Gå til innhold

Hastighet på Sd - minnebrikke


Anbefalte innlegg

ser det er en del forskjellige av disse å få tak i, og mener å ha lest at det kan være en fordel at det er litt hastighet på disse. Hva er eventuelt bra og dårlig ?

Er det noen som har erfaring el anbefaling av en type sd kort ?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pris og kvalitet & hastighet henger veldig sammen her. Kjøp et kort med minimum en 3-5 års garanti, og så raskt som mulig (står i spesifikasjonene hvor raskt det er). Livstidsgaranti på datautstyr er litt bortkasta og betale for spør du meg, tinga er som regel ikke i bruk om et par år uansett.

 

Sandisk og Kingston er trygge, men dyre, merker. Får de opp til 133x noe som er bra raskt. Du kan få de litt billigere på bl.a. ebay, kjøp fra en selger med mange feedbacks, er som regel ingen fare med forhåndsbetaling etc da de fleste er seriøse (de med mange feedbacks).

 

Kjøp kort et billig sted, så kan du legge penga i et raskere/større kort!

 

Edit:

For digitalkamerabruk så er det write-speed som er det viktigste da tiden det tar å prosessere bilder og lagre disse avhenger av skrivehastigheten, lesehastigheten er som regel tilfredstillende nok uansett.

Endret av Audiophil
Lenke til kommentar

Lexar er også et godt merke. Det er vel Sandisk og Lexar som står på delt førsteplass, mens Kingston tar andreplassen. Det er når vi snakker stabilitet (mindre sjanse for krasj som fører til tap av alle bildene på kortet).

 

Hvor raskt kort du må ha, avhenger av kameraet. Har du et lite kompaktkamera er det dumt å betale masse ekstra for det raskeste kortet på markedet ettersom kameraet i seg selv er en flaskehals. Men samtidig så er du litt fremtidsrettet om du i fremtiden skal kjøpe deg et speilrefleks som benytter SD kort.

Lenke til kommentar
Nikon anbefaler kun SanDisk og Panasonic til D50. Hvis du har et slikt kamera er ikke Lexar noe bedre enn Kingston og andre merkekort. Siden det er bortimot umulig å få tak i Panasonics SD kort her i Norge er SanDisk i realiteten alene på førsteplass.

5181828[/snapback]

 

Har solgt mange (!) Lexar minnekort til f.eks D50, uten at noen har hatt problemer med det. Det skal også nevnes at Interfoto, som var importør av Nikon i Norge før Nikon selv tok over, anbefalte Lexar til Nikon sine produkter, både speilrefleks og kompakt.

 

Så jeg regner med at både Sandisk, Lexar og Panasonic er ok minnekort (vi har forøvrig noen Panasonic SD kort der jeg jobber, så helt umulig er det ikke å få tak i). Feilraten på disse tre er i realiteten null uansett, mens jeg stadig vekk ser kort med feil fra andre produsenter på tross av at vi ikke forhandler disse.

Lenke til kommentar

OT : EDIT : fjernet. Nistirret å målte å SD kortet er bittelitt tykkere, så de går ikke omenann med MMC kort... Dumt spørsmål, må bare vente på at SDkortet kommer...

 

ONT: Grei regel : dess større minnekortet er, des høyere overføringshastighet...

 

Trenger ikke 20Mb overføring på et 32Mb kort...

Men derimot på et 1Gb kort så begynner man å ha bruk for Høy overføring hvis man ikke er MEGET tålmodig... En annen ting er om man foreksempel har mulighet til høykvalitets video, så må kortet rekke å skrive data på kortet fortere en videoen taes opp...

 

Jeg bestilte et TwinMos 10Mb/7.9Mb, syntes det hørtes greit ut på et 512Mb kort...

 

Til sammenligning ser jeg Kingston har 1.5Mb/5Mb til 25kroner mindre, men ser for meg at video kan bli et problem på det...

Da kameraet mitt fyller et 16Mb kort på 6sek med video...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
OT : EDIT : fjernet. Nistirret å målte å SD kortet er bittelitt tykkere, så de går ikke omenann med MMC kort... Dumt spørsmål, må bare vente på at SDkortet kommer...

 

ONT: Grei regel : dess større minnekortet er, des høyere overføringshastighet...

 

Trenger ikke 20Mb overføring på et 32Mb kort...

Men derimot på et 1Gb kort så begynner man å ha bruk for Høy overføring hvis man ikke er MEGET tålmodig... En annen ting er om man foreksempel  har mulighet til høykvalitets video, så må kortet rekke å skrive data på kortet fortere en videoen taes opp...

