Gå til innhold

Redde data fra havarert raid 0


Troxx

Anbefalte innlegg

Jeg har 2-3 ukers arbeid liggende på de legendarisk notorisk sviktende ibm diskene som kom ut i 2001 eller deromkring. Ikke nok med det, jeg kjørte 2x41GB i raid 0, helt til den ene sviktet en gang i 2002.

 

Ettersom jeg har ryddet i HW-skraphaugen og dissekrert noen gamle HD'er ser jeg at kretskortene til disker generelt sett er enkle å få av... Så jeg lurer på om feilen i disse ibm diskene ligger i dette kretskortet? Og spørsmål nr 2.. hvilken programvare kan lagre data fra den ene disken, og senere sette det sammen med data fra den andre disken?

 

Ideen er, siden den ene disken fungerer, å flytte alle av halvdel_1 data over på ny stor disk. Flytte kretskortet som fungerer over på disken som ikke fungerer, for så å kopiere den halvdel_2 over på den store nye disken.

 

Alternativt... er det noen som har en 41GB ibm disk liggende som fungerer og vil hjelpe?

 

Siste alternativ.. om det er en fysisk feil med at lesearmen har hengt seg opp eller liknende... er det noen som har god erfaring med å åpne disken og "løsne" litt på armen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager å si det, men RAID 0 er bare idiotisk til lagring av uerstattelige data som dokumenter, bilder, lydopptak osv. . Men det har du vel lært nå.

 

Prøv å ring til IBAS, og regn med at det blir dyrt. Innboforsikringen din (hvis du har den) dekker muligens utgiftene til gjenoppretting hvis du mener det er verdt det, men RAID 0-oppsettet kompliserer det en del.

Åpning av harddisker er ikke for amatører, det forutsetter sterile/støvfrie omgivelser. Ett støvkorn er nok til å ødelegge harddisken.

Lenke til kommentar
Beklager å si det, men RAID 0 er bare idiotisk til lagring av uerstattelige data som dokumenter, bilder, lydopptak osv. . Men det har du vel lært nå.

 

Prøv å ring til IBAS, og regn med at det blir dyrt. Innboforsikringen din (hvis du har den) dekker muligens utgiftene til gjenoppretting hvis du mener det er verdt det, men RAID 0-oppsettet kompliserer det en del.

Åpning av harddisker er ikke for amatører, det forutsetter sterile/støvfrie omgivelser. Ett støvkorn er nok til å ødelegge harddisken.

5209645[/snapback]

 

Og dette er mobbing?

Lenke til kommentar
Ettersom jeg har ryddet i HW-skraphaugen og dissekrert noen gamle HD'er ser jeg at kretskortene til disker generelt sett er enkle å få av... Så jeg lurer på om feilen i disse ibm diskene ligger i dette kretskortet? Og spørsmål nr 2.. hvilken programvare kan lagre data fra den ene disken, og senere sette det sammen med data fra den andre disken?

 

Ideen er, siden den ene disken fungerer, å flytte alle av halvdel_1 data over på ny stor disk. Flytte kretskortet som fungerer over på disken som ikke fungerer, for så å kopiere den halvdel_2 over på den store nye disken.

5182381[/snapback]

 

Hvor feilen som regel lå vet jeg ikke sikket, men jeg tror den var fysisk.

Så en av disse hvor lesearmen hadde hengt seg opp mot overflaten og regelrett skrapet vekk hele overflaten hvor dataene ligger lagret.

 

Å kopiere Raid0 data fra en disk til en annen osv tror jeg heller ikke du vil lyktes særlig med. Har aldri hørt om noen som har klart dette.

Stripen er sansynlighvis korrupt iallefall etter diskkrasjet.

Så tilogmed om du skulle klare å få opp den defekte disken og så koble begge til samme kontroller som de opprinnelig sto på, så ville du ikke klart å få frem dataene igjen.

 

Siste alternativ.. om det er en fysisk feil med at lesearmen har hengt seg opp eller liknende... er det noen som har god erfaring med å åpne disken og "løsne" litt på armen?

