samarbeide med Dell?

5189590[/snapback]

 

Heh, det var da også en tolkning :) Den meningen er det isåfall ditt innlegg som fronter sånn som jeg leser det. Min kommentar var mer rettet mot "På den annen side; I business handler det om penger og ikke moral, så helt utenkelig er det kanskje ikke?"

 

AtW

5189656[/snapback]

Ser ikke hva moral har med dette å gjøre, men kanskje enkelte her på forumet tror at det handler om prinsipper....? AMD har surmulet i lang tid og startet rettsaker mot Intel blant annet pga Dell ikke vil kjøpe CPUer av dem(dvs de har prøvd å innbille seg om at Intel har truet blant annet Dell til å kun kjøpe CPUer fra dem). Sef vil AMD selge CPUer og sef gir de f i noens illusjoner om at det handler om prinsipper :) AMD kan ikke leve på entusiaster i evig tid, avtaler med produsenter som Dell vil være nødvendige fremover for AMD og særlig for å komme seg inn på ett stadig voksende marked for bærbare PCer.

5189809[/snapback]

 

Personlig har jeg ikke sagt noe om denne saken har noe med moral å gjøre, jeg har bare poengtert at AMD neppe setter moral over penger. De aller færreste store bedrifter bryr seg om noe annet enn penger (desverre)

 

AtW

Lenke til kommentar
De aller færreste store bedrifter bryr seg om noe annet enn penger (desverre)

 

Jeg er ikke sikker på om eierne, som i dette tilfelle forvalter vanlige folks spare- og/eller pensjonspenger, synes at det er noe "desverre". Men det blir en litt mer omfattende diskusjon. Selv ville jeg satt pris på om aksjefond som skulle forvalte mine penger ungikk å investere dem i uetisk virksomhet. Litt er jeg villig til å betale for mine prinsipper.

 

Men jeg hadde ikke hatt noen problemer med en investering i Dell, uansett om de selger AMD eller ikke.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
De aller færreste store bedrifter bryr seg om noe annet enn penger (desverre)

 

Jeg er ikke sikker på om eierne, som i dette tilfelle forvalter vanlige folks spare- og/eller pensjonspenger, synes at det er noe "desverre". Men det blir en litt mer omfattende diskusjon. Selv ville jeg satt pris på om aksjefond som skulle forvalte mine penger ungikk å investere dem i uetisk virksomhet. Litt er jeg villig til å betale for mine prinsipper.

 

Men jeg hadde ikke hatt noen problemer med en investering i Dell, uansett om de selger AMD eller ikke.

 

Geir :)

5189930[/snapback]

 

Mulig de ikke synes det er et problem, men personlig ser jeg på det som et samfunnsproblem at store bedrifter bare bryr seg om penger, det er ikke få eksempler på negative konsekvenser av dette. Jeg tror ikke menneskeheten som helhet tjener på en slik holdning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mulig de ikke synes det er et problem, men personlig ser jeg på det som et samfunnsproblem at store bedrifter bare bryr seg om penger, det er ikke få eksempler på negative konsekvenser av dette. Jeg tror ikke menneskeheten som helhet tjener på en slik holdning.

 

AtW

 

Jeg kan til dels være enig i den, men diskusjonen går fort OT nå :)

 

Akkurat i denne saken så er det faktisk få eller ingen negative konsekvenser av at AMD kun tenker på å tjene penger. De tjener faktisk penger for sine eiere og skaper inntekter for både privatpersoner og myndigheter. At enkelte AMD-entusiaster føler seg snurt er en ubetydelig negativ konsekvens.

Lenke til kommentar
Jeg ser frem til en lang meningsløs tråd som kun har som hensikt å være fyllstoff mellom forrige tråd om akkurat samme tema og den neste som kommer om ca et halvt år.

 

Dell på vei mot AMD? Veldig lite sannsynlig. Har jeg en gang tatt meg tid til å lese artikkelen, vel vitende om at det er fullstendig bortkastet tid av mitt liv? Veldig lite sannsynlig.

5189342[/snapback]

Tror mange sa det samme angående mac til intel, helvete fryser over av og til. Er nok ikke like skrå sikker som deg.

 

Fatter at Dell går til amd men det som er helt sykt er timingen. Hvorfor nå, intel har jo et konge roadmap foran seg. Her står det MYE bedre forklart enn på hw.no http://arstechnica.com/news.ars/post/20051121-5604.html

 

Dell selger jo noen AMD CPUer på nettsidene, selv om de ikke selger systemer "enda".

Lenke til kommentar

Hadde besøk av en Dell selger på jobben her om dagen, og da ble spørsmålet om hvorfor Dell ikke selger AMD tatt opp.

 

Forklaringen var visstnok at AMD kunne ikke garantere at de klarte å levere raskt nok.