 

Jeg bestilte et TwinMos 10Mb/7.9Mb, syntes det hørtes greit ut på et 512Mb kort...

 

De fleste kamera som tar SD kort, kan også bruke MMC kort. Mulig at noen kamera med MMC slot kan bruke SD kort også. MMC er rett og slett bare en eldre standard, og SD er direkte i slekt med dette. SD kort har i tillegg en liten tapp på siden som kan brukes til å skrivebeskytte kortet på samme måte som man kan skrivebeskytte en diskett.

 

Det sier seg ikke selv, at et stort kort har høy overføringshastighet, og det kan være en like stor fordel med høy overføringshastighet på et lite kort som et stort. Skjønner ikke hvor du har det fra at det ikke er nødvendig med høy hastighet på et lite kort. Man har like stor bruk for høy overføringshastighet på f.eks et 128MB kort som et 1GB kort.

 

Til slutt vil jeg nok anbefale deg å ikke kjøpe et kort fordi det er billig (som f.eks Twinmos kortet du har bestilt). Om mulig, bestill et litt dyrere kort... de er mer stabile, og risikoen for å miste viktige bilder i et kortkrasj er betydelig mindre. De fleste Twinmos kort er sikkert gode nok, men de har høyere feilrate enn f.eks Sandisk og Lexar (og også Kingston) som er mer stabile. De er litt dyrere, men den engangsinvesteringen er vel bildene dine verdt?

Lenke til kommentar
OT : EDIT : fjernet. Nistirret å målte å SD kortet er bittelitt tykkere, så de går ikke omenann med MMC kort... Dumt spørsmål, må bare vente på at SDkortet kommer...

 

ONT: Grei regel : dess større minnekortet er, des høyere overføringshastighet...

 

Trenger ikke 20Mb overføring på et 32Mb kort...

Men derimot på et 1Gb kort så begynner man å ha bruk for Høy overføring hvis man ikke er MEGET tålmodig... En annen ting er om man foreksempel  har mulighet til høykvalitets video, så må kortet rekke å skrive data på kortet fortere en videoen taes opp...

 

Jeg bestilte et TwinMos 10Mb/7.9Mb, syntes det hørtes greit ut på et 512Mb kort...

 

De fleste kamera som tar SD kort, kan også bruke MMC kort. Mulig at noen kamera med MMC slot kan bruke SD kort også. MMC er rett og slett bare en eldre standard, og SD er direkte i slekt med dette. SD kort har i tillegg en liten tapp på siden som kan brukes til å skrivebeskytte kortet på samme måte som man kan skrivebeskytte en diskett.

 

Det sier seg ikke selv, at et stort kort har høy overføringshastighet, og det kan være en like stor fordel med høy overføringshastighet på et lite kort som et stort. Skjønner ikke hvor du har det fra at det ikke er nødvendig med høy hastighet på et lite kort. Man har like stor bruk for høy overføringshastighet på f.eks et 128MB kort som et 1GB kort.

 

Til slutt vil jeg nok anbefale deg å ikke kjøpe et kort fordi det er billig (som f.eks Twinmos kortet du har bestilt). Om mulig, bestill et litt dyrere kort... de er mer stabile, og risikoen for å miste viktige bilder i et kortkrasj er betydelig mindre. De fleste Twinmos kort er sikkert gode nok, men de har høyere feilrate enn f.eks Sandisk og Lexar (og også Kingston) som er mer stabile. De er litt dyrere, men den engangsinvesteringen er vel bildene dine verdt?

5182769[/snapback]

Sjønner alt du skriver å hva du mener, men slik har jeg nå en gang gjort det, å tror fortsatt det funker for meg... (ser nå at dette innlegget ser ut som DET forsvarsinnlegget... hehe.)

 

Testet MMC kortet nå når du sa det, å nå har jeg da 4minnekort til kameraet... :p hehe... (Takk for svar, jeg var redd det skulle sette seg fast eller noe sånt..)

 

Jeg mente at det er "min lille regel" at dess større minnekort des mere må man tenke på overføringshastigheten...

 

Det er også forsjell på et 32Mb som jeg nevnte å et 128Mb som du nevnte, 4 ganger så stort. Stor forsjell...

 

Poenget som jeg tror kom frem i forrige post også...

Du tar neppe opp noe seriøs video på et 32Mb kort, di trenger ikke de store hastighetene da det er lite data...

