Gå til innhold

Elektro.. noen som anbefaler?


e321

Anbefalte innlegg

Hei

 

må velge skole/linje etter nyttår.. og har egentlig siktet meg inn på elektro med byggfag og mekanisk som 2 og 3. valg..

 

Noen som anbefaler meg å gå elektro? Mye praktisk eller bare teori? (tenker på gjennom hele utdanningen, ikke bare første året)

 

Takker for svar,

 

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På grunnkurs er det en del regning, men for det meste lære det grunnleggende om strøm, spenning, hva er en stikkontakt osv. Du får koble stikkontakter og brytere og sånt.

 

På vk1 er det litt praktisk arbeid, bare litt, og du lærer om motorer, tegninger, koblinger, men for det meste teori. Praksis får du i lærlingetida.

Dette gjelder vk1 elektro, hvis du velger vk1 elektronikk lærer du om svakstrøm.

 

Man lærer veldig mye på elektro, hvis man er interessert, men det er et hælvette å få jobb etterpå. Ihvertfall i Vestfold hvor alt for mange utdanner seg til elektrikkere.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har gått GK Elektro og VK1 Elektro. På GK var det en del teori pga. elektronikken men takket være en god del praktiske øvelser i fagene Elektriske Bygningsinstallasjoner og Automatiserte Anlegg overlevde jeg året uten å plages noe spesielt. Det er en del matematikk på GK, bl.a; regning med strøm, spenning, resistanser, kondensatorer osv. Velger du også VK1 er det mye mer praktiske øvelser å ta seg av. Der "slipper" du elektronikk og koser deg med typiske elektrikker-øvelser i steden for.

Det som ikke er så bra med Elektro er at du kan få vanskeligheter med å få lærlingeplass(som elektrikker). Selv om du står på som juling på skolen og mestrer stort sett alt bra er det liten sjangse for plass, hvertfall i midt nærområdet(hørte at det skal være slik de fleste plasser nå). Men, om du får deg plass så kan du ha det hyggelig en stund(3år :p), elektrikkeryrket er ganske variert og det har en spennende hverdag(bokstavelig talt). Du kommer sannsynligvis bort i en del kundeservice som jeg ikke synes er noe gøy. Du kommer også bort i en del stress, for eksempel at arbeidsgiveren din har en frist for at installasjonen skal være ferdig til satt dato og da er det DU som skal holde fristen.

 

Da har jeg sagt midt, du får ha lykke til videre.

Lenke til kommentar

Kan trygt anbefalle mekaniske fag/VK1 kjøretøy, gikk på Etterstad VGS i 2 år, og det er de beste to årene i hele mitt liv. Vi gjorde fete saker, som "skulpturering" av metall, mekking på biler, leking med HEAVY maskiner. Osv... Pluss at alle der hadde samme interesse som meg... BIL!!

 

Hvis du får lærlingplass etter 2.året, så er du garantert en fremtid med 350-450k i lønn, og det er jævlig bra. Like bra som journalister som har gått 3 år allmenn, 3 år høyskole med 6 i snitt. Også like bra som enkelte av våre tv-politikere... Sier jo litt...

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...