Gå til innhold

destillert vann == sterilt vann?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt sterilt vann på apoteket og ble fortalt at det var det samme som destillert vann på bensinstasjon.

Stemmer dette? Springvann, saltvann, ferskvann, destillert vann, rengjort vann, og sterilt vann...er det rart at hodet går i surr? Noen av disse kan også være det samme for alt jeg vet...

 

En ting til: Hva kommer til å skje hvis jeg blander Koolance sin kjølevæske med Water Glow som er kjøpt fra 3dfxcool? Bør jeg bare velge Water Glow, og i så fall, kjøler den like bra?

 

Håper på noen raske svar, da jeg ikke klarer å vente lenge på å teste systemet etter at jeg henter det på posten i morgen...

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har Koolance selv, storfornøyd!:) Tbird 1,33 @ 1,53ghz, 34c etter en time med Tony Hawks 3. Jeg bare kokte vanlig springvann, så det ikke skulle vokse bakteriekolonier i vannpumpa mi, og brukte Koolance sin medfølgende væte. Mulig at andre kjemikalier kan virke bedre, men tror nok forskjellene er små. Destillert vann er nok likevel en god idé, for salt og mineraler i springvannet kan forårsake korrosjon.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ok! Jeg ble liksom litt lei av å ha CPU-temp på nesten 60 grader ved idle(!?) Har AMD XP 1600+ med en meget støyende GlobalWin-vifte.

Romtemperaturen her er ganske høy, men uansett da...

Fikk CPU-tempen ned noe med bruk av software CPU-cooler ved idle iallefall.

 

Nå skulle jeg gjerne hatt Water Glow i vannet da siden jeg har et vindu i siden. Måtte bestille fra Danmark.

Water Glow er en algedrepende fargetilsetning, men jeg vet ikke noe om dens kjøleegenskaper.

 

Off topic kanskje: Vil en 350W strømforsyning være rikelig nok til 2 ide-hd, 2 cd-rom, cpu, vannkjøling, og et potensielt radeon 9700 pro(som visstnok krever en ekstra 4-pin?), kanskje er den til viften, men jeg skal jo bruke vannkjøling...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-29 21:36, Hurley skrev:

Har kjøpt sterilt vann på apoteket og ble fortalt at det var det samme som destillert vann på bensinstasjon.

Stemmer dette?


 

Meget mulig, men jeg garanterer det ikke. Rent er det garantert. Du må gjerne bruke det.

 

Quote:


Springvann, saltvann, ferskvann, destillert vann, rengjort vann, og sterilt vann...er det rart at hodet går i surr? Noen av disse kan også være det samme for alt jeg vet...


 

Springvann er normalt kjent som ferskvann. Saltvann er ferskvann, også kjent som springvann, som inneholder salt. Destillert vann er ferskvann, saltvann, rengjort vann, eller sterilt vann som er kokt og kondensert (destillert) Rengjort vann er ferskvann, saltvann, destillert vann som er renset med et filter, gjerne kull. Sterilt vann er ferskvann, saltvann, destillert vann, eller rengjort vann, som er kokt, og sansynligvis renset.(i motsatt rekkefølge)

:grin:

Lenke til kommentar

Nei, man kan nok ikke uten videre sette likhetstegn mellom sterilt og destillert vann.

 

Destillert vann er i utgangspunktet en mekanisk rensing, hvor bare vannmolekyler (+ eventuelt molekyler fra andre iblandede vesker med likt eller lavere kokepunkt som vann) rives med i en gasstrøm av fordampet veske fra kokingen. Molekylene i denne gasstrømmen kondenseres deretter til veske igjen ved avkjølling av gasstrømmen. Man har da i utgangspunktet fjernet alle mokyler som hadde høyere kokepunkt enn vann, ved at disse blir igjen i den opprinnelige beholderen. (Selv om vi guffer på med varme blir ikke vannet varmere enn 100 grader, men fordampningen skjer raskere. 100 % rent blir det vanligvis ikke fordi noe forurensning kan bli revet med, jfr diverse brennevinsprodukter som er dobbeltrenset, altså destillert flere ganger på en temparatur under vannets kokepunkt, hvor vannet i prinsippet ikke blir med i gasstrømmen.)

 

Det destillerte vannet er altså i prinsippet kjemisk rent, (hvis man har passet på å skjalte vekk dampstrøm som oppstod før vannet nådde kokepunktet på 100 grader), og i og med at det destillerte vannet har kokt, vil man dessuten som en bieffekt ha tatt rotta på det meste av biologiske uhumskheter som måtte ha vært i vannet og eventuelt bli revet med av gasstrømmen fra kokingen. Destillert vann er derfor bortimot sterilt umiddelbart etter kondenseringen, men det er mikroorganismer som kan overleve (eventuelt i sporeform) en kortvarig koking og eventuelt rives med i gasstrømmen. Dessuten er ikke selve systemet hvor det kondenserte vannet samles opp normalt konstruert slik at man absolutt hindrer mikroorganismer å komme i kontakt med det kondenserte destillatet etter destillasjonen.

 

For å være helt sikker på at vannet er sterilt (= fritt for mikroorganismer), kan man enten utsette vannet for bestråling som dreper livet i vannkaret, eller så kan man autoklavere det -- slik man steriliserer andre objekter også.