Kravet var vissnok at det skulle maks ta 20 minutter fra at Dell sendte inn en bestilling, til at de hadde fått det levert på rampa.

Dvs at AMD må ha et lager vegg i vegg med Dell.

 

nb: husk dette er kun info som jeg har fått av en selger i Dell.............

Lenke til kommentar
Hadde besøk av en Dell selger på jobben her om dagen, og da ble spørsmålet om hvorfor Dell ikke selger AMD tatt opp.

 

Forklaringen var visstnok at AMD kunne ikke garantere at de klarte å levere raskt nok.

Kravet var vissnok at det skulle maks ta 20 minutter fra at Dell sendte inn en bestilling, til at de hadde fått det levert på rampa.

Dvs at AMD må ha et lager vegg i vegg med Dell.

 

nb: husk dette er kun info som jeg har fått av en selger i Dell.............

5191458[/snapback]

 

Det må være BS, noe som kan stemme når en selger er inblanet. Er ikke verren enn å sende mer enn 10 prossesorer av gangen.

Lenke til kommentar

Dell selger jo noen AMD CPUer på nettsidene, selv om de ikke selger systemer "enda".

5191378[/snapback]

 

Incidentally, we asked AMD whether Dell bought its CPUs through distributors or direct, and the answer is through distribution. Dell, said a rep, has been selling odd bits and pieces of AMD products for a long time and it doesn't necessarily mean apples will be falling from Round Rock anytime real soon. µ

 

Du må ikke tro Dell selger AMD-prosessorer. De gjør det via andre, slik de kan tjene mer penger. :)

Lenke til kommentar
Hadde besøk av en Dell selger på jobben her om dagen, og da ble spørsmålet om hvorfor Dell ikke selger AMD tatt opp.

 

Forklaringen var visstnok at AMD kunne ikke garantere at de klarte å levere raskt nok.

Kravet var vissnok at det skulle maks ta 20 minutter fra at Dell sendte inn en bestilling, til at de hadde fått det levert på rampa.

Dvs at AMD må ha et lager vegg i vegg med Dell.

 

nb: husk dette er kun info som jeg har fått av en selger i Dell.............

5191458[/snapback]

 

Det må være BS, noe som kan stemme når en selger er inblanet. Er ikke verren enn å sende mer enn 10 prossesorer av gangen.

5191980[/snapback]

 

Hvis du har hørt om JIT manufacturing så er utsagnet plausibelt selv om det kanskje ikke er eneste grunn til at Dell ikke kjøper AMD. Grunnen til at Dell vil ha kort leveringstid er at de vil minimere kapitalbindingen i varelager.

Lenke til kommentar
Hadde besøk av en Dell selger på jobben her om dagen, og da ble spørsmålet om hvorfor Dell ikke selger AMD tatt opp.

 

Forklaringen var visstnok at AMD kunne ikke garantere at de klarte å levere raskt nok.

Kravet var vissnok at det skulle maks ta 20 minutter fra at Dell sendte inn en bestilling, til at de hadde fått det levert på rampa.

Dvs at AMD må ha et lager vegg i vegg med Dell.

 

nb: husk dette er kun info som jeg har fått av en selger i Dell.............

5191458[/snapback]

 

Det må være BS, noe som kan stemme når en selger er inblanet. Er ikke verren enn å sende mer enn 10 prossesorer av gangen.

5191980[/snapback]

 

Hvis du har hørt om JIT manufacturing så er utsagnet plausibelt selv om det kanskje ikke er eneste grunn til at Dell ikke kjøper AMD. Grunnen til at Dell vil ha kort leveringstid er at de vil minimere kapitalbindingen i varelager.

5192674[/snapback]

 

Men er det vanlig å ha et lager på bare 20 minutt med varer? Selv med JIT-manufacturing er det vel vanlig å ha litt mer enn det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Men er det vanlig å ha et lager på bare 20 minutt med varer? Selv med JIT-manufacturing er det vel vanlig å ha litt mer enn det?

 

AtW

5192707[/snapback]

 

Tja, godt mulig. Har litteratur med JIT eksempler på 30-40 min og 2 timer, men den er noen år gammel så kanskje det har gått et skritt videre. 20 minutt er kanskje ikke normalfrekvensen, men siden Dell kun lager på ordrebestilling så kan vel minstekravet være 20 min... :hmm:

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Dette er nok engang det årlige Dell/AMD-ryktet som dessverre så mange biter på hver gang, men som bare er et spill for galleriet:

http://www.hardware.no/nyheter/prosessor/d...osessorer/11661

http://www.hardware.no/nyheter/prosessor/d...i_til_amd/13787

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8536

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=2892

 

Dell sin forhandlingstaktikk overfor Intel begynner å bli temmelig loslitt ja :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...