Gå til innhold

Blekkostnader, printer av eller på mellom bruk?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg tenker på kostnader til blekk til min Canon Pixma ip4200. Noen dager printer jeg en god del sider, og andre dager ikke i det hele tatt. Vil det da være lurt å slå av printeren mellom bruk, eller vil det gå mye blekk til rensing av dyser når den slåes på? Eller vil det gå like mye i rensing når en etter tid skal printe og printeren har stått på? Blekket er jo ikke akkurat billig, så en krone her, og en krone der . . .

Lars H.

Endret av Lars H.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rensing av dysene bruker mye blekk ja, men blir bare utført når du printer etter at den har stått uten å bli brukt en stund, eller når du skrur den på. Tror det er smartest å bare la den være på, da renser den hvis den føler behov når du skal printe, mens min skriver renser uansett hvis den går av i mer enn 1 døgn. Som regel så vet jeg aldri når jeg trenger den neste gang, kan være i morgen, eller kanskje et par uker til, derfor lar jeg den bare stå på.

Lenke til kommentar

Blir ikke helt klok av dette. Dersom skriveren er slått av, vil den rense dysene så snart den startes. Står den på hele tiden, vil den rense etter faste intervaller. Er dysene fulle av blekk etter en utskrift? Da vil jo dysene tette seg dersom skriveren ar avslått for lenge? Vil en oppstart da garantert klare å åpne alle tette dyser tilstrekkelig til at den første utskrift i fotokvalitet blir perfekt? Står skriveren på hele tiden, vil vel faste intervallrensinger tappe blekknivået unødig? Dersom det var slik at dysene blir renset og TØMT etter en utskrift, skulle man tro at det lønnet seg å ha skriveren avslått, dersom det går lang tid mellom hver utskrift.

Kanskje man burde kontakte den enkelte fabrikant for å høre hva de selv anbefaler?

Lenke til kommentar
Blir ikke helt klok av dette. Dersom skriveren er slått av, vil den rense dysene så snart den startes. Står den på hele tiden, vil den rense etter faste intervaller. Er dysene fulle av blekk etter en utskrift? Da vil jo dysene tette seg dersom skriveren ar avslått for lenge? Vil en oppstart da garantert klare å åpne alle tette dyser tilstrekkelig til at den første utskrift i fotokvalitet blir perfekt? Står skriveren på hele tiden, vil vel faste intervallrensinger tappe blekknivået unødig? Dersom det var slik at dysene blir renset og TØMT etter en utskrift, skulle man tro at det lønnet seg å ha skriveren avslått, dersom det går lang tid mellom hver utskrift.

Kanskje man burde kontakte den enkelte fabrikant for å høre hva de selv anbefaler?

5224088[/snapback]

 

Du har nok desverre rett. Dersom maskinen står ubrukt over lengre tid vil blekket størkne i dysene og det vil ikke hjelpe med en vanlig rens initiert av skriveren. Da må man evt. rense dysene manuelt. På de fleste maskiner kan dette gjøres med litt varmvann om de kan tas løs fra maskinen. Blekkpatronene derimot må som regel byttes ut om de er gått tette. Om skriveren brukes hver uke vil ikke dette problemet oppstå.

Lenke til kommentar

Du har nok desverre rett. Dersom maskinen står ubrukt over lengre tid vil blekket størkne i dysene og det vil ikke hjelpe med en vanlig rens initiert av skriveren. Da må man evt. rense dysene manuelt. På de fleste maskiner kan dette gjøres med litt varmvann om de kan tas løs fra maskinen. Blekkpatronene derimot må som regel byttes ut om de er gått tette. Om skriveren brukes hver uke vil ikke dette problemet oppstå.

5225148[/snapback]

 

 

Kan vi da si som en konklusjon at det mest økonomiske, og samtidig tryggeste for kvaliteten, er å la skriveren stå på hele tiden og samtidig bruke den minst en gang pr uke? Dersom skriveren slås av og på mellom hver jobb, vil rensingen ta alt for mye blekk. Samtidig forstår jeg det slik at om skriveren står på, vil den ikke foreta noen automatiske intervallrens, men er avhengig av et visst bruk?

Lenke til kommentar

Du har nok desverre rett. Dersom maskinen står ubrukt over lengre tid vil blekket størkne i dysene og det vil ikke hjelpe med en vanlig rens initiert av skriveren. Da må man evt. rense dysene manuelt. På de fleste maskiner kan dette gjøres med litt varmvann om de kan tas løs fra maskinen. Blekkpatronene derimot må som regel byttes ut om de er gått tette. Om skriveren brukes hver uke vil ikke dette problemet oppstå.

5225148[/snapback]

 

 

Kan vi da si som en konklusjon at det mest økonomiske, og samtidig tryggeste for kvaliteten, er å la skriveren stå på hele tiden og samtidig bruke den minst en gang pr uke? Dersom skriveren slås av og på mellom hver jobb, vil rensingen ta alt for mye blekk. Samtidig forstår jeg det slik at om skriveren står på, vil den ikke foreta noen automatiske intervallrens, men er avhengig av et visst bruk?

5226275[/snapback]

 

Jo det er nok det lureste. Om den kjører automatiske intervallrens kommer jo alt an på softwaren i printeren. Det kan nok variere fra produsent til produsent, og fra modell til modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...