Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

100mbps ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-30 09:01, Killer_DT skrev:

Quote:


Borf skrev (2002-08-29 21:09):

viss det er eit berre 100mbits kort så kan ikkje det brukes på 10mbits.

det kan jo hende at det er eit 10/100 kort, men så står det at det berre er 100. test korte på 10mbits så finner du det ut.


 

ALLE 100Mbit kort er bakoverkomatible med 10Mbit!

 

nei, det er de ikke. Det finnes endel kort som ikke skal ha muligheten til å gå ned til 10Mbit (f.eks. ved en feil), som gjerne brukes i servere ol.

Lenke til kommentar

Høres jo ikke så veldig intelligent ut å lage et kort som bare kan brukes på 100mbps nettverk, men viss de har gjort det så er det vel heller liten sannsynlighet for at de selger det på komplett til 400kr.

 

Men da er det med andre ord ingenting som skiller dette kortet fra et vanlig kort med 100/10mbps spesifikasjon..

Lenke til kommentar

Akkurat. En 100 mbit's hub er absolutt ikke en switch. Det som han over har sagt er riktig, og det er fler forskjeller også. For på en hub sendes pakkene til alle på hele nettverket, den klarer ikke skille mellom hvilke maskiner som skal ha de eller ikke. På en switch sendes pakkene rett til de maskinene som skal ha dem, og belaster ikke båndbredden til de andre maskinene. Dette forhindrer kollisjoner osv. På en switch er det også Full Duplex, noe som gjør at du kan sende og motta informasjon samtidig. Det kan du ikke på en hub.

Lenke til kommentar

Et annet ord på en "billig" switch.

 

En 100/10 hub har faktisk en switch mellom 10 og 100 segmentene men det er fortsatt en hub.

 

Det finns reine 100 huber. Har selv vært med å montere det så det vet jeg finns.

 

Til Killer_DT: Jeg ville kalle deg korttenkt siden du vil kalle en person n00b fordi han mener noe som er riktig. Det ar sant at "nesten" alle kort med 100 kjører 10/100, men det finns reine 100 kort også.

Lenke til kommentar

Til Killer_DT: Jeg ville kalle deg korttenkt siden du vil kalle en person n00b fordi han mener noe som er riktig. Det ar sant at "nesten" alle kort med 100 kjører 10/100, men det finns reine 100 kort også.

 

 

Det var bare _kødd_, men jeg sier det samme til deg!

Gi meg et konkret eksempel!

 

Det er mye missinfo om dette med switch og hub her ja...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-31 15:41, eatshorts skrev:

Er det noen ytelses forskjell mellom

switched hub og switch?


 

Ja, det er en ytelsesforskjell. For en switched hub har fremdeles kun maks 100 mbps fordelt på alle brukerne. Den har med andre ord ikke en intern båndbredde som er høyere enn resten av nettverket. Den har heller ikke full duplex. Så en switch er raskere!

 

(mulig det kanskje er noe feil i det jeg skrev her, men det er nå slik jeg har fått det presentert av andre som har mer peiling enn meg.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...