Gå til innhold

Vil du øke tollgrensa? Bli med her!


Anbefalte innlegg

Dette irriterer meg, må rante videre med noen momenter som må med:

 

- Historien viser seg alt handel over landegrenser altid lønner seg for de involverte.

 

- Det første man lærer i Sos. Øk. er at frihandel er gunstig for folket

 

- Posten og andre speditører tjener ikke penger på dette. Å fortolle ting er et tapsprosjekt for dem. Posten vil også at man hever tollgrensen.

 

- Det lønner seg ikke å beskytte næringer som står for fall, ref. stønad til det norske landbruk som er det dyreste i verden. Bortkastede penger. For å sette det litt på spissen; hvis en "selger"/lobbyist  hadde kommet og forklart politkere om ruteknusing og hvor viktig det er for å opprettholde glassmakerbransjen, så hadde vi hatt statlige ruteknusere.

 

Det finnes knapt dårligere argumenter enn dem som slutter med "men det er jo snakk om arbedsplasser"

 

(edit: skrivefeil)

5134419[/snapback]

 

Hva du lærte i sos.øk vet ikke jeg, men du fulgte ikke med i timene. For dette er bare tull. Handel er gunstig fordi det stimulerer produsjon, men frihandel er ikke gull for alle og enhver. F.eks. trenger fattige land til en viss grad en beskyttet hjemmemarked slik at de kan bygge opp egen industri for å komme bort i fra å være fattige jordbrukssamfunn.

 

Og det du skriver om landruk er like idiotisk. Det koster 3.50 fra bonde for en liter melk her i landet (en bonde har en årsverksinntekt på under 200.000). I Spania koster den samme literen 2.60 - ikke store forskjellen, og ingen forskjell i det hele tatt når du faktorerer inn kjøpekraften. Men hovedgrunnen til at vi har et regulert landbruk har ikke med bøndene å gjøre, det har med 100.000 arbeidsplasser i den norske fastlandsindustrien å gjøre. For du trodde vel ikke at Gilde pølser eller Hoffs poteter blir produsert ute på bondegårder, gjorde du vel?.

 

Hver eneste gang disse trådene dukker opp fylles de opp med personer med gullfisk-hjerner som tror at alt er så enkelt og liketil, og ihvertfall kan alt gjøres bedre enn i dag. Det er faktisk en grunn for at ting er som de er, og at man ikke er fullstendig på villspor er tydelig når de fleste rike land har samme type ordninger som oss.

Endret av substeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil jeg egentlig si en liten ting. Å heve tollgrensa koster penger. I år var budsjettet så og si fastlagt av høyreregjeringen som gikk av - dermed svært lite mulighet til å flytte på penger og få plass til slikt som det her. Men neste år kan de få utforme et budsjett helt selv med LANGT større handlefrihet. Da burde dette bli noe av.

Lenke til kommentar
Nå vil jeg egentlig si en liten ting. Å heve tollgrensa koster penger. I år var budsjettet så og si fastlagt av høyreregjeringen som gikk av - dermed svært lite mulighet til å flytte på penger og få plass til slikt som det her. Men neste år kan de få utforme et budsjett helt selv med LANGT større handlefrihet. Da burde dette bli noe av.

5142964[/snapback]

Problemet er at regjeringen har brukt opp nesten hele handlingsrommet sitt. De mener handlingsregelen er hellig, og at skattene skal tilbake på 2004-nivå. Skattene er nesten tilbake på 2004-nivå, så de vil ha problemer med å gjennomføre så veldig mye mer hvis de ikke skal inn med ytterligere skatteskjerpelser. Og da vil de ha brutt et ganske viktig løfte. Eller så må de bryte en hel haug av valgløfter fordi de ikke har noe å hente fra det handlingsrommet de så å si allerede har brukt opp.

Lenke til kommentar
Nå vil jeg egentlig si en liten ting. Å heve tollgrensa koster penger. I år var budsjettet så og si fastlagt av høyreregjeringen som gikk av - dermed svært lite mulighet til å flytte på penger og få plass til slikt som det her. Men neste år kan de få utforme et budsjett helt selv med LANGT større handlefrihet. Da burde dette bli noe av.

5142964[/snapback]

 

Hehe, dette var renspikket ironi håper jeg? :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...