 

Derimot har man 1Gb så tror jeg man angrer surt om man kjøper Kingston 1Gb med 1,5Mb overføring... Satt på spissen..

 

 

Nå har jeg Aldrig sett et minnekort feile, å uanz så overfører jeg bildene på pcn etter hver bidige fotoseanse, så et TwinMos-kort som holder ut garantien å kansje enda lengre er nok for meg... (desuten er det et penge spørsmål, har ikke all verden å rutte med, må ha mat også.jada, bare 50kroner til... men som blir til enda 50kr til osv...)

 

sorry det ser litt kvast ut Afseth.. ;):blush:

Lenke til kommentar

Meningen med rask overføringshastighet er hovedsaklig at kameraet blir raskere ferdig med å lagre et stillbilde. Og det er greit også å ha på et lite kort. Men video er det nok sjelden man tar på et 32MB kort ja.

 

De fleste Twinmos kort fungerer fint, men feilraten er større. Og det hjelper lite med garanti når du ikke får tilbake noen av bildene du tok på det som viste seg å bli århundrets ferietur :)

 

Som ansatt i fotobutikk, ser jeg minnekort med feil omtrent annen hver dag. Det er stort sett aldri våre egne kunder som kommer inn (vi selger hovedsaklig Lexar, men også noe Sandisk, Kingston og Panasonic). De kortene med flest feil, er kort med totalt ukjente navn, kort uten navn og Twinmos. Vi hjelper til med å prøve å redde bildene på krasjede kort med profesjonelle programmer utviklet spesielt for å redde bilder fra minnekort med feil, men det skjer også ganske ofte at kortet er så "f*cka" (unnskyld språkbruken) at alt man kan gjøre er å kaste kortet i søppelbøtta. Har sett mange kunder bli oppriktig lei seg, ettersom alle bildene fra noe veldig viktig var på det ene kortet. Noen forsøker IBAS, men selv de kan ha problemer med minnekort til tider, og prislappen er skremmende.

 

Moralen er da, om man ønsker å følge den, å ha to gode kort. Skal man på ferie, bruker man annet hvert kort hver dag. Mister man et kort, eller det blir feil på et av de, så har man fortsatt halvparten av ferien intakt. Ja, det er større sjanse for at et kort feiler når man har to, men sjansen for at begge feiler er lik null. Og kjøper man et godt merke, så er man ganske sikker i utgangspunktet.

 

Problematikken rundt feil på minnekort kan kanskje virke noe overdrevet, men som sagt, så ser jeg slike feil veldig ofte. Er derfor litt mer forsiktig enn de fleste med slike ting.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Ja sjønner det når du jobber med det... Å sånn er det jo i alle sammenhenger, DVD-R, hardisker osv...

Å altid er det prisen som lokker...

Jeg var på Spaceworld å spurte etter pris på 512Mb SD, de hade kun Olympus å de skulle ha 800kr beint for et kort.!!

Da frister det veldig å bestille fra komplett til 315kr å raskere hastigheter (etter hva jeg husker)... (komplett har kun TwinMos & Kingston, å jeg er kun registrert på komplett)

 

OFT : kva koster det at dere prøver å redde data.? Det er vel ikke en gratistjeneste.?

 

Takker for lange seriøse svar Afseth.! Stå på... ;)

Lenke til kommentar
OFT : kva koster det at dere prøver å redde data.? Det er vel ikke en gratistjeneste.?

 

Takker for lange seriøse svar Afseth.! Stå på... ;)

5188134[/snapback]

 

Har du valget mellom Twinmos og Kingston, gå for Kingston. Det er et av de bedre merkene.

 

Om personen som har problemer har kjøpt kortet hos oss, koster det ikke han/hun en krone å få reddet bildene, samt at de får nytt kort der og da (skulle bare mangle, og Lexar åpner for at kortbytte der og da skal være enkelt å få til uten at butikken belastes for det, og det kreves heller ikke kvittering).

 

Hvis det er et kort som ikke er kjøpt hos oss, tar vi 250 kroner for det, om vi klarer å redde mesteparten av bildene på kortet. Kortbytte må kunden gjøre der kortet er kjøpt.

Lenke til kommentar

Har du valget mellom Twinmos og Kingston, gå for Kingston. Det er et av de bedre merkene.

 

Om personen som har problemer har kjøpt kortet hos oss, koster det ikke han/hun en krone å få reddet bildene, samt at de får nytt kort der og da (skulle bare mangle, og Lexar åpner for at kortbytte der og da skal være enkelt  å få til uten at butikken belastes for det, og det kreves heller ikke kvittering).

 

Hvis det er et kort som ikke er kjøpt hos oss, tar vi 250 kroner for det, om vi klarer å redde mesteparten av bildene på kortet. Kortbytte må kunden gjøre der kortet er kjøpt.

5188175[/snapback]

 

Jeg gikk etter hastighetene også å kingston hadde 1,5Mb overføring, noe jeg mener blir for lite...

Så da tok jeg Twinmos med 10Mb....

 

Sorry ser de har flere merker, bla Corsair & Crucial... :blush:

Kunne også kjøpt Corsair 512MB 15.5/21MB, men de penga de penga... :(

 

Edit : Vet du om noen nedtur med å bruke MMC kort på SD kamera egentlig.??

Det 512Mb MMC kortet ser jeg har 30/24MB overføring å funker fint....

Gamlere standard = ? dårligere utnyttelde av plass.? Usikker lagring.? Farlig for kameraet.?

Fungerer jo som bare det.........

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller så fungerer nok Twinmos tilfredsstillende. Som sagt ser jeg mange kort med feil, men så selges det mange av de også da :)

 

Forskjellen på 10 og 15MB er nok ikke all verden, spesielt med tanke på at kameraet i seg selv er en flaskehals når vi snakker så kjappe kort.

 

Evt. kan du sjekke andre fotobutikker. Mange har gode priser på f.eks Lexar og Sandisk om du ønsker et annet kort en gang i tiden. Spaceworld er ikke akkurat kjent for å være billige.

Lenke til kommentar

Men forsjellen på 1,5Mb å 10Mb må være merkbart, å 1,5MB kan vel være et problem på lange videos.? Da videoene tar 100MB pr Minutt (ca)...

 

Spaceworld var nermeste butikk, sikkert billigere på Elkjøp eller noe sånt, men regner med de ikke klarer å slå nettprisene med frakt uansett...

 

(Editet det forrige innlegget mens du svarte...) ;)

Lenke til kommentar
<snap>

Forskjellen på 10 og 15MB er nok ikke all verden, spesielt med tanke på at kameraet i seg selv er en flaskehals når vi snakker så kjappe kort.

<snap>

5188227[/snapback]

Lurer litt på dette med skrivehastigheten til ulike kamera, og ser det sjelden nevnt i tester. Et hederlig unntak er testen for Sonys P150 på akam, hvor det ble konkludert med at billigste (altså tregeste) MemoryStick kunne kjøpes da flaskehalsen var prosessoren i kameraet og hvor lang tid den brukte på å komprimere bildet heller enn selve skriveprosessen.

 

Finnes det en god oversikt over tida et kamera bruker på komprimering vs skriving, og ikke minst hva er en god tommelfingerregel? 1,5 MB/s holder jo så lenge et kamera ikke støtter USB 2.0, men da tar det vitterlig noen sekunder å skrive et 8 megapixel bilde til kortet også... >15 MB blir imidlertid overkill i henhold til digitale kompaktkamera, er det slik?

Lenke til kommentar

Generelle synspunkter:

 

- køb et stort kort - ethvert kort er pr. definition altid for lille :) Med mit *istDS fylder en raw-fil 9-10Mb - så er 1GB faktisk ikke særlig meget...

 

- køb et hurtigt kort (men ikke for hurtigt) - det er dumt at betale 10.000 for et hurtigt kamera, og så sløve det med et langsomt kort for at spare 300 kr. Omvendt kan man komme til at betale for hastighed, som kameratet ikke kan udnytte. Den test, som der henvises til længere oppe i tråden, viser f.eks. at selv på et high-end DSLR er hastighedsforskellen mellem f.eks. SanDisk Extreme og Ultra minimal (ca. 7-8%), mens der er ret langt ned til et standard-kort. Jeg har længe brugt et Ultra II og købte for nyligt det i princippet hurtigere Extreme III - men oplever i praksis ingen forskel. Morale: gå efter det hurtige - men ikke det ekstremt hurtige...

 

- køb et godt kort - igen: det er dumt at bruge 1000-vis af kroner på kamera og objektiver, og så spare 300 på et kort, som viser sig at fejle....

 

- køb 2 kort - selv de bedste kan jo fejle, og det er surt at stå midt i sit livs photo-opportunity med et kort der strejker....

 

...det var bare hvad jeg tænkte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...