Gå til innhold

Problemer med boot med MSI K8N Neo


mortenbe

Anbefalte innlegg

Prøver å legge inn win xp med mitt MSI k8n NEO hovedkort (s754) med western digital raptor 74gb harddisk.

 

Pcen finner harddisken i bios og jeg får lagt inn første del av windows (får formattert og sånt). Når den da skal boote på nytt, står det bare: "error loading operating system".

Det er akkurat som om pcen ikke finner harddisken etter dette. Men jeg kan fortsatt finne den i bios.

 

Har prøvd nesten alt tror jeg. Noen som har en ide??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hadde du flere disker koblet til da du begynte å legge inn Windows?

 

Hvis du har 1 eller flere IDE-disker koblet til samtidig som Raptoren kan boot-ini-fila (ikke helt sikkert på hva den heter) ha blitt lagt på en av IDE-diskene, mens resten av operativsytemet er blitt lagt på raptoren. Løsningen er å sette disken med ini-fila først i bootrekkefølgen av diskene. Hvis du har flere disker kan du forsøke å skifte litt på bootrekkefølgen og se om det løser problemet.

Lenke til kommentar

Stemmer det du sier der. Installsjonsprogrammet for Windows er litt for "enkelt", det vil legge systemfilene på den første primærpartisjonen den finner, du får ikke velge selv. Derfor er det alltid lurt å koble vekk andre disker når man skal installere. Det kan være en ulempe å ha system og boot på hver sin disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...