 

Ved autoklavering plasserer man generelt gjenstanden i en trykktett beholder som man under overtrykk varmer opp til 121 grader med damp som slippes inn i kammeret. Når denne tilstanden (overtrykk, temperatur, dampkontakt) er opprettholdt i 20 minutter, er det ikke lenger tegn til liv. Passer man så på at gjenstandene var emballert i noe som i første omgang slipper dampmolekylene igjennom under autoklaveringen, men som i neste omgang hindre større (bio-)molekyler å passere, så kan innmaten i emballasjen holde seg steril i mange år.

 

Du kan altså dermed på den ene siden ha sterilt "forurenset vann" som f.eks. sterilt saltvann, og du kan på den annen side ha destillert vann som ikke er sterilt ved at noe organisk "grums" passerte gjennom destilleringen eller at vannet er blitt habitat for mikroorgansimer etter destilleringen.

For de praktiske formål går jeg ut fra at det vannet du kan få kjøpt på apoteket som sterilt "vann" også er destillert på forhånd så det gjør samme nytten som bensinstasjonens billigere destillerte vann når poenget er å ungå kjemisk forurensing -- men apotekene selger også f.eks. sterilt fysiologisk saltvann.

 

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-08-30 00:29 ]

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på hvordan slike ting foregår i praksis, men her er resonnementet mitt:

 

Sterilt vann du kjøper på apoteket er til behandling av sår, etc. Det som er viktig i denne sammenhengen er at såret ikke skal bli infisert av organiske basselusker. Derfor er slike ting fjernet. Om dette skjer ved stråling eller destilasjon er jeg ikke sikker på. Siling tviler jeg blir brukt.

 

Destillert vann, er (skal) være væske bestående av BARE vann molekyler. I Kjemi er det svært viktig at man kan regne med at det destillerte vannet bare består av vann. Metallioner og annet møkk kan en planlagt sikker reaksjon i et forsøk til å gå totalt adundas med fare for skader.

 

Vann som er blitt strålebehandlet er blitt desinfisert ved hjelp av sterk stråling, og vil derfor bli betegnet som STERILT. Skjønt man burde på ingen måte anta at vannet er rent for mineraler, og andre sporstoffer man finner i vann.

 

 

 

Konklusjonen er da at sterilisert vann ikke nødvendigvis er bare vannmolekyler, men bare desinfisert for organiske stoffer. Mineralstoffer vil da finnes hvis steriliseringsmetoden som ble brukt var stråling. Men ikke være tilstede hvis destillasjon ble brukt. Destillert vann vil da både være både sterilt og fritt for mineraler.

 

 

 

Til bruk i et kjølesystem for datamanskiner ville jeg tippe det ville være det samme hva du brukte; om det var sterilisert vann fra apoteket eller destillert vann fra bensinstasjonen. I begge tilfeller ville du være sikret mot algevekst. Når det gjelder korrosjon ville det vært sikrest å bruke destilert vann siden du unngår evt. mineraler. Men på den andre siden ville du ikke oppleve bemerkelsesverdig med korrosjon om du brukte vann som bare var strålebehandlet, rett og slett fordi kvantum av metallioner, sporstoffer etc. er minimalt!

 

 

 

Til kjølesystem i en datamaskin ville jeg rett og slett brukt vanlig springvann. Korrosjonen er MINIMAL, og mot alger heller du bare litt algedrepende i vannet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-30 04:03, eXa skrev:

Hallo det var da veldig
:eek:

det er forskjell på å ronke og rive av seg ***en...
:lol:


 

:lol:

 

Quote:


neida det er bra at noen har peil :smile:


 

Enig. Noen har vært våken i timen ser jeg. Jeg sov, men tror jeg fikk med akkurat det samme med hjelp av litt sunn fornuft, eller skal vi si logikk. :grin:

Lenke til kommentar

Nå var det ikke det han skrev, men at saltvann er ferskvann tilsatt salt.

 

Jeg fulgte ikke så innmari med i timen jeg heller, da de snakket om akkurat dette, men jeg tror det har noe å gjøre med at det er noen slags elver som renner ut i havet, og noe regn (som altså er destillert vann, inntil vi tilfører det litt syre i lufta slik at det blir sur nedbør) som faller ned på sjøen, og da blir ferskvannet til saltvann (hvis det da ikke for elvevannets vedkommende har vært en tur gjennom brakkvannet først, da......

 

Og sånn er det jo forskjell på ferskvann og ferskvann, fordi regnvannet har fått fradestillert det meste av mineralene som saltvannet i havet har (f.eks. aluminium), mens ferskvann i sjø og elver har tatt opp mineraler fra elve-/sjøbunnen. Jeg tror det er der som noe med grunnvann kommer inn i bildet. Det jeg er minst sikker på er ildvann, men det skal visst ha noe med destillering å gjøre det også, så det er kanskje regnvann som har landet på aktive vulkaner eller er blitt brukt til å slukke skogbranner med?????

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-30 09:08, Guybrush skrev:

Quote:


Den 2002-08-29 22:54, Arctic skrev:


Saltvann er ferskvann, også kjent som springvann, som inneholder salt.


 

Når ble saltvann og ferskvann det samme?

 

 

 

Plutselig. :lol: jeg sa jo at saltvann er feskvann med salt. Men jeg glemte og presisere du også kan få det levert med hval og fisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...