Gå til innhold

"Palestine is Still the Issue" Hva mener dere?


Anbefalte innlegg

Vil gjerne høre meninger om denne dokumentaren.

 

Er det virkelig slik det er i Israel?

 

Jeg ble ganske overasket over hvordan jødene behandler arabere.

 

Det som virkelig stakk var at fødende mødre nektes å komme forbi veisperringene. De føder barna sine der foran israelske soldater, med ingen medisinsk hjelp. Ofte dør da disse nyfødte.

 

Hvordan kan verden tillate at slike ting skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han mener vel ikke at det er helt greit, men han innser at han ikke kan gjøre noe med det uansett. Jeg for øvrig blir kvalm av hele saken.

5176758[/snapback]

 

Kvalm ja, det blir jeg og. Men rart at de kan drive på sånn. Er ikke Israel et liksom vestlig land? Minner meg sterkt om hitlers jødesyn dette, når en hund er mere verdt enn et menneske(araber).

Endret av Liar
Lenke til kommentar

Liar, det er nettopp dét. Burde ikke israelere ha lært noe om medmenneskelighet etter alt jøder har vært utsatt for oppigjennom årene; med forfølgelser, holocaust osv. Men sannsynligvis hjelper det lite å klage over dette. Noen må sette en stopper for barbariet. Og da mener jeg ikke i form av Irans President sin løsning, det håper jeg dere skjønner... men militærfyrsten Sharon og fundamentalistene i kretsen rundt ham bidrar ikke akkurat til et bedre liv for folk. Heller ikke for israelere som får større og større grunn til å være usikker på fremtiden sin. Det er urettferdig både for israelere og palestinere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Velkommen til virkeligheten.

5176503[/snapback]

Så du mener da at dette er helt greit?

5176736[/snapback]

 

<mening>

Selvfølgelig er det alt annet enn greit.

</mening>

 

<fakta>

Kvalm blir man av å spise for mye sjokolade. Dette er ikke kvalmt, men direkte umenneskelig og sykt.

</fakta>

 

<eksempel>

Du nevnte Hitler og jødeforfølgelse. Hvis vi forminsker Hitler vs. Jødene ned til 2-personsskala, f.eks et forhold, eksempel:

 

En person (person A) som terroriserer den andre (person B) i et forhold, sykt ja.

Den terroriserte kommer seg unna etter 5-10 år.

Den terroriserte har nå et skrudd syn på virkeligheten og mennesker rundt seg, stoler ikke på noen lenger, dvs. personen har fått et traume.

 

Etterhvert, kan personen velge enten A: Gjøre noe med det for å komme seg tilbake på jorda, f.eks gå til psykolog og lære seg å stole på mennesker igjen,

eller B: Personen kan fortsette med traumet sitt, bli værre, bli paranoid og til slutt gjøre ting i selvforsvar mot andre der de tror det er noe farlig på gang når det ikke er det, dvs. de ender opp med å bli som person A som terroriserte dem.

</eksempel>

 

<spekulasjon>

Jødene lever fortsatt i traume pga. jødeforfølgelsen, og de har fortsatt problemer med verden rundt seg pga dette. De gjør irrasjonelle ting for å forsvare seg, og har gått så langt at de selv har begynt å gjøre enkelte ting som Hitler gjorde mot dem, for å forsikre seg at ingen noensinne gjør mot dem igjen som Hitler gjorde, og / eller i frykt / bitterhet / raseri over ting som har blitt gjort mot dem. Tross alt, opprettelsen av Israel i 1948 ville aldri skjedd på den måten det skjedde, med at veldig mange jøder flyttet dit, hadde det ikke vært nettopp for Hitler og WWII i første om gang, dvs. hele situasjonen der nede er en av mange konsekvenser ut fra hva Hitler foretok seg mot jødene.

</spekulasjon>

 

<fakta>

Uansett grunn, en grunn er kun en forklaring, men aldri en unnskyldning, det finnes ingen unnskyldning for å holde på slik, hverken mot dyr eller mennesker.

</fakta>

Lenke til kommentar
Så hvorfor aksepteres dette?

 

Jeg aksepterer det så absolutt ikke, men hva kan jeg gjøre med det?

 

At det aksepteres / ignoreres av f.eks USA og andre som jobber tett med Israel, vel, det var defor jeg kom med kommentaren min "Velkommen til virkeligheten", dvs. mange er naive og tror faktisk at f.eks USA er snille og gode i alt de gjør / støtter, men de hjelper sjelden noen andre enn seg selv med mindre de får noe igjen for det, eller ser noe som en trussel mot seg selv direkte. USA og Israel er forsåvidt ikke alene om dette som de eneste "kjeltringene". Jeg har sett værre.

 

Verden er råtten på toppnivå, det er vel virkeligheten.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Araberne kan takke seg selv for dette. Israel har lært at araberne er troende til å sprenge seg selv – og gjerne også sitt ufødte barn – til himmels så sant de klarer å ta med seg noen jøder i samme slengen. Det er på ingen måte uforståelig at israelerne ikke stoler på arabere.

 

Når det gjelder dokumentaren du nevner, er det sannsynligvis en propagandafilm av vanlig John Pilger-merke, så jeg anbefaler at du oppsøker andre kilder for å få et mer balansert syn på konflikten.

Lenke til kommentar

Så dermed, alle arabere som føder på grensen, men ikke har noen bomber, ikke har som hensikt å bombe noen, men allikevel blir holdt igjen av soldater slik at ungen dør, de kan også takke seg selv fordi de er arabere, og dermed har de Israelske soldatene null ansvar?

 

Det blir litt for enkelt, og å dra alle over en kam synes jeg.

 

Kanskje når fulgeviruset sprer seg som pandemi i verden, så skal vi begynne å drepe alle mennesker innen 3km radius fra et eksponert tilfelle, de kan jo bare takke seg selv som bor innen den radiusen og dermed har kanskje 20% sjanse for å ha fått fuglevirus selv? Best å være på den sikre siden ikke sant?

 

Israelske soldater, uansett hvilke medier du graver i, har ikke akkuratt historie på seg for å spørre først og så skyte etterpå, det er vel heller skyte først punktum.

Lenke til kommentar
Araberne kan takke seg selv for dette. Israel har lært at araberne er troende til å sprenge seg selv – og gjerne også sitt ufødte barn – til himmels så sant de klarer å ta med seg noen jøder i samme slengen.

5178761[/snapback]

 

--Personhets fjernet av moderator--Kva er det som skal gjere ein arabar så mykje meir truande til å sprenge seg sjølv enn f.eks. ein nordmann eller ein israelitt? Desse menneska gjer det ut av rein desperasjon, uten nokon andre verkemiddel til å bli høyrt.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Idiot. Kva er det som skal gjere ein arabar så mykje meir truande til å sprenge seg sjølv enn f.eks. ein nordmann eller ein israelitt? Desse menneska gjer det ut av rein desperasjon, uten nokon andre verkemiddel til å bli høyrt.

Tja det er vel nettopp derfor ;)

At palestinerne (som i stor grad er arabere) lever i nettopp desperasjon fører til slik form for motstand som en siste løsning. Israelerne har jo ingen grunn til å frykte en tilfeldig nordmann som kommer på besøk. Hva har da vi å klage over? Vi tjener jo på undertrykkelsen deres ved å selge våpen til de og kjøpe produktene deres.

Lenke til kommentar
Så dermed, alle arabere som føder på grensen, men ikke har noen bomber, ikke har som hensikt å bombe noen, men allikevel blir holdt igjen av soldater slik at ungen dør, de kan også takke seg selv fordi de er arabere, og dermed har de Israelske soldatene null ansvar?

Hvordan vet du at de ikke har bomber? Og viktigere: Hvordan kan israelerne vite det? Det er selvsagt kjedelig for uskyldige arabere at de også får lide som følge av at Israel kjemper for livet, men det er helt og holdent majoriteten av den palestinsk-arabiske befolkning som har skylden for det. Dersom de ikke hadde vært tilhengere av en barbarisk middelalderreligion, hadde de gjerne innsett at de har alt å tjene på å bo i Israel – Midtøstens eneste siviliserte land – fremfor i muslimske teokratier.

 

Israelske soldater, uansett hvilke medier du graver i, har ikke akkuratt historie på seg for å spørre først og så skyte etterpå, det er vel heller skyte først punktum.

5179735[/snapback]

Mitt inntrykk er det motsatte. I motsetning til araberne, som ikke har noen skrupler mot å bruke sivile, og gjerne også småbarn, som levende skjold, gjør israelerne sitt ytterste for å beskytte sivilbefolkningen. Ofte går dette på bekostning av israelske soldaters liv. Israel er tross alt den siviliserte parten i denne konflikten.

 

 

 

Kva er det som skal gjere ein arabar så mykje meir truande til å sprenge seg sjølv enn f.eks. ein nordmann eller ein israelitt?

Det faktum at araberen med stor sannsynlighet støtter terrorisme og ønsker å fullføre Hitlers endelige løsning.

 

Desse menneska gjer det ut av rein desperasjon, uten nokon andre verkemiddel til å bli høyrt.

5183901[/snapback]

De sprenger seg ikke i luften på grunn av desperasjon, men på grunn av et dårlig skjult hat mot jøder og vestlig sivilisasjon. Det er ikke uten grunn at Mein kampf er en bestselger i den arabiske verden.

Lenke til kommentar

Er ikke kristendommen/jødedommen også barbarisk middelalderreligion?

 

Jeg får i hvertfall det inntrykket så fort jeg leser litt historie.

 

Teokrati brukes også av vestlige land som f.eks av G.W.B når han sier at det var gud som ba han gå til krig.

 

Arabere bo i israel? Kan de det?

Endret av Liar
Lenke til kommentar

PelsJakob vil du vennligst dokumentere dette?:

"Det er ikke uten grunn at Mein kampf er en bestselger i den arabiske verden."

 

Det faktum at araberen med stor sannsynlighet støtter terrorisme og ønsker å fullføre Hitlers endelige løsning.

Hvilket faktum er egentlig dette? Ditt faktum? Det virker heller som om USA og Israel har store planer om å reorganisere Midtøsten til et imperie kontrollert av USA og Israel.

 

Mitt inntrykk er det motsatte. I motsetning til araberne, som ikke har noen skrupler mot å bruke sivile, og gjerne også småbarn, som levende skjold, gjør israelerne sitt ytterste for å beskytte sivilbefolkningen. Ofte går dette på bekostning av israelske soldaters liv. Israel er tross alt den siviliserte parten i denne konflikten.

Hvem er "araberne"? Mener du palestinerne, de untertrykte? Eller mener du kanskje Saudi-arabere?

 

Og ønsker Israel kun å beskytte egen befolkning? Hvorfor gjør de ikke bare dette da? Istedetfor å gjennomføre god gammeldags ekspansjonistisk politikk blandet med skrekkpropaganda som legitimasjon ovenfor sitt eget folk og resten av verden? Med slike som DEG som sprer propagandaen; Og prøver å overbevise oss om at arabere("araberne") er noen svin("leser Mein Kampf") som er ute etter å renske verden for godhet ("den siviliserte parten").

Lenke til kommentar

Jødedommen kan vel knapt kalles noen middelalderreligion, men barbarismen kan ikke sies å være fraværende fra GT, vi har til og med en Gud som kan smykke seg med tittelen barnemorder. GTs G-d er ikke til å spøke med. Apokaplypseguden i NT er heller ikke noen pasifistisk ledestjerne.

 

Digresjonen til side, det er en rekke israelere som ønsker ta opp kampen mot de verste rabiate gærningene, og nå snakker jeg om de med kippah og M16.

 

http://64.233.161.104/search?q=cache:meInv...n&client=safari

 

Haaretz-artikkelen har dessverre forsvunnet inn i en betalingsjungel så vidt jeg har forstått, utdrag:

 

Nawi, a left-wing activist who had arrived as usual that morning to help the Al-Tawani village residents, decided to protest. He took one of the carcasses and placed it in the middle of the road to the Maon settlement, from where the Palestinians claimed the poisoners had come.

(…)

And two weeks ago, 20 settlers armed with sticks and stones arrived and beat up some shepherds. A 10-year-old boy suffered injuries that required stitches to his face, and three ewes were killed. At the end of that week, settlers stole 10 young lambs that had not yet been weaned. In the nights that followed, the Palestinians said they heard the lambs bleating, but could not reach them.

 

The settlers reserve their most violent attacks for the international volunteers, who sometimes accompany the Palestinians to protect them from harassment. On several occasions in the past months, masked men attacked Palestinian children and foreign volunteers who were walking with them to school. Several volunteers were hospitalized as a result.

Civilized indeed.

Lenke til kommentar
Liar, det er nettopp dét. Burde ikke israelere ha lært noe om medmenneskelighet etter alt jøder har vært utsatt for oppigjennom årene; med forfølgelser, holocaust osv. 

 

Nå er det slik at mange jøder fortsatt føler seg forfulgt. Av alle områder med konflikt(enten innad eller med andre) er det knapt noe land som blir kritisert mer enn jødenes hjemland. Dette kan nok medføre at man mister litt perspektiv på ting og blir veldig defansiv og lite tollerant. Bare en tanke :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...