5182381[/snapback]

 

Kommer vel an på hvordan den har hengt seg opp. Opp den sitter fast i parkeringsområdet, så kan det jo være mulig at du lyktes med dette, men jeg tviler.

 

Må du ha datenen tilbake, så er nok det beste å la IBAS se på dette før du selv evt. gjør skaden større.

Lenke til kommentar

Å kopiere Raid0 data fra en disk til en annen osv tror jeg heller ikke du vil lyktes særlig med. Har aldri hørt om noen som har klart dette.

Stripen er sansynlighvis korrupt iallefall etter diskkrasjet.

Så tilogmed om du skulle klare å få opp den defekte disken og så koble begge til samme kontroller som de opprinnelig sto på, så ville du ikke klart å få frem dataene igjen.

 

 

Jeg har nå kopiert de to raid0 datadelene på hver 40GB over på en ny disk.. satte dem så sammen og henter nå ut filer... noen er 100% intakte og andre er borte, og hvor mye som kan reddes er ukjent forløpig...

 

Jeg jobber med å "folde dataene riktig..."...

Bruker "Runtime Raid Recovery" og Get Data Back ...

 

Lei av folk som ikke vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Det var bare den ene disken som det var liv i ja. Så jeg flyttet PCB-kortet som er skrudd fast i disken fra den friskeste til den sykeste. (lagde først et image av den friske disken). Om dette var helt utslagsgivende vet jeg ikke. 95% av den friske disken ble i allefall kopiert "feilfritt" over til et image. Av den sykeste disken er det temmelig usikkert hvor mye som kom med. Satte den til kopiering kl 18.00 og kl 23.30 var den kommet til 16% og ETTF (Estimert Tid Til Ferdig) viste 24 timer når jeg la meg. (riktignok tok innsamling av sektorer fra displayet viste 6% til 13% bare noen minutter..) leser av "Sist endret" at imaget ble ferdig 00:37 noe som tyder på at disken er ganske bra (antar bare 10-20% er tapt).

 

Diskene var i utgangspunktet synlige i BIOS.

Raid Reconstructor fant diskene selv om WinXP ikke fant dem.

Imagene ble laget hver for seg, dvs jeg hadde bare en av diskene tilkoplet samtidig. Maskinen ville ikke laste windows med begge diskene tilkoplet.

 

Raid Reconstructor tar imagene som input og genererte 6 alternative "flette metoder" dessverre viser ikke resultatet med sikkerhet noe som helst mht diskrekkefølge eller startsektor. Men programmet angir grad av rot ved en "Entropi" index. Jo høyere entropi jo mer kaos, jeg fikk verdien 0,21 som beste alternativ. Verre blir det vel siden diskene inneholder diverse NTFS og FAT32 partisjoner. Resultatet blir ett nytt image der raid0 delene er satt sammen.

 

Det nye image åpner man med GetDataBack(NTFS eller FAT versjonen).. og gjør diverse forsøk på å sette diverse settings for å få dataene hele og fine tilbake... en setting som fungerer for en partisjon fungerer ikke nødvendigvis for neste .. så det blir mye feiling. Har lagt ved et bilde som viser sånn ca hvordan bilder ofte ser ut.

post-3310-1133299432_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Et annet verktøy som kanskje kunne ha vært til hjelp er Steve Gibson's SpinRite 6.

 

I motsetning til tidligere versjoner, skal v6 kunne aksessere disker bak en 'tynn' RAID-kontroller. F.eks. av den typen som er integrert på hovedkort, eller enkle PCI-kort uten alskens bufring og 'smartness'.

 

Jeg har ennå ikke kjøpt SpinRite, men jeg vurderer seriøst å gjøre det. Det kan være veldig "kjekt å ha" den dagen katastrofen er et faktum. (Dessuten kan man jo faktisk oppdage svakheter i disken og korrigere/omgå disse før det blir noe stort problem ut av det.) (Det neste er vel at jeg begynner å ta backup ...)

 

( http://www.grc.com/sr/spinrite.htm )

 

Raid Reconstructor hadde jeg ikke hørt om før - må sjekke ut det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...