Gå til innhold

Hastighet på Sd - minnebrikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Generelle synspunkter:

 

- køb et stort kort - ethvert kort er pr. definition altid for lille  :) Med mit *istDS fylder en raw-fil 9-10Mb - så er 1GB faktisk ikke særlig meget...

 

- køb et hurtigt kort (men ikke for hurtigt) - det er dumt at betale 10.000 for et hurtigt kamera, og så sløve det med et langsomt kort for at spare 300 kr. Omvendt kan man komme til at betale for hastighed, som kameratet ikke kan udnytte. Den test, som der henvises til længere oppe i tråden, viser f.eks. at selv på et high-end DSLR er hastighedsforskellen mellem f.eks. SanDisk Extreme og Ultra minimal (ca. 7-8%), mens der er ret langt ned til et standard-kort. Jeg har længe brugt et Ultra II og købte for nyligt det i princippet hurtigere Extreme III - men oplever i praksis ingen forskel. Morale: gå efter det hurtige - men ikke det ekstremt hurtige...

 

- køb et godt kort - igen: det er dumt at bruge 1000-vis af kroner på kamera og objektiver, og så spare 300 på et kort, som viser sig at fejle....

 

- køb 2 kort - selv de bedste kan jo fejle, og det er surt at stå midt i sit livs photo-opportunity med et kort der strejker....

 

...det var bare hvad jeg tænkte

5189533[/snapback]

 

 

Det kan vel ikke siges mere præcist - er fuldstændig enig. Jeg har i et tidligere indlæg prøvet at argumentere for, at det er en god ide at bruge lidt penge på et godt kort, når man nu også bruger mange penge på et godt kamera :thumbup:

Lenke til kommentar

Beklager at jeg bringer dette litt tilbake fra de døde uten noe større å meddele..

 

Det 512Mb TwinMos SD-minnet har : Product Life Time Warranty står det...

 

Betyr det grantien betyr uansett skade, til vanlig på andre produkter står det Limited LifeTime Warranty...

 

Men Product Life Time Warranty er vanlig på Minnekort..?

Om kortet blir deffekt om 20år så kan jeg kreve nytt.?

 

Begynte bare ålure på hva Product Life Time Warranty egentlig betyr, for det står ingenting om det på pakken...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvor raskt kort du må ha, avhenger av kameraet. Har du et lite kompaktkamera er det dumt å betale masse ekstra for det raskeste kortet på markedet ettersom kameraet i seg selv er en flaskehals.

5179901[/snapback]

 

Har noen en lenke til en oversikt over hastighetene på ulike kamera? Er selv interessert i å vite hvor raskt minne jeg bør ha til mitt nyinnkjøpte ixus 50.

Lenke til kommentar
- køb 2 kort - selv de bedste kan jo fejle, og det er surt at stå midt i sit livs photo-opportunity med et kort der strejker....

Eller kjøp et kamera hvor du kan ha to kort samtidig, som f.eks. Olmpus med CF+xD ;)

 

Ellers har jeg brukt massevis av forskjellig kort, SM, SD, CF og xD av mange forskjellige merker, som Twinmos, Crucial, Lexar, sanDisk, Olympus etc. Så langt har jeg bare hatt ett kort med problemer, og det var et SD-kort fra sanDisk. Jeg prøvde å få nytt på garantien, men det var så mye styr at jeg ikke gadd (det var tross alt bare 256MB). Jeg fikk returnummer og alt fra Sandisk, men så forlangte de at jeg måtte sende det med en "trackable service" - noe som hadde kostet meg like mye som selve kortet! Så selv om mange anbefaler sanDisk holder jeg meg nå unna dem..

Lenke til kommentar
Jeg fikk returnummer og alt fra Sandisk, men så forlangte de at jeg måtte sende det med en "trackable service" - noe som hadde kostet meg like  mye som selve kortet! Så selv om mange anbefaler sanDisk holder jeg meg nå unna dem..

5376372[/snapback]

Hvorfor i all verden leverte du det ikke inn der du kjøpte det da? Vi selger Sandisk og Lexar der jeg jobber, og kommer en kunde med et defekt kort (og det er kjøpt hos oss), så bytter vi det der og da. Det er bare dumt å gå omveier.

Lenke til kommentar

Det er litt innfløkt historie, men jeg kjøpte den via omveier, eller rettere sagt - jeg byttet den mot en tilsvarende CF som jeg hadde til overs. Begge var til en iPaq PDA som rett etterpå måtte til garantireparasjon til Holland. Den forsvant underveis og dukket ikke opp igjen før 4-5mnd etterpå! Derfor fikk jeg ikke testet SD-brikken før veldig lenge etter at vi byttet, og det var litt seint å klage på et privatkjøp over 4mnd etter syntes jeg. Derfor tenkte jeg å benytte meg av den lange garantien de reklamerte med - men den gang ei.

Som sagt - litt innfløkt..

Neste gang gjør jeg det nok på en annen måte..

Lenke til kommentar
Hvis man ønsker å forebygge problemer med minnekort, er det lurt å formatere kortet ofte?

5380801[/snapback]

Kortet bør formateres etter hver gang du har overført bildene til datamaskin, men husk å brenne de på en CD også.

 

Ved å slette ett og ett enkeltbilde, kan det ligge igjen smårester på kortet som for det første tar opp unødvendig plass (har sett tomme kort med halvparten av kapasiteten som får full kapasitet igjen når det formateres) samt at det kan føre til krasj og problemer.

Lenke til kommentar

Formateres hver gang?

Det har jeg nå aldri hørt før, og kan heller ikke se noen grunn for det.

Det eneste kortet jeg noen gang har formatert var sanDisk-kortet mitt, for å se om det hjalp - men det gjorde det ikke.. Alle de andre kortene har fungert helt fint hele tiden, og latt seg fylle like fulle hver gang.

Men jeg sletter aldri ett og ett bilde - bare drar alle over med høyreknappen og velger "Flytt". Hvis man sletter ett og ett bilde vil jeg tro at det vil bli hull som kanskje ikke tettes igjen alltid, men hvis kortet er tomt for filer kan jeg ikke skjønne annet enn at det vil fungere som en annen harddisk - den kan ikke være fragmentert hvis det ikke er noe på den. Når en fil slettes ligger dataene igjen, men i FAT'en slettes infoen om at det en gang var en fil der, og datacellene flagges som ledige. Derfor kan data noen ganger reddes hvis man ikke har skrevet over dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom borti tilbake-knappen på musa og mistet alt :cry: , men skal prøve å gjenskape utifra hukommelsen.

 

Det jeg lurte på var følgende:

Hørt at harddisker er mer til å stole på når de har vært i daglig drift i ca ett års tid. Gjelder dette for minnekort også?

 

Sett at man sitter med et minnekort man ikke stoler helt på, pluss at man har tilgjengelig minnekortleser + PC. Kan man da kjøre noen tester på dette kortet for å finne ut om det er til å stole på? F.ex bruke windows sin innebygde disktest og kjøre denne 15 ganger på rad?

 

Jeg har et så å si ubrukt 512 Mb Lexar kort. Vil det være rimelig å anta at dette kortet vil holde til mer enn 500 overskrivninger (inkludert formatering hver gang). Hvor går grensen for et vanlig gjennoimsnittlig kort?

 

Inneholder minnekort signaturer som gjør det identifiserbart ved hjelp av kortleser + programvare i tilfelle etiketten mangler eller at kortet ikke er merket med produsent?

Lenke til kommentar
Som sagt lønner det seg å velge ett av de merkene som er kjent for stabilitet. Der troner Sandisk og Lexar på toppen. Corsair er ikke spesielt kjente når det gjelder flashminne, og personlig hadde jeg styrt unna de for sikkerhets skyld.

5183159[/snapback]

Vet at dette er littgammelt, men tema er vel like interresant, dessuten er traaden bringet opp igjen paa ny.

Jeg har et corsair-minnekort, og dette har sviktet meg... Annethvert bilde var ulesbart... Det var de festbildene... Hadde tatt 200 bilder fra her og der som jeg mistet. Det er surt. Neste gang blir det nok Sandsk eller eventuelt Lexar ja :) Haaper paa aa faa pengene tilbake og ikke nytt kort fra komplett, ettersom nytt kort skal kjoepes til uken. Er de greie paa saann?

 

Edit: Naar det kommer til formatering, saa har jeg selv en enkel prosedyre. Kopierer alle bildene paa en gang til pc, og formaterer i kamera. Formateringen tar jo svaert kort tid, saa jeg ser ingen grunn til aa IKKE formattere hvis det er saa mye som en bitte liten sjanse for at kortet holder bare en bitte liten del lengre.

Kortet mitt feilet da uansett, men det hadde kanskje feilet foer hvis jeg ikke hadde gjort slik? :hmm::ermm:

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...