Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjell på 100mbps og 1000.


Anbefalte innlegg

Henviser bare til flere innlegg over her. Et nettverk satt opp i Gigabit er overlegent et Megabit nettverk. Skjønner ikke hvorfor folk ikke fatter dette?

 

Har selv tre maskiner satt opp i Gigabit nettverk. To av disse hadde gigabit støtte i det integrerte nettverkskortet på hovedkortet, som er veldig vanlig i dag. Eneste jeg måtte investere i utenom var et nytt nettverkskort til den tredje maskinen og en router med gigabit støtte. Noe som kostet meg 800 kr eller rundt der.

 

Overfører du store mengder GB er det masse tid å spare her! For min del blir det en del DV i råformat, og jeg kunne ikke tenke meg å gå tilbake til Megabit nettverk.

 

Selvfølgelig vil ytelsen ikke bli like stor mellom gamle harddisker, men har du en relativt ny maskin bør du absolutt merke forskjell.

 

Med dagens priser er det ingen vits å ikke kjøpe gigabit skal du uansett kjøpe nytt utstyr.

 

/Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ble nevn Cat 6 kabel. Hvor mye klarer jeg å få ut av mitt Cat 5 nettverk (les:kabling)

Har kjøpt D-Link 4300 Game Router med Switch m/4stk. 1GB linjer.

 

Vurderer å kjøpe nye nettverkskort til PC og Server, men gidder ikke det dersom kablingen ikke holder mål.

 

Holder kablingen min mål?

5125728[/snapback]

 

Cat5E skal vel klare 1Gbit helt opp til 10meter.

Lenke til kommentar
Det ble nevn Cat 6 kabel. Hvor mye klarer jeg å få ut av mitt Cat 5 nettverk (les:kabling)

Har kjøpt D-Link 4300 Game Router med Switch m/4stk. 1GB linjer.

 

Vurderer å kjøpe nye nettverkskort til PC og Server, men gidder ikke det dersom kablingen ikke holder mål.

 

Holder kablingen min mål?

5125728[/snapback]

 

om jeg ikke husker feil så takler cat5 100 max hvis kabelen ikke har noen forunderlige knuter etc. takler iallfall ikke 1000. det er det bare å glemme

 

Fyrn som posta før meg har muligens ett poeng med den 10 meter saken. 100 var max 100m iallfall. begynner å bli ett par år siden jeg surra med de ledning stumpene :cry:

Endret av Dragvandil
Lenke til kommentar

Guud å mange idiotiske svar her "hardisken din takler ikke 1000mbit så derfor kan du like godt handle 100 osv"

 

1. Normale harddisker ligger på en ca 40-60 MB/sec lesing , og 35-55 MB/sec skriving.

 

2. Gbit utstyr koster ikke stort mye.

 

3. Gbit kan fint kjøres på vanlig Cat5E , kjører det selv på strekk

oppmot 50 meter uten problemer, du får selvfølgelig ikke 100% Gigabit ytelse, men det klarer ikke en vanlig PCI Bus heller!!

 

4. Fremtiden ..

 

 

Bare etpar fordeler med å handle gbit.

Fleste hovedkort kommer med det innebygga og nå , og pci kort

koster ikke stort sett mer en noen hundre kr.

 

Det er helt klart at det skal litt til får å utnytte maks av et Gigabit

nettverk, enda.. for normale desktop pc'er. Men du kan iaffal greit klare 30-40 MB/sec uten problemer, med vanlig windows sharing eller ftp programvare. Og det er ganske mye bedre å kopiere med 40 MB/sec , en 11,5 MB/sec som er ca maks å man får på 100mbit .. for noen få kroner ekstra.

Lenke til kommentar

tja, jeg har en "server" (en gammal dritt PC) som står og laster ned "ting og tang" fra nettet stort sett 24/7.

 

Da er det fiiint å ha GB nett å overføre filer fra nedlastingsserveren og til hovedmaskinen min, for å si det slik...12MB/S (igjen, dette er maks hastigheter, reele, spesiellt med windows file sharing, er mye mye lavere) vs. 40-60MB/s?... er lite tvil om hva jeg vil ha neste gang jeg oppgraderer...

Lenke til kommentar

Sjelden sett så mange kommentarer som ikke er i nærheten av å være svar på spørsmålet...

 

Så lenge du skal ha et nettverkskort til en enkeltstående pc hvor den eneste trafikken er mellom maskinen og Internett har du overhodet ikke noe bruk for gigabit nettverkskort. Gigabit-kort er kun interessant om du skal sette opp et lokalt nettverk og dele store (eller mange) filer mellom maskinene i nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...