Gå til innhold

LAN Party servere


sirtommen

Anbefalte innlegg

Jeg har drever mye med LAN de siste årene, men uansett hva jeg prøver får jeg problemer i starten. Uansett, denne tråden dreier seg rett og slett om hvilke servere / OS som jeg bør ha på lanet mitt.

 

Jeg trenger en router. Vi får fiber fra leverandør, denne går over i TP før vi får den. Her trengs det er router som jeg kan logge trafikk osv med. Har en maskin på 600mhz, 384mb ram og 2 nic til denne jobben. (Har brukt Smoothwall 2.0 til denne jobben tidligere) Noen andre forslag?

 

Har et krav til DNS. (vet ikke hva det heter) men jeg skal kunne feks manuelt peke et domene til en IP adresse. feks cs1.domene.lan skal peke til en ipadresse. Slik at jeg kan navngi alle cs servere, dc huber, intranet sider, osv i DNS.

 

Spill servere. Har 2 fysiske servere til rådighet. En 1.6 ghz p4 512mb ddr ram, og en 2.17ghz AMD XP, 512 mb ddr ram. Hvilken linux distro bør jeg kjøre? Jeg har bestemt meg for linux, har _litt_ erfaring med Gentoo, men ikke så mye. Kunne tenke med å kjøre en public CS server, og en Compo CS server. Hvis det er mulig?

 

Kan dere hjelpe meg? Bare til en opplysning så hjelper det ikke å bare si OS. Men faktiks kunne hjelpe meg litt igjennom problemet, slik at jeg får opp CS servere og routing osv. Det hadde vært kjempe fint om dere kunne help meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du villig til å bruke trial(120dager) utgaver av Server 2003 så får du et noget letfattelig GUI å leke med.

 

Siden du har brukt Smoothwall 2.0 før, hvorfor ikke nå også?

 

_RebooT_ foreslår bind9, dette kjenner jeg ikke til men det funker sikker like lett som "likjemjuk" sin DNS.

Lenke til kommentar

Hvis du alltid har problemer når LAN'et begynner så betyr det jo at du ikke har forbredet det utstyr du skal bruke. Oppsett av servere er slik du kan gjøre lenge før selve LANet begynner.

 

For å peke cs1.domene.lan til en ip-adresse trenger du en dns-server som alle klientene bruker.

 

Hvordan du får opp cs-servere lå det hvertfall kjempemye på server.counter-strike.net elns før. google gir det garantert riktig URL.

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøre HLDS vil jeg sterkt anbefale deg å benytte deg av win32/64 plattformen. HLDS er dårlig porta til *nix, så du vil kunne utnytte hardwaren maksimalt med Windows. Har du derimot bare behov for 1 public og 1 match server er det ikke noe problem å kjøre det på *nix.

 

Ellers er naturligvis *BSD et godt alternativ til Linux med tanke på router/dhcp/domene server.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

vi bruker IPcop på vårt lan, genial og dønn stabil, vi brukte clarkconnect før, men denne brukte rett og slett for mye minne til 100 brukere(1 gig). sist LAN hadde vi et forbruk på rundt 400mb minne gjennom hele lanet på 90 brukere, en gateway til mange brukere vil uansett trekke litt minne, men IPcop er sparsom!;) ipcop har all funksjoner som logging(proxy, squid) og DNS-routing til diverse ip-adresser du bestemer selv. i tilleg har vi laget et eget script for å hindre folk i å bruke kazaa og andre p2p-programmer ol. den slipper kun igjennom for MSN, websurfing, mail, noen spill og diverse annet... om ønskelig kan jeg sikkert hente dette ut fra serveren så dere kan få :cool:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått tid til å teste det enda. Skal se om jeg får tid i løpet av helgen. Jeg bruker mye smoothwall, som jeg har gode egenskaper med.

 

kengdal: hvordan er det med DNS osv? Kan jeg legge inn forwarder osv der?

Feks, hvis noen prøver å gå til cs1.lanet.mitt så kommer dem til fks 192.168.0.5. Derreter gjør det lettere å publisere servere osv.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke fått tid til å teste det enda. Skal se om jeg får tid i løpet av helgen. Jeg bruker mye smoothwall, som jeg har gode egenskaper med.

 

kengdal: hvordan er det med DNS osv? Kan jeg legge inn forwarder osv der?

Feks, hvis noen prøver å gå til cs1.lanet.mitt så kommer dem til fks 192.168.0.5. Derreter gjør det lettere å publisere servere osv.

5296114[/snapback]

 

Like enkelt som i smoothwall! samme greia!

Lenke til kommentar
Jajajaja, men jeg må jo sette meg inn i det! kan ikke bare ta den med og.. "fuck.. hva gjør jeg nå" 10 minutter før folk kommer :p

5300332[/snapback]

det tar deg 2 minutter å finne ut av det, maks! men helt seriøst. finne n gammel box, eventuelt ta med deg serveren hjem og finn ut og utforsk før LANet, det burde du uansett gjøre, slik at du er sikker på at alt er som det skal før LANet starter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...