Gå til innhold

Dell på vei mot AMD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD er i hardt vær, taper 20 salg hos snekkern pga at de mobber Intel, og risikerer å tape salg fra meg pga , uforskammete rykter om samrører mellom Dell og AMD. Dette blir det trøbbel utav

 

Vel vet ikke hvor du har det tallet fra,men regner med at du sikter til en annen tråd der jeg skrev "jeg må vel gå over til å bygge bare Intelmaskiner til mine kunder"

Dette betyr dog ikke at jeg er like "fanatisk" som enkelte her på forumet og gjennomfører dette :)

Og om jeg gjorde det så ville det bety langt mer en 20 stk pr år :p

 

Ja AMD skjelver nok i buksene sine ved å miste 2 hobby snekkere fra norge som kunder

 

Nei ReVoX, det gjør dem sikkert ikke,men for et fima som sliter for å bedre en lav markedsandel så ville sikkert slike ting bety noe :tease:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

I en ideel verden budre kanskje AMD og intel hatt ca like store markedsandeler og dermed vært i en perfekt konkurransesituasjon. Intel har etter min mening alt for lenge drevet overprising av en rekke CPUer om en skal sammenligne med jevnytende alternativer fra AMD, håper derfor DEll begynner å selge AMD da de er en av de virkelig store aktørene. På sikt vil dette kunne endre ganske mye på markedsandelene :)

Lenke til kommentar
I en ideel verden budre kanskje AMD og intel hatt ca like store markedsandeler og dermed vært i en perfekt konkurransesituasjon.

Ikke nødvendigvis. To like store aktører i ett marked har lett for å tilpasse seg hverandre prismessig og det er sjelden kundene tjent med.

Sånn sett er det kanskje bedre med en mindre produsent som truer den store.

Teknologimessig ser det heller ikke ut til å være noen ulempe at AMD er "små" ;)

 

Intel har etter min mening alt for lenge drevet overprising av en rekke CPUer om en skal sammenligne med jevnytende alternativer fra AMD

5229943[/snapback]

I øyeblikket er det vel heller motsatt. Sjekk prisene dobbelkjerne.

Lenke til kommentar
I en ideel verden budre kanskje AMD og intel hatt ca like store markedsandeler og dermed vært i en perfekt konkurransesituasjon.

Ikke nødvendigvis. To like store aktører i ett marked har lett for å tilpasse seg hverandre prismessig og det er sjelden kundene tjent med.

Sånn sett er det kanskje bedre med en mindre produsent som truer den store.

Teknologimessig ser det heller ikke ut til å være noen ulempe at AMD er "små" ;)

 

Intel har etter min mening alt for lenge drevet overprising av en rekke CPUer om en skal sammenligne med jevnytende alternativer fra AMD

5229943[/snapback]

I øyeblikket er det vel heller motsatt. Sjekk prisene dobbelkjerne.

5229964[/snapback]

 

 

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i akkurat det, synes intel som hovedregel er dyrere på CPUer innenfor samme yteses-segment, de billigste dobbeltkjernene til intel er billige og fine, men de yter nå heller ikke like bra som AMDs billigste, men såklart AMD har jo ikke noe på markedet som konkurrerer. I Desktop-segmentet synes jeg ihvertfall intel har hengt litt bakpå i de siste årene, er tross alt en stund siden 2.0-3.0 ghz-tiden til Intel da de (i mine øyne) var best på ytelse/pris. Så for jevnytende CPUer synes jeg fortsatt intel ligger litt bak (ikke så mye nå om dagen).

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er overhode ikke gunstig med 2 omtrent like store aktører, vi har en tilnærmet ideel situasjon nå, med en liten men aktiv utfordrer, som er nøyd til å levere billigere og bedre produkter. 2 like store er tilnærmet like ille som en monopolist. Det er heller ikke gunstig om AMD skulle lett få solgt sin produksjonskapisitet, det vil være prisdrivende.

Lenke til kommentar

Ok, litt feil, det jeg mente var at de burde vært nærmere hverandre enn de er, på stasjonære og servere nærmer AMD-seg raskt, men på bærbare har intel etter min mening for stor andel og i alt for liten grad konkurranse fra AMD. Angående priser på CPU så er de fleste fra AMD billigere enn sammenlignbare fra intel (da tenker jeg sammenlignbare i ytelse). Tror ikke så veldig mange er uenig med meg i det, selvsagt er intel billigere noen steder, men hovedregelen later til å være at AMD er mest prisgunstig jevnt over...

Lenke til kommentar
I en ideel verden budre kanskje AMD og intel hatt ca like store markedsandeler og dermed vært i en perfekt konkurransesituasjon.

Ikke nødvendigvis. To like store aktører i ett marked har lett for å tilpasse seg hverandre prismessig og det er sjelden kundene tjent med.

Sånn sett er det kanskje bedre med en mindre produsent som truer den store.

Teknologimessig ser det heller ikke ut til å være noen ulempe at AMD er "små" ;)

5229964[/snapback]

Det er liten tvil om at prosesssormarkedet ikke er særlig sunt for tiden. Skulle det kunne friskmeldes burde det vært minst 3-4 jevnstore aktører og en drøss mindre med sunn økonomi. Sånn er det ikke i dag - der er det en monopolist som stort sett har hatt over 90% markedsandel, og stadig minkende antall konkurrenter med skrøpelig økonomi. AMD er heller unntaket fra regelen enn motsatt, så lenge det varer, ettersom Intel har tatt knekken på de fleste andre vha. alle mulige uetiske metoder. For å nevne noen av de tidligere aktørene som har måttet trekke inn årene pga. Intel: MOS, Zilog, Cyrix, Centaur, Texas Instruments, Motorola, National Semiconductor, MIPS, DEC, ARM, Elbrus, HP og Transmeta.

 

Intel har etter min mening alt for lenge drevet overprising av en rekke CPUer om en skal sammenligne med jevnytende alternativer fra AMD

5229943[/snapback]

I øyeblikket er det vel heller motsatt. Sjekk prisene dobbelkjerne.

5229964[/snapback]

Ikke få meg til å le. Intel sine dobbelprosessorer (de har ingen skikkelige dobbelkjerne-prosessorer ennå, kanskje i 2008?) gir vesentlig dårligere valuta for pengene enn alternativene fra AMD, og da tenker jeg selvsagt på det som teller nemlig pris/ytelse/watt. Vedrørende overprising så foreslår jeg at du tar en nøye kikk på Xeon MP vs. Opteron 800-serien - nærmest kriminelt spør du meg :ohmy:

 

Derfor er det heller ikke særlig rart at Dell må ty til drastiske tiltak slik som beskrevet her:

http://theinquirer.net/?article=27948

Dell cuts profits to hang on to clients, and they can also go running to Intel asking for handouts to keep AMD out. Anecdotally, the evidence I hear says this is pretty common, and Intel is more than willing to fund such 'advertising co-op ventures'.

 

The problems is, when the price/performance gets so out of whack that the subsidy would end up being more than the value of the CPUs in the system. What do you do? If you are Dell and Intel, do you lose accounts or send out servers with $100 bills stapled to the boxes? If you add in power, it only gets worse for Dell